Bursa Construcțiilor Investiții Piața Imobiliară Prețuri Amenajări Proiecte Locuinte
 arhivă reviste:     Autorizații   Certificate   Licitații      Newsletter     Abonează-te   LogIn Abonați   Despre noi 
 arhivă articole:    
 Prima Pagină
 Ştirile Zilei
 Locuinţe
 Piaţa Imobiliară
 Proiecte
 Amenajări
 Smart City
 Materiale
 Preţuri
 Finanţare
 Investiţii
 Perspective
 Consilier
 Legea
 Companii
 Internaţional
Reviste
Bursa Construcțiilor numărul 2 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 1 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 8 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 7 / 2018
Companii
"Aroganța celor din construcții este la un nivel extraordinar de mare"
10.04.2019
Alte articole din secțiune
  • "Nu avem un program național de electromobilitate"
  • Bugetul de investiții al Metrorex - peste 1 miliard de lei
  • "Avem «calitatea» să irosim momentele importante"
  • "Mobilierul de inspirație rustică nu pare să părăsească locul fruntaș din piață"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Trecerea la materiale eficiente energetic nu este o modă, ci o necesitate"
  • Exotique a adus din Indonezia blaturile din lemn vechi de sute de ani  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Vopselele cretoase realizate de Annie Sloan - pe piața noastră din 2015  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Trei companii italiene se asociază de zeci de ani să decoreze imobile  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Elemente fonoabsorbante de la Witz  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Arhitecții de mobilă au început să prezinte importanță printre consumatori"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Un nou brand de telefoane inteligente a intrat pe piața noastră  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Piața sistemelor de aer condiționat - în creștere, de câțiva ani"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Dacă Ikea renunță la producătorii de mobilă din România, avem o mare problemă"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Brandul german ELCO, în portofoliul Ariston Thermo România   Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Piața sculelor electrice a avut o evoluție pozitivă  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  •      În piața construcțiilor urmează o nouă criză, în prezent aflându-ne într-o bulă foarte mare, este de părere Mariana Constantinescu-Brădescu, Managing Partner PIATRAONLINE. Printre altele, domnia sa ne-a spus, într-un interviu: "Aroganța celor din construcții este la un nivel extraordinar de mare, iar acest lucru spune multe. Este mai grav decat în 2007, din punctul meu de vedere. Costurile sunt într-adevăr foarte mari, de la manoperă la materialele de construcții. La materiale este cumva justificat, având în vedere cursul valutar, precum și creșterea prețului utilităților, cimentului etc., dar la manoperă nu. În același timp, criza forței de muncă este foarte gravă".
          
     
          (Interviu cu Mariana Constantinescu-Brădescu, Managing Partner Piatraonline)
         
         Reporter: Cum a evoluat piața pietrei naturale de la noi din țară?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Piața pietrei naturale este foarte mică, dacă luăm în calcul ce înseamnă sectorul de profil din alte țări, atât din punctul de vedere al cifrelor, cât și în ceea ce privește numărul jucătorilor, dar și ca prezență și capacitate pe piață.
         De exemplu, sunt orașe în Turcia unde activează câteva sute de firme de piatră, iar în China sunt orașe cu mii de companii în domeniu. Noi, însă, ne aflăm în creștere - de câțiva ani au apărut firme noi, dar sunt micuțe și timide în activitate. Sunt câțiva jucători mici care activează pe piață de 10-15 ani și cei care au apărut în ultimii ani, după ce au auzit că ar fi interesant acest sector. Doar că aceștia nu au ținut cont că este un domeniu în care trebuie să intri cu sume mari de la început. Cei care doar vor să testeze marea cu degetul nu fac mare lucru în acest domeniu, trebuie să vină din start cu un plus de valoare. Nu mai funcționează sistemul din anii 2000 în care venea clientul, dădea avansul, cu acei bani aduceam marfă etc. Astăzi, piața este mai educată și a fost dusă într-o direcție în care dorește să și primească ceva - servicii în plus, rapiditate etc., iar noi trebuie să ne adaptăm pieței.
