Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 3 / 2020
Abonament gratuit

CNADNR va investi 1,3 miliarde de euro în autostrăzi şi drumuri naţionale

Investiţii /

CNADNR va investi 1,3 miliarde de euro în autostrăzi şi drumuri naţionale
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    14 tronsoane de autostrăzi vor fi gata anul viitor

    Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) SA a planificat, pentru acest an, investiţii în valoare totală de 5.787.111.000 de lei (circa 1,3 miliarde de euro). Conducerea companiei ne-a declarat că, din această sumă, circa 2,78 miliarde lei (în jur de 618 milioane de euro) sunt pentru lucrările la autostrăzi, încă 2,1 miliarde lei pentru reabilitări sau modernizări de drumuri naţionale şi circa 889 milioane lei pentru construcţia de variante de ocolire.

    Potrivit datelor care ne-au fost furnizate de companie, cei mai mulţi bani sunt alocaţi tronsoanelor de autostradă Lugoj-Deva (circa 791 milioane de lei), Sebeş - Turda (478 milioane lei), Nădlac - Arad (194 milioane lei), Câmpia Turzii - Ogra (172 milioane lei), Timişoara - Lugoj (166 milioane lei) şi Orăştie - Sibiu (147 milioane lei). Aceste proiecte aflate în curs de execuţie sunt finanţate în principal din fonduri europene nerambursabile şi alocaţii de la bugetul de stat.

    Reprezentanţii CNADNR au menţionat că, în acest an, vor fi finanţate din bugetul de stat autostrăzile Braşov - Cluj - Borş (130 milioane lei), Bucureşti - Braşov (91,9 milioane lei), Centura Bucureştiului cu profil de autostradă - sectorul sudic (10 milioane lei). De asemenea, autostrada Cernavodă - Constanţa (15,8 milioane lei) şi centura municipiului Constanţa (72 milioane lei) au ca surse de finanţare fonduri europene nerambursabile, credite de la BEI şi BERD şi alocări bugetare.

    În prezent, CNADNR are în curs de execuţie 17 tronsoane de autostrăzi, majoritatea cu termen de finalizare în 2016. Conducerea companiei ne-a menţionat că pentru acest an sunt planificate recepţiile lucrărilor la varianta de ocolire a municipiului Constanţa, la autostrada Orăştie - Sibiu lot 3 şi la autostrada Nădlac - Arad.

    CNADNR a semnat, la jumătatea lunii martie, contractul pentru realizarea lotului 1 Târgu Mureş - Ungheni + Drum de legătură, pentru care a alocat aproape 180 de milioane de lei. Acesta face parte din autostrada Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea, iar contractul a fost semnat cu Asocierea Lemacons & Vega 93 & Arcada, valoarea totală fiind de 179.787.916,93 lei fără TVA. Finanţarea acestui proiect este de 85% din Fonduri europene de coeziune şi 15% de la bugetul de stat. Durata contractului este de 60 luni, din care 12 luni este execuţia lucrărilor şi 48 luni - perioada de garanţie.

    Studii de fezabilitate finanţate din fonduri europene

    Pe lista de investiţii finanţate de CNADNR în acest an figurează şi multe lucrări de elaborare a studiilor de fezabilitate pentru autostrăzi precum Braşov - Bacău (38 milioane lei), Buzău - Brăila - Galaţi (4,4 milioane lei), Sibiu - Piteşti (revizuire pentru 30 milioane lei), Bucureşti - Giurgiu (8,5 milioane lei), Alexandria - Craiova (24,9 milioane lei), Bucureşti - Alexandria (17,4 milioane lei), Ploieşti - Buzău (12,6 milioane lei), Craiova - Calafat (12,3 milioane lei), Paşcani - Siret (24 milioane lei), Bacău - Paşcani (23,4 milioane lei), Buzău - Focşani (14,5 milioane lei) şi Focşani - Bacău (20,9 milioane lei). Toate aceste studii vor fi finanţate din fonduri europene nerambursabile, ne-au spus reprezentanţii CNADNR.

    Compania va mai revizui şi studiile pentru autostrăzile Târgu Mureş - Ditrău (25,9 milioane lei), Ditrău - Târgu Neamţ (30,1 milioane lei), Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni (26,3 milioane lei), dar şi pentru centura de Nord a Capitalei (9,6 milioane lei). Finanţarea va fi asigurată tot din fonduri europene.

    Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a impus ca termenul minim de realizare a studiilor de fezabilitate pentru autostrăzi să fie de 17 luni, a declarat, la jumătatea lunii martie, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR. Domnia sa a explicat ziariştilor şi deputaţilor din Comisia de Transporturi: "Au fost mai multe contestaţii ale operatorilor la caietele de sarcini, în baza cărora am dorit să licităm aceste studii, unde ceream ca termenele de realizare să fie 6-8 luni. Iar CNSC a decis ca nu sunt termene realiste şi a impus 17 luni, cu tot cu studii geo şi topo, necesare stabilirii unui traseu de autostradă. În acest condiţii, estimăm că în 2018 ar putea fi gata studiile de fezabilitate pentru autostrăzile prinse în Master Planul de Transport. Execuţia unei autostrăzi durează 3-4 ani".

    Deputaţii din Comisie s-au revoltat şi au cerut CNADNR să semnaleze problema la Guvern şi la conducerea Ministerului Transporturilor pentru a discuta problema cu CNSC. Parlamentarii consideră că 17 luni pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, chiar şi pentru autostrăzile mari, este un termen exagerat de lung, în condiţiile în care ţara noastră doreşte să aibă rapid o infrastructură rutieră modernă.

    O treime din buget merge la reabilitarea drumurilor naţionale

    Din totalul prevederilor bugetare ale CNADNR, în sumă de 5,7 miliarde lei, proiectele de reabilitări sau modernizări de drumuri naţionale (DN) reprezintă un procent de 36,58%.

    Conducerea companiei ne-a declarat că cea mai mare sumă - circa 510 milioane lei - este alocată lucrărilor de reabilitare finanţate de Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) - etapa VI. Printre obiective se numără tronsoanele Arad - Oradea, Oradea - limită judeţ Bihor - Satu Mare, Baia Mare - Livada - Halmeu, Zalău - Răstoci, Dej - Baia Mare, Baia Mare - Sighetu Marmaţiei, Târgu Mureş - Reghin şi Crasna - Iaşi.

    Alte obiective importante din programul de reabilitări sunt eliminarea efectelor inundaţiilor asupra DN-urilor (322 milioane lei - împrumut BEI), DN 76 Deva - Oradea (150,5 milioane lei), achiziţia de autofreze de curăţat zăpada şi vehicule echipate pentru intervenţii speciale pe timp de iarnă (146,7 milioane lei). La acestea se adaugă reabilitarea DN 6, Alexandria - Craiova (100 milioane lei), modernizarea DN 73, Piteşti - Câmpulung - Braşov (81,8 milioane lei), reabilitarea DN5 ,Bucureşti - Adunaţii Copăceni, dar şi a infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN1.

    Oficialii CNADNR ne-au mai menţionat la capitolul reabilitări şi DN 56, Craiova - Calafat (59 milioane lei), podul rutier peste Dunăre la Giurgiu (39 milioane lei), DN 66, Filiaşi - Petroşani (35,2 milioane lei), inclusiv sectorul Rovinari - Bumbeşti-Jiu.

    Compania vrea să mai deruleze lucrări şi pe rutele Sibiu - Mediaş - Sighişoara, Galaţi - Vaslui - Crasna - Albiţa, Alexandria - Turnu Măgurele, Găeşti - Ploieşti. Pe lista de investiţii figurează şi pasajul suprateran centura Bucureşti - Domneşti, realizarea unei strategii privind sistemele de transport inteligente, pasajul denivelat pe varianta de ocolire Arad şi podul peste râul Argeş la Ioneşti.

    Au fost demarate şi studiile pentru autostrăzile prinse în Master Plan

    Master Planul General de Transport al României, aprobat de Guvern pe 25 februarie, a identificat ca proiecte prioritare de autostradă tronsoanele Bacău - Paşcani, Sibiu - Piteşti, Comarnic - Braşov, Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni, Braşov - Bacău, Sibiu - Braşov, Suplacu de Barcău - Borş, Craiova - Piteşti, Inel Bucureşti, Tg. Mureş - Tg. Neamţ, Ploieşti - Comarnic şi Nădăşelu - Suplacu de Barcău.

    Pentru aceste tronsoane, la finalul lunii martie, CNADNR avea în diverse etape a procedurii licitaţiei elaborarea sau revizuirea studiilor de fezabilitate aferente.

