Bursa Construcțiilor Investiții Piața Imobiliară Prețuri Amenajări Proiecte Locuinte
 arhivă reviste:     Autorizații   Certificate   Licitații      Newsletter     Abonează-te   LogIn Abonați   Despre noi 
 arhivă articole:    
 Prima Pagină
 Ştirile Zilei
 Locuinţe
 Piaţa Imobiliară
 Proiecte
 Amenajări
 Smart City
 Materiale
 Preţuri
 Finanţare
 Investiţii
 Perspective
 Consilier
 Legea
 Companii
 Internaţional
Reviste
Bursa Construcțiilor numărul 2 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 1 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 8 / 2018
Bursa Construcțiilor numărul 7 / 2018
Perspective
"Eficiența energetică, fondurile europene și PPP - motoarele de creștere ale pieței construcțiilor"
03.03.2014
Laurențiu Plosceanu, președintele ARACO: "2014 are premise mai bune de creștere pentru construcții decât 2013, fiind marcat de două episoade electorale distincte, dar antreprenorii sunt afectați de creanțele nerecuperate din anii trecuți, iar insolvențele se extind vertiginos".
Alte articole din secțiune
  • Telefoanele pliabile, bătălia prețurilor și atenția pentru mediu  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Anii trec și regenerarea urbană nu se lasă văzută, în București"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Producția de mobilă va crește cu 5,6%, în acest an  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • BURSA Construcțiilor - 20 de ani de apariție neîntreruptă
  • "Orașele noastre stau încă sub semnul speculei imobiliare cu control politic"
  • "2015 va fi un an capricios pentru constructori"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Listă cu priorități surpriză în Master Planul de Transport
  • Avans de maxim 5% pentru piața cimentului în acest an  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Nicușor Dan: "Mall-urile au distrus comerțul de lux de pe Calea Victoriei"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • MASDAR City, primul oraș din lume care folosește exclusiv energie regenerabilă   Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Andrioaiei, PSC: "Constructorii au nevoie ca de aer de investiții publice"
  • "Investitorii israelieni sunt, din nou, interesați de piața noastră imobiliară"
  • Turnul Regatului din Arabia Saudită - cea mai înaltă clădire din lume
  • "Reabilitarea termică a clădirilor publice trebuie să înceapă din acest an"
  • "O piață a construcțiilor eco nu există încă, dar începe, ușor-ușor, să se formeze"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  •      Există mai multe direcții de acțiune care se constituie în oportunități pentru sectorul de construcții în anii care vin, apreciază Laurențiu Plosceanu, președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO). Eficiența energetică, fondurile europene și parteneriatul public-privat (PPP) sunt, în opinia dumnealui, principalele motoare de creștere ale pieței construcțiilor. La acestea se adaugă programele de investiții cu finanțare comunitară, cele cu finanțare publică națională (centrală sau regională) și cele cu finanțare privată.
         Domnul Plosceanu ne-a declarat: "Astfel, societățile de construcții vor trebui să urmărească și diversele Programe Operaționale Sectoriale (Transport, Mediu, Dezvoltare regională etc ). Dar pentru ca toate aceste direcții de acțiune să se transforme în motoare de creștere pentru construcții trebuie stabilită și mai ales respectată formula de finanțare".
         Președintele ARACO ne-a precizat că noua lege a PPP trebuie să compenseze eșecul proiectului legislativ anterior. Partenerii care pot genera astfel de proiecte sunt, în primul rând, companii care au acces la finanțare și care au interes să dezvolte proiecte pe termen mediu și lung cu autorități locale sau centrale din România. "Zona de proveniență a acestor parteneri privați poate fi Uniunea Europeană, China, SUA, zona Orientului mijlociu și, nu în ultimul rând, România", a subliniat domnia sa.
          Până la valorificarea oportunităților, "bail-in"-ul amenință mediul de afaceri
         Uniunea Europeană a decis, recent, aplicarea unei proceduri de "bail-in" a băncilor (salvarea instituțiilor financiare cu banii deponenților). ARACO este la curent cu această propunere germană validată comunitar, care pune în relație performanța economică a unei țări cu guvernul sau cu electorii care l-au generat prin alegeri.