         Reporter: În ce mod s-au educat clienții și care este diferența între ceea ce se întâmplă la noi pe partea de cerere și ce găsim în piețele externe?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: În Italia, de exemplu, se cumpără casele vechi doar pentru că au, să spunem, o pardoseală de marmură, chiar dacă și aceea este veche, neîntreținută etc. Cu toate acestea, valoarea acelui imobil este crescută. La noi nu s-a întâmplat așa ceva până acum. Până prin anii 2000 și ceva, în țara noastră piatra naturală însemna granitul și cam atât. Noi, când am intrat pe piață, a trebuit să ne găsim punctele forte. Intraserăm într-un sector în plină criză financiară, unde erau câțiva jucători din cei vechi și mari pe piață, iar noi am căutat să vedem ce atuuri avem, ce avem diferit și cum am putea rezista în piață. Și atunci ne-am propus să aducem o gamă nouă de produs. Jucătorii de atunci aveau granit, noi am intrat pe piață cu travertin, care a fost și este vedeta noastră. Însă, odată ce vii cu un produs nou pe piață, te lovești exact de lipsa de educație a clientului. Oamenii nu știau ce este acela travertin și atunci ne-am hotărât că trebuie să venim la pachet cu educarea pieței. A fost perioada în care am început cu tutoriale video, chiar dacă nu se practicau. Nu ai cum să îți asumi să crești o piață dacă nu o și educi, pentru că oamenii ori nu știau ce să ceară, ori luau produsul și nu știau cum să procedeze cu el. Spre exemplu, am avut un client căruia i-au fost montate invers plăcile, pentru că a avut o echipă neavizată. Avem foarte puțini specialiști montatori de piatră naturală, majoritatea func­ționează după ureche. În aceste condiții, noi am încurajat clientul să știe el ce are de făcut și am mers foarte mult pe a explica. Astfel, oamenii devin mult mai documentați și știu foarte clar care sunt așteptările.
         Reporter: Continuați aceste cam­panii de informare și în prezent?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Acum lucrăm la o campanie care va fi lansată probabil la sfârșitul lunii aprilie - cel târziu 1 mai, pentru care am documentat foto-video și tehnic un șantier integrat într-un apartament de patru camere, de la zero până la pus buchetul de flori în apartament. Acest lucru a venit din necesitatea de a le arăta oamenilor etapă cu etapă ce trebuie să îl întrebe pe instalator, pe electrician, care sunt toate fazele lucrării de la început până la final cu arhitectul, care sunt bugetele, cât de mult te-a surprins bugetul la final etc. Am documentat fiecare priză în parte și va fi ca un ghid, ca o pagină, cu documentar video, cu interviuri etc. Ca o concluzie a acestei documentări - trebuie să înțelegem că organizarea de șantier este cea mai importantă, iar beneficiarul are un rol definitoriu în acest caz, să meargă cu proiectul pe șantier și să indice fiecăruia ce are de făcut, pentru că specialiștii sunt tot mai greu de găsit, iar generația tânără nu are niciun interes pentru acest sector.
         Reporter: De unde procurați piatra?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: De oriunde din lume, mai puțin din România - începând cu Brazilia și terminând cu India, Indonezia, China, Vietnam. În mare parte lucrăm pe exclusivități, pe contracte de lungă durată. Nu obiș­nuim să scoatem furnizori din portofolilu.
         Reporter: Cât din vânzări exportați?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Cifra de export este în creștere. Nu suntem specializați pe acest segment, abia acum lucrăm pe un departament dedicat exportului. Până acum, însă, exportul a fost făcut cu echipa din România. Este o surpriză foarte plăcută să vedem că Țările Nordice sunt foarte deschise în colaborarea cu noi. Principalii noștri clienți sunt Țările Nordice și Austria. Aici avem livrări constante. Avem făcute hoteluri, proiecte publice etc. Mai mult, doi dintre clienții noștri - unul în Aus­tria și altul în Franța - vor să facă franciză "PIATRAONLINE".
         Reporter: Cât de complicat este să-ți plachezi locuința cu piatră naturală?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Dacă folosești piatră naturală pentru toată locuința, într-o lună aceasta poate fi gata (dacă vorbim de un spațiu privat: un apartament sau o casă). Ceea ce ne dorim este ca o astfel de investiție să fie pe viață. Nu încurajăm deloc clienții să spună că în cinci ani renovează și dau jos piatra naturală, pentru că vorbim de o resursă naturala neregenerabilă și atunci munca noastră este să ajungem la alți clienți, întrucât clienții noștri nu se întorc sau se întorc pentru un alt șantier.
