Bursa Construcțiilor Investiții Piața Imobiliară Prețuri Amenajări Proiecte Locuinte
 arhivă reviste:     Autorizații   Certificate   Licitații      Newsletter     Abonează-te   LogIn Abonați   Despre noi 
 arhivă articole:    
 Prima Pagină
 Ştirile Zilei
 Locuinţe
 Piaţa Imobiliară
 Proiecte
 Amenajări
 Smart City
 Materiale
 Preţuri
 Finanţare
 Investiţii
 Perspective
 Consilier
 Legea
 Companii
 Internaţional
Reviste
Bursa Construcțiilor numărul 4 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 3 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 2 / 2019
Bursa Construcțiilor numărul 1 / 2019
Piata Imobiliara
RAPORT CBRE PENTRU ȚARA NOASTRĂ:
"Anul acesta este așteptată livrarea a circa 190.000 mp de spații comerciale"
28.05.2019
Carmen Ravon
Alte articole din secțiune
  • Impozitarea crează probleme la achiziționarea și întreținerea unei locuințe  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • NSH Group construiește Eden Lake, în Pipera  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Noi unități locative în zona Decebal  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Planul nostru de dezvoltare pe piața imobiliară este de 700 milioane euro"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • River Development investește 90 milioane euro în proiectele pe care le desfășoară  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Alegria Villas, un nou complex rezidențial în Pantelimon  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • "Apartamentele cu două camere - cele mai căutate de clienții care vor o locuință"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Bazin de înot didactic în Găești, Dâmbovița  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Locuințe colective pe Șoseaua București-Târgoviște  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Exigent Development construiește locuințe în sectorul 6 al Capitalei  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Scheme de instruire inovative pentru renovarea clădirilor la nivel nZEB
  • Prime Kapital accelerează fazele proiectului rezidențial Avalon Estate
  • Compania Impact - venituri din vânzări de 50 milioane lei, în primele trei luni
  • "Spațiile de co-living devin tot mai populare, în timp ce chiriile apartamentelor continuă să crească"  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  • Nopți de poveste la Castelul Zabola  Necesita Abonament Abonament STANDARD
  •      Stocul modern de spații destinate centrelor comerciale, în țara noastră, a atins 2,1 milioane de metri pătrați, dintre care 38% se află în București, iar 62%, în orașele regionale, arată un raport întocmit de compania de consultanță imobiliară CBRE.
         Conform raportului, anul acesta este așteptată livrarea a circa 190.000 de metri pătrați de centre comerciale, iar 18% din proiectele aflate în construcție sunt extensii, aceasta fiind una dintre tendințele majore ale pieței.
         Cererea este în creștere, iar cele mai solicitate centre comerciale din București și din țară sunt ocupate integral, având liste de așteptare pentru chiriașii care nu au mai găsit spații libere, a mai transmis compania.
         Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania, a declarat: "Segmentul centrelor comerciale a avut un an plin și a crescut față de 2017. În 2018, pe piața locală și-au făcut intrarea 24 de mărci noi, dintre care 79% au ales spații în centre comerciale. Acesta rămâne formatul de retail preferat atât de chiriași, cât și de clienți, chiar dacă asistăm la o dezvoltare accelerată a comerțului electronic. Deși comerțul online a luat avânt, centrele comerciale și-au diversificat și rafinat ofertele, inves¬tind în crearea unei atmosfere prietenoase, crescând numărul de spații și servicii pentru petrecerea timpului liber și sporind alternativele pentru familii sau facilitând accesul în parcări. Magazinele își extind suprafețele închiriate pentru a avea mai mult loc de expunere a conceptelor și noilor colecții și a susține, astfel, și vânzările online. S-a putut observa o creștere a unor indicatori de performanță cum sunt traficul și coșul mediu de cumpărături, ceea ce ne confirmă că centrele comerciale rămân favoritele consumatorilor, fie că vin pentru a mânca în food court-uri, pentru a cumpăra articole vestimentare sau pentru a se relaxa".
         Centrele comerciale analizate de CBRE sunt situate în București și în orașele regionale și au înregistrat o creștere a traficului de 3,2% de la an la an și o majorare a valorii medii a coșului de cumpărături de 2,3%.
         Potrivit CBRE, în funcție de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale tradiționale mici, cu o suprafață totală închiriabilă ce variază între 5.000 mp și 19.999 mp, care reprezintă 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale tradiționale medii care se încadrează între 20.000 mp GLA și 39.999 mp GLA și au o pondere de 33% și centre comerciale tradiționale mari, care se găsesc în intervalul 40.000 - 79.999 mp GLA și reprezintă 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse în raportul companiei.
         Raportul citat mai notează: "Evoluția pozitivă a pieței centrelor comerciale se reflectă și în cifrele de afaceri realizate. Astfel, cifra totală medie este de 10 milioane euro, în creștere cu 5,5% față de anul anterior. Jucătorii consacrați au raportat ușoare creșteri ale veniturilor, în timp ce proiectele regionale au avut mici scăderi, pe fondul dezvoltării comerțului electronic. Chiria medie a fost estimată la 27 euro/mp/lună. În estimarea acestei valori, nu au fost luate în calcul și chiriile plătite de supermarketuri, hypermarketuri, magazine de tip DYI, cinematografe și săli de bowling".
         Conform rezultatelor studiului, chiriașii care ocupă peste 50% din toate centrele analizate sunt magazinele care comercializează articole vestimentare și accesorii (circa 30% din suprafața totală a unui centru comercial), urmate de restaurante și fast food-uri (20%) și de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%).
         Cele mai multe magazine ocupă o suprafață de sub 50 de metri pătrați și au o pondere de 34% din totalul magazinelor amplasate în centrele comerciale incluse în cercetare, ele fiind urmate îndeaproape de unități care se află în spații de 50-100 mp și reprezintă 26% dintre chiriași, a mai transmis compania.
         Raportul citat mai arată că magazinele mari, cu suprafețe care se situează între 200 mp și maximum 500 mp, au o pondere de 11%, iar unitățile cu suprafețe foarte mari, care depășesc 1.000 mp, ocupă deocamdată doar 6% din suprafața analizată. 
     
         Măsurarea coșului mediu nu s-a făcut pe baza tranzacțiilor propriu-zise, ci luând în calcul traficul, adică numărul de oameni care au tranzitat centrul comercial în perioada de referință, a explicat compania. Astfel, a fost monitorizată tendința, mai degrabă decât nivelul efectiv al cheltuielilor. În ceea ce privește fluctuația traficului, analizată lunar, de la un an la altul, s-a constatat că cea mai mare creștere a fost în septembrie, față de aceeași perioadă a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este în continuare decembrie, când a fost raportată o creștere de 3,6%, față de restul anului.
         Raportul CBRE face o radiografie a pieței spațiilor comerciale din România și este realizat de către Departamentul de Cercetare al companiei, sub coordonarea Danielei Boca. Aceasta este cea de a doua ediție dedicată României. CBRE a creat astfel un instrument de stabilire și măsurare a performanței centrelor comerciale din diferite regiuni și de comparare cu standardele internaționale. Datorită popularității crescânde a acestui raport, CBRE a decis să îl extindă și la alte piețe, cum sunt România, Polonia, Slovacia, Italia și Spania, urmând ca în viitor numărul țărilor să crească. 
    R.R.
     
    [ tipărește articolul ] Tipărește articolul
     
    .