Articol publicat pe site-ul BURSA Construcțiilor, ediția din 18.01.2019
CROMWELL EVAN GLOBAL:
Ordonanța 114 avantajează angajații din construcții și crește costurile angajatorilor
     Ordonața 114 impactează direct industria construcțiilor, aducând avantaje fiscale angajațiilor, însă și o creștere de costuri pentru angajatori, subliniază compania Cromwell Evan Global, o firmă ce activează în domeniul fiscalității și consultanței în afaceri.

     Conform specialiștilor acesteia, companiile care au între 50 și 800 de angajați, unde ponderea celor care primesc salariul de bază minim brut pe economie este de 40%, vor avea o creștere a costurilor de 5-7%. Societățile comerciale cu același număr de salariați și ponderea celor care primesc salariul de bază minim brut pe economie de 60%, vor avea creșteri de cos-turi de 12-15%. În același timp, firmele cu 50-800 de angajați, unde ponderea celor care primesc salariul de bază minim brut pe economie este de 80% vor înregistra o creștere a costurilor de 24% până la 28%.

     Oana Motoi, Managing Partner Cromwell Evan Global arată: "Ordonanța 114 aduce beneficii fiscale angajaților, însă în ce măsură vor putea susține angajatorii același număr de locuri de muncă pe care îl puteau suține până la 31 decembrie 2018? Este măsura cu adevărat benefică economiei într-o industrie în care practica a arătat că profitabilitatea societăților este curpinsă între 5 și 10% din cifra de afaceri?"

     Taxele plătibile statului, aferente contractelor de muncă ce urmează să intre sub incidența noii prevederi legis-lative se vor diminua cu un procentaj cuprins între 35 și 50%, sunt de părere sursele citate. Însă aceste taxe sunt cu preponderență datorate de angajat, nu de angajator.

     Conformul Balanței Forței de Muncă publicată de Institutul Național de Statistică la 1 ianuarie 2018, Romania avea aproximativ 700.000 de muncitori în industria construcțiilor, aceștia deținând fie contract individual de muncă, fie contract de liber profesioniști. Comunicatul Cromwell menționează: "Dacă, teoretic, 300.000 dintre aceștia ar putea beneficia de scutirile de la plata impozitului pe venitul din salarii de 10% si restul beneficiilor aplicabile la contribuțiile medicale (scutire integrală de la plata contribuției) și sociale (diminuarea acesteia de la 25% la 21,25%) și ar fi plătiți în baza unui contract individual de muncă cu salariul de bază minim brut pe economie:

     - va exista o creștere a puterii de consum de 212% în economie (aproximativ 375.300.000 lei) aferent unui număr de 300.000 oameni dintr-un număr total de aproximativ 5.630.000 oameni care lucrau la data de 1 ianuarie 2018 (Balanța Forței de Muncă ocupată publicată de INS la 1 ianuarie 2018);

     - în schimb, se va diminua suma încasată la bugetul de stat cu un procent de 22% (aproximativ 55.092.000 lei) aferent unui număr de 300.000 de contracte de muncă.

     Scopul enunțat al modificării legis-lative a fost acela de a atrage în țară românii plecați la muncă în străinătate. Spre exemplu, dacă până în luna iunie 2019, încă 300.000 de oameni vor decide să se întoarcă înapoi în România, impactul economic pentru primele șase luni ale anului, pentru eșantionul de 300.000 oameni menționați mai sus, la care s-ar adăuga încă 300.000, ar fi după cum urmează:

     - va exista o creștere a puterii de consum de 425% în economie (calculată la iunie 2019 versus decembrie 2018, approximativ 1.084.050.000 lei), aferent unui număr de 600.000 oameni dintr-un număr total de circa 8.600.000 de persoane care lucrau la data de 1 ianuarie 2018 (Balanța Forței de Muncă ocupată publicată de INS la 1 ianuarie 2018);

     - vor crește sumele ce urmează a fi încasate la bugetul de stat cu un procent de 56% (în jur de 139.191.000 lei), aferent unui număr de 600.000 de contracte de muncă".

     Ca răspuns la întrebarea în ce măsură este benefică noua măsură pentru angajatori, scenariul nu pare unul favorabil pentru aceștia, consideră sursele citate: "Practic, fără o creștere a veniturilor, pentru a supraviețui, aces-te companii se vor vedea în situația de a-și restructura integral modelul de business (diminuare de costuri concomitent cu creșterea prețurilor/tarifelor). În situația favorabilă în care să presupunem că noul cadru legislativ va da rezultatele scontate și va atrage parte din forța de muncă plecată în străinătate, veniturile la bugetul de stat ar putea crește prin acumularea de noi taxe și impozite, iar impactul ar putea fi unul favorabil pentru economie, în funcție de numărul de oameni atrași. Însă, în opinia specialiștilor citați, societățile comerciale se vor afla tot în situația de a-și reorganiza integral modelul de bus-iness, deoarece o creștere a numărului de angajați nu poate fi susținută fără o creștere a numărului de proiecte și o ajustare corespunzătoare a prețurilor față de clienți.

      
E.O.
18.01.2019