         Reporter: Totuși, nu există riscul ca oamenii să se plictisească de același design al locuinței?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Riscul de a se plictisi există la gresie și faianță, dar în cazul pietrei naturale avem clienți care se întorc anual pentru alte proiecte - casa de vacanță, o anexă, mai cumpără un apartament de investiție, o terasă... Dacă îi întrebi de ce fac acest lucru, spun că au prins acest microb și că în fiecare zi au senzația că au ceva nou în casă, că piatra naturală nu pare același material în toate zilele și nu deranjează.
         Reporter: Ce tipuri de produse aveți în stoc?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: În prezent, 80% din produsele noastre sunt în stoc, produse gata pregătite pentru a fi livrate. În funcție de produs și de nevoia din piață, gama poate fi mai mică sau mai mare - borduri, plăci, orice produs cu care poți placa o construcție din tavan până în curte cu piatră naturală, de la placare orizontală, verticală, la decorațiuni, chiuvete etc.
         Reporter: Care sunt tendințele din domeniu?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: România nu respectă atât de mult tendințele globale, nici în segmentul gresie-faianță, nici în piața parchetului, nici în domeniul pietrei naturale. Deși la nivel internațional se anunță anual unele tendințe, niciodată nu poți picta brusc casa în respectiva culoare, dar arhitectul întotdeauna va insera câte ceva din culoarea respectivă, în funcție de profilul făcut beneficiarului.
         În concluzie, la noi nu se respectă tendințele, dar se observă următoa­rea evoluție - până acum 2-3 ani nu erau acceptate sub nicio formă culorile alb sau negru, chiar dacă la nivel internațional era plin de alb și negru.
         A venit însă generația nouă de arhitecți tineri, care au început să implementeze proiecte minimaliste, moderne, foarte light, degajate și să folosească foarte mult alb și negru. Dacă analizăm vânzările, în 2017 a fost o tendință ușoară spre aceste două culori, 2018 deja a fost un an foarte interesant pentru aces­te materiale, iar în anul curent așteptăm noi creșteri pe proiectele minimaliste și non culori.
         România încă se vrea o țară cu tendințe mediteraneene, ne dorim foarte mult bej. Este și o dorință de a fi foarte "safe". De obicei bejul și maro sunt culori cu care nu dai greș. La culori mai puternice poți da rateuri, iar dacă nu ai un arhitect care să facă o combinație optimă, atunci mergi pe ce știi mai bine.
         Reporter: Care este valoarea pieței de piatră naturală?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Aici este o discuție foarte dificilă, pentru că nu există niciun raport pe acest subiect. Sunt două impedimente într-un astfel de demers. În primul rând că sunt foarte multe firme mici, nu se fac studii ca să putem aduna informații suficiente și, din păcate, este știut faptul că în piață se lucrează și pe varianta neoficială, și atunci cifra celor mici nu este cea reală.
         Reporter: Înseamnă că nu vă pot întreba de o cotă de piață...
         Mariana Constantinescu-Brădescu: În mod normal, ne rezumăm la aproximativ 15 jucători mari din piață, care au cifre de afaceri de la un milion de euro în sus, pentru că, altfel, apar și dispar anual jucători foarte mulți. Din acest segment, noi suntem pe locul al treilea.
         Reporter: Cu cine lucrați mai mult - cu persoane din zona privată sau cu societăți de stat?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Nu lucrăm cu statul. Clienții noștri alcătuiesc un mix între proprietarii spațiilor comerciale (hotelerie, HoReCa, restaurante etc.) și cei din rezidențial. Pe HoReCa și res­taurante se folosește tot mai mult piatra naturală. Se pune foarte mult accent pe acest segment, foarte mulți owneri de restaurante solicită acele mici obiecte de servire din piatră. Este frumos că încep să se comporte ca chefii din afară, încep să-și dorească să fie în ghiduri internaționale importante, să aibă o atitudine internațională.
         Reporter: Ce cifră de afaceri ați avut anul trecut și cum au evoluat vânzările de la an la an?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Suntem în fiecare an pe o creștere naturală. De doi ani avem o creștere de 10-15% pe an, iar anul acesta ne dorim o creștere mai mare pentru că am venit cu lansarea de franciză în iarnă, care ar trebui să ne aducă un plus de business în acest an. Așteptările pentru nivelul cifrei de afaceri sunt mai mari decât în ceilalți ani, în condițiile în care nu se va întâmpla nimic pe piețele din afară și nici în țară, din punct de vedere al unei crize, de exemplu. Pe același trend, îmi doresc o creștere de plus/minus 30% în acest an. Aș dori să încheiem anul la o cifră de circa 8,5 milioane de euro, doar să rămână piața în acest punct. În funcție de ce se va întâmpla, vom vedea dacă atingem acest nivel sau nu.