         Laurențiu Plosceanu a comentat: "Este evident că impactul direct asupra mediului de afaceri este negativ în ipoteza în care se va ajunge ca salvarea instituțiilor financiare să se facă folosind banii deponenților! Ar putea fi afectate atât fragilele echilibre financiare ale companiilor, cât și interesele directe ale unor acționari, mulți fiind antreprenori în construcții. Este foarte probabil ca acest an să fie unul foarte delicat pentru sistemul bancar internațional. Unde noi de șoc ar putea tulbura din nou apele complicate ale mediului economic mondial".
         Domnia sa ne-a spus că este nevoie de mai mult curaj din partea Guvernului în ceea ce înseamnă asumarea clară și pragmatică a unor programe de investiții, iar societățile de construcții trebuie să fie prudente și echilibrate în selecția beneficiarilor, a proiectelor și a partenerilor în perioada următoare.
          Absorbția mică a fondurilor europene a adâncit declinul din construcții
         Dacă la capitolul eficienței energetice suntem la început de drum, fondurile europene reprezintă, în prezent, principalul motor care generează finanțări pentru proiectele de construcții. Laurențiu Plosceanu a comentat: "Gradul de absorbție extrem de limitat al fondurilor comunitare din perioada 2007-2013 a amplificat în acești cinci ani de criză declinul sectorului de construcții. Suspendarea din 2012 a Programelor operaționale a fost de natură să complice lucrurile și mai mult. Există o relativă și discretă îmbunătățire înregistrată în 2013, dar mai avem un drum lung până când lucrurile se vor echilibra în raport cu potențialul de absorbție și cu țintele asumate".
          Interesele politice domină licitațiile publice
         Multe companii și instituții de stat se plâng de actuala lege a achizițiilor publice, arătând că licitațiile se derulează greu și împiedică derularea rapidă a investițiilor. Însă, președintele ARACO susține că principala frână în calea dezvoltării sectorului de construcții ține de modul în care exponenții politici își promovează interesele: "Legislația nu este perfectă, dar ar putea opera rezonabil dacă amprenta politică în elaborarea caietelor de sarcini și în alocarea proiectelor nu ar fi atât de prezentă. Se fac în continuare caiete de sarcini cu dedicație implicită și regăsim multe abuzuri în procedurile de evaluare a ofertelor. Pe lângă legislație și limitele ei intrinseci, cred că este o problemă de atitudine politică și vă invit să reflectați la răspunderea pe care o au sau nu consilierii care resping avize pentru nenumărate proiecte de construcții din considerente politice și nu economico-sociale. În ianuarie 2014, a fost adoptată de Parlamentul European noua Directivă privind achizițiile publice și va trebui să acționăm pentru implementarea ei corectă și rapidă în legislația națională".
         Laurențiu Plosceanu apreciază că piața contrucțiilor este încă prizonieră a două referențiale în materie de condiții de contractare și că faptul că anul trecut nu s-a reușit reimplementarea în legislația internă a condițiilor contractuale FIDIC este o problemă foarte gravă. Domnia sa speră să fie corectat acest handicap în primele luni ale acestui an.
          Creanțele nerecuperate, cancerul construcțiilor
         Președintele ARACO a subliniat că până când domeniul construcțiilor nu va avea din nou câștigat atributul de sector strategic al economiei, accesul la finanțare rămâne îngreunat și, de multe ori, discreționar: "Ce s-a întâmplat în ultimii ani cu această metastază a insolvențelor, inclusiv pentru firme medii și mari, multe dintre ele profitabile economic, dar dezechilibrate financiar din cauza creanțelor nerecuperate, este un proces în evoluție, care este foarte posibil să continue și în 2014".
         În opinia lui Laurențiu Plosceanu, 2014 are premise mai bune de creștere pentru construcții decât 2013, fiind marcat de două episoade electorale distincte, dar antreprenorii sunt afectați de creanțele nerecuperate din anii trecuți, iar insolvențele se extind vertiginos. Domnia sa a adăugat că 2013 a început cu întârziere în planul valorilor bugetare aprobate și a suferit rectificări care au micșorat valorile alocate pentru investiții. În 2013, Guvernul nu a reușit să probeze curajul necesar pentru a susține financiar investițiile necesare, în opinia conducerii ARACO, iar menținerea suspendării programelor operaționale a însemnat pierdere certă pentru actorii din sector, dar și pentru stat.
