Bursa Construcțiilor Investiții Piața Imobiliară Prețuri Amenajări Proiecte Locuinte
 arhivă reviste:     Autorizații   Certificate   Licitații      Newsletter     Abonează-te   LogIn Abonați   Despre noi 
 arhivă articole:    
 Prima Pagină
 Ştirile Zilei
 Locuinţe
 Piaţa Imobiliară
 Proiecte
 Amenajări
 Smart City
 Materiale
 Preţuri
 Finanţare
 Investiţii
 Perspective
 Consilier
 Legea
 Companii
 Internaţional
Reviste
Bursa Construcțiilor numărul 1 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 8 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 7 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 6 / 2018
Legea
Legislația națională privind muncitorii detașați mai aproape de normele europene
05.04.2017
Alte articole din secțiune
  • Managementul rezidențial - un business în creștere
  • Construcțiile - în Strategia Națională de Competitivitate 2015-2020
  • Legea băncilor pentru locuințe - aprobată în Parlament
  • Noile proiecte legislative de protecție a consumatorului tulbură sectorul bancar  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Băncile de la noi își vor reorienta resursele către sistemele din alte țări"
  • "Plata cotei de 0,5% din construcții nu este condiționată de apartenența beneficiarului la CSC"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Noul regulament european privind comportamentul la foc al cablurilor electrice de telecomunicații a intrat în vigoare"
  • Cota de 0,5% - motiv de neînțelegeri legislative între CSC și investitori
  • Investigație pe piața produselor de semnalizare rutieră
  • "Măsurile fiscale influențează, indirect, activitatea de evaluare"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Împrumutații în franci elvețieni s-au ales cu instanța  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Legile privind darea în plată și conversia - două realități controversate
  • MDRAP: "Strategia Națională a Locuirii - inclusă în Programul de lucru al Guvernului pe 2016"
  • Strategia Națională a Locuirii pune accent pe categoriile defavorizate
  • Noua legislație privind soluționarea litigiilor în domeniul achizițiilor publice
  •      În cadrul eforturilor de transpunere în legislația națională a normelor europene privitoare la detașarea lucrătorilor, România a adoptat o nouă lege privind detașarea transnațională a salariaților. Legea 16 din 17 martie 2017 a fost publicată în MOf 196/21.03.2017 și va intra în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare, respectiv în 20 mai 2017. Începând cu această dată, legea aplicabilă în prezent, respectiv Legea nr. 344/2006, se abrogă.
         În principal, noua lege completează mai mult decât modifică vechea reglementare, transpunând o serie de dispoziții ale legislației europene care nu se regăseau în legislația națională.
         Dintre principalele elemente introduse de noua lege distingem preocuparea legiuitorului de a preveni abuzurile și eludarea legii, prin introducerea unei proceduri de evaluare a realității detașărilor transnaționale din alte state membre ale UE / CEE în Romania, de către Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă.
         Conform articolului 7 al Legii 16/2017, pentru identificarea situațiilor de detașare transnațională Inspecția Muncii realizează o evaluare de ansamblu a tuturor elementelor faptice care caracterizează o detașare transnațională, în special a (i) activităților desfășurate de societățile care detașează salariați, în Romania, respectiv în statul membru de stabilire, (pentru a se putea analiza dacă firma respectivă exercită în mod efectiv activități semnificative în statul de stabilire), precum și (ii) a muncii și situației salariatului detașat în România (pentru a se putea analiza dacă salariatul își desfășoară în mod obișnuit activitatea în statul de stabilire a angajatorului său).
         Elementele faptice concrete care vor fi analizate pentru realizarea acestei evaluări urmează să fie stabilite prin normele metodologice de aplicare a Legii 16/2017. Totuși, Directiva 2014/67/UE are în vedere, în principal, locul în care întreprinderea își are sediul social și administrația și unde își exercită activitatea de bază, locul de recrutare a lucrătorilor detașați și locul din care sunt detașați, legea aplicabilă contractelor încheiate de întreprindere cu lucrătorii acesteia, respectiv cu clienții, precum și numărul de contracte executate și/sau mărimea cifrei de afaceri realizate în statul membru de stabilire. Rămâne de văzut cum vor fi transpuse aceste elemente faptice în legislația națională, știut fiind că ultimele două criterii - numărul de contracte executate în statul membru de stabilire și cifra de afaceri realizată acolo - ridică în practică cele mai mari probleme angajatorilor.
         Introducerea noii procedurii de evaluare a detașărilor reale creează cel puțin la nivel legislativ premisele pentru prevenirea și sancționarea, unde se justifică, a cazurilor de detașare transnațională de către societăți create într-un anumit stat membru doar cu scopul strict de a eluda legea și a obține avantaje fiscale, de multe ori în detrimentul angajaților. Elementele faptice care vor sta la baza evaluărilor făcute de autoritățile competente sunt, conform art. 7 (3)b) din Legea nr. 16/2017, elemente orientative, ceea ce înseamnă că evaluatorii vor avea o marjă de apreciere destul de largă care, cel puțin teoretic, poate genera inegalități de interpretare.
         Riscul, în acest caz este ca autoritățile de control să considere, pe baza textului legii, că un angajator nu realizează o detașare reală, dând o interpretare diferită textului legii decât a făcut-o angajatorul în judecarea legislației. Or, știm din experiență că formulările prea vagi ale legii sunt generatoare de litigii și au un potențial de limitare a activității firmelor.
         Rămâne ca practica să demonstreze dacă formularea legii este suficient de clară și neinterpretabilă pentru ca societățile care practică detașarea transnațională să nu își vadă activitatea îngrădită drastic.
          
     
    de Roxana NEACȘU, Avocat Senior, Gruia Dufaut Law Office
     
    [ tipărește articolul ] Tipărește articolul
     
    .