         Reporter: Înțeleg că investiția în lansarea francizei a fost unul dintre cele mai importante proiecte ale companiei...
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Cu siguranță că franciza a fost cel mai mare proiect în ultima perioadă. A fost un proiect foarte interesant, dar istovitor, pentru că trebuie să analizezi fiecare acțiune pe care o faci și să înțelegi de ce o faci, în ce interval, cum transformi afacerea într-o regulă. Avem manuale interne cu procese, cu regulamente, lucrăm doar în softuri etc. Pregătirea unui proiect de franciză durează de obicei în jur de doi ani. Noi am început în luna iulie 2018 și am ajuns la final în iarna lui 2018. Pentru mine este foarte important să funcționăm într-o zonă foarte sigură și să știu că funcționăm pe reguli foarte clare. Și atunci cand am zis că ceea ce se întâmplă aici se poate organiza și fără noi, iar eu pot să stau la distanță și să lucrez la dezvoltarea business-ului, am considerat că este momentul potrivit pentru a lua în calcul și proiectul franciza PIATRAONLINE.
         Reporter: Care sunt rezultatele procesului de lansare a francizei?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Am avut 160 de înscriși într-o primă etapă de la lansare, dar nu înseamnă că vom lucra cu toți acești oameni, pentru că investiția în deschiderea unei astfel de afaceri este consistentă. Tot ceea ce înseamnă costuri cu stocurile, taxele etc. se ridică la circa 200.000-250.000 de euro.
         Reporter: În ce stadiu este acum acest proiect?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Acum suntem în etapa în care dintr-o listă scurtă trebuie să alegem câțiva parteneri cu care să pornim pe acest drum. Într-o primă fază, ne dorim să deschidem prima franciză în România și ulterior să le luăm în calcul și pe cele la nivel internațional.
         Reporter: Care a fost investiția în acest proiect?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: În primul rând am investit timp destul de mult, din punctul meu de vedere, iar acest lucru este cel mai important, pentru că a fost mult peste orice așteptare din partea mea. Altfel, investiția a constat în orele de consultanță, know-how, softuri. Pe langă multe alte avantaje, noi oferim partenerilor cu care vom lucra un pachet de softuri, doar unul dintre acestea fiind acum valorificat la aproximativ 150.000 de euro - valoare de investiție.
         Din punctul meu de vedere, astăzi, ca să pornești pe acest drum, să deschizi o afacere în domeniu, fără un milion de euro nu ai ce să faci. Neavând acel milion, ci doar o anumită sumă, noi oferim acest pachet cu aproximativ 250.000 de euro, cu tot know-how-ul, cu asistența echipei PIATRAONLINE din spate.
         Reporter: Activitatea pe care o des­fășurați vă permite să vă faceți o opinie și despre piața construcțiilor. Cum estimați că va evolua aceasta?
         Mariana Constantinescu-Brădescu: Eu zic că urmează o nouă criză, pentru că suntem într-o bulă foarte mare. Aroganța celor din construcții este la un nivel extraordinar de mare, iar acest lucru spune multe. Acum este mai grav decât în 2007, din punctul meu de vedere. Costurile sunt într-adevăr foarte mari, de la manoperă la materialele de construcții. La materiale este cumva justificat, având în vedere cursul valutar, precum și creșterea prețului utilităților, cimentului etc., dar la manoperă nu.
         În același timp, criza forței de muncă este foarte gravă. Acum sunt în curs de livrare foarte multe proiecte - și pe office, și pe rezidențial. Așa s-a întâmplat și în 2007, iar când acestea vor fi puse la livrare vor fi foarte multe, oferta va fi foarte mare, iar cererea va fi mai mică, ceea ce va însemnă că prețurile vor scădea. Toată lumea spune că suntem foarte bine și că totul înflorește, dar nu înflorește nimic durabil și sănătos în acest moment. Bani în infrastructură nu au fost deloc investiți în ultimii doi ani, pentru că nu există proiecte în acest sector, venim din nou cu majorări de salarii și pensii și nu știm unde ne duc toate acestea.
         Reporter: Mulțumesc!  
     
    .
     
    [ tipărește articolul ] Tipărește articolul
     
    .