         ARACO estimează că piața construcțiilor în 2013 va ajunge la aproximativ 9 miliarde euro, undeva sub nivelurile atinse în ultimii doi ani.
          
     
          Licitațiile publice: reguli pentru un echilibru mai bun între calitate și preț
         Noile reguli UE privind licitațiile publice și contractele de concesionare, aprobate de Parlament, vor asigura o calitate mai mare și un mai bun raport cu prețul atunci când autoritățile publice vor cumpăra sau închiria activități, bunuri sau servicii. Aceste reguli vor facilita accesul la licitații al firmelor mici și mijlocii și vor include prevederi mai stricte privind subcontractarea.
         Noua legislație, deja agreată cu Consiliul în iunie 2013, revizuiește regulile actuale privind licitațiile publice în UE și stabilește pentru prima dată standarde comune UE privind contractele de concesionare pentru a încuraja competiția corectă și a asigura un raport echilibrat între preț și calitate, prin introducerea unor criterii noi de atribuire care pun mai mult accent pe aspectele legate de mediu, de inovații și pe cele sociale.
         Autoritățile publice cheltuiesc aproximativ 18% din PIB pe achizițiile de activități, bunuri sau servicii, licitațiile fiind un instrument puternic pentru atingerea unor scopuri sociale specifice. "Noile reguli trimit un semnal puternic către cetățeni care au dreptul să vadă o utilizare eficientă a banilor publici," a spus raportorul Marc Tarabella (S&D, BE).
         "Noile reguli privind contractele de concesionare reprezintă, de asemenea, un semnal puternic în favoarea întăririi pieței interne. Ele creează un mediu economic sănătos, de care vor beneficia toți actorii, inclusiv autoritățile publice, operatorii economici și, în cele din urmă, cetățenii UE: acum regulile jocului vor fi cunoscute de toată lumea", a adăugat Philippe Juvin (PPE, FR), raportorul privind contractele de concesionare.
          Raportul calitate-preț
         Datorită noului criteriu de "oferta cea mai avantajoasă economic" (MEAT) în procedura de acordare a contractului, autoritățile publice vor putea accentua calitatea, considerațiile referitoare la mediu, aspectele sociale sau inovația, ținând în continuare cont de preț și de costurile de implementare a achiziției. "Noul criteriu va aduce finalul dictaturii celui mai mic preț, aducând în prim-plan calitatea," a explicat Tarabella.
          Soluții mai inovatoare
         Deputații au susținut cu succes introducerea unei proceduri complet noi pentru a întări soluțiile inovatoare în licitațiile publice. Noul "Parteneriat pentru Inovație" va permite autorităților publice să organizeze licitații pentru a rezolva o problemă specifică fără să anticipeze soluția, lăsând astfel spațiu contractorului și contractantului să găsească împreună soluții inovatoare.
          Fără presiuni pentru privatizarea serviciilor publice
         Acordul asupra noilor reguli UE privind concesionările subliniază că statele membre rămân în continuare libere să decidă în privința execuției activităților sau serviciilor publice - prin mijloace proprii sau externalizate. Noua directivă "nu cere privatizarea întreprinderilor publice care oferă servicii publicului", se arată în text. Mai mult, deputații recunosc caracterul special al apei ca bun public și acceptă excluderea acestui sector din obiectul noilor reglementări.
          Reguli mai stricte privind subcontractarea
         Pentru a combate dumpingul social și a asigura respectarea drepturilor lucrătorilor, noile reguli vor include prevederi referitoare la subcontractare și la "oferte anormal de mici". Ofertanții care nu respectă legislația muncii UE pot fi excluși de la licitații.
          Mai puțină birocrație pentru aplicanți și acces mai ușor pentru companiile mai mici
         Procedura de depunere a ofertelor companiilor va fi mai simplă, cu un "Document Unic European de Licitație" bazat pe declarații pe proprie răspundere. Doar câștigătorul va trebui să pună la dispoziție documentele originale. Acest lucru ar putea reduce povara administrativă a companiilor cu mai mult de 80% , conform estimărilor Comisiei. Noile reguli vor încuraja divizarea contractelor în loturi, pentru a facilita accesul la licitație a firmelor mai mici.
         (Sursa: www.europarl.europa.eu)
          
    .
     
    [ tipărește articolul ] Tipărește articolul
     
    .