    Astfel, în proces de evaluare a ofertelor se aflau studiile pentru Bacău-Paşcani, Târgu Neamţ (Paşcani) - Iaşi - Ungheni, şi Braşov - Bacău. Reprezentanţii CNADNR au adăugat: "Actualizarea studiului pentru Autostrada Sibiu - Piteşti a fost contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Această procedură se află pe rolul CNSC şi aşteptăm decizia acestuia. Pentru revizuirea studiului de fezabilitate al Autostrăzii Sibiu - Făgăraş urmează să fie semnat contractul cu ofertantul declarat câştigător. În data de 19 martie 2015, a avut loc şedinţa de deschidere a ofertelor pentru contractul de Revizuire a studiului de fezabilitate pentru Autostrada de Centură Bucureşti Nord, urmând evaluarea ofertelor depuse".

    Printre studiile care trebuie revizuite şi au ajuns în etapa de evaluare a ofertelor depuse se numără cele pentru Autostrada Târgu Mureş - Ditrău şi Autostrada Ditrău - Târgu Neamţ.

    Master Planul a ajuns la Bruxelles la jumătatea lunii martie, iar Comisia Europeană (CE) a propus corecţii în legătură cu factorul "missing link" (n.r. asigurarea continuităţii coridoarelor de transport) şi criteriul de impact asupra mediului, după cum a anunţat Ministerului Transporturilor. Cele două criterii au fost utilizate de autorităţile noastre în metodologia de prioritizare a proiectelor - care ia în considerare nivelul de performanţă economică şi de mediu.

    Surse apropiate situaţiei susţin că propunerile CE nu ar urma să modifice lista de priorităţi adoptată de Guvern, ci ar interveni uşor asupra punctajelor folosite la evaluarea proiectelor.

    În ceea ce priveşte strategia de implementare a proiectelor de infrastructură, reprezentanţii CE au recomandat ca aceasta să fie pusă în acord cu sursele de finanţare, cu ordinea de implementare a obiectivelor şi a împrumutului public de 7 miliarde euro, aprobat recent de Guvern. CE a mai solicitat autorităţilor noastre să dea asigurări că acest împrumut se încadrează în ţinta de deficit bugetar şi datoria publică pe care ţara noastră trebuie să le respecte, ca stat membru al Uniunii Europene.

    Master Planul este bazat pe o structură financiară de forma 25% bani europeni, 15-20% cofinanţare de la bugetul statului, restul până la 100% fiind asigurate din credite de la Banca Europeană de Investiţii sau Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

    Proiectele de autostrăzi identificate ca prioritare totalizează 1.300 km, cu o valoare totală de 13,7 miliarde de euro. Costul estimat de realizare este de 8,8 milioane de euro/km, ţinând cont de faptul că 118 km din lungimea acestor autostrăzi urmează să fie construite în zona de munte.

    Reprezentanţii CE au agreat modelul naţional de transport (MNT) şi modelul de analiză cost beneficiu propus în Master Plan. Cele două modele au fost folosite în documentul strategic pentru a determina performanţa economică a proiectelor.

    CE urma să trimită în scris observaţiile sale cu privire la Master Plan până la data de 31 martie 2015, după care Ministerul Transporturilor avea programat să retrimită varianta finală a documentului în perioada 1 - 9 aprilie 2015.

    CNADNR a semnat, la finalul lunii februarie, contractul prin care alocă 251,3 milioane lei pentru construcţia lotulului Ungheni - Ogra, parte a autostrăzii Braşov - Oradea, ce va dura 60 de luni, din care 12 luni pentru execuţia lucrărilor şi 48 de luni perioada de garanţie. Contractul a fost atribuit în urma finalizării procedurii de achiziţie publică Asocierii JV SC Strabag SRL - SC Straco GRUP SRL. Finanţarea proiectului este asigurată din Fonduri de Coeziune (85%) şi bugetul de stat (15%).

    Premierul Victor Ponta a anunţat, la începutul lunii martie, că a fost informat de către ministrul Transporturilor, Ioan Rus, despre contestarea rezultatul licitaţiei pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti, imediat după atribuirea contractului.

    În februarie, CNADNR a atribuit asocierii Spea Ingineria Europea (Italia) - Tecnic Consulting Engineering România un contract de 29 milioane lei (6,5 milioane euro), fără TVA, pentru revizuirea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Piteşti. Lungimea proiectului este de aproximativ 120 km, iar contractul are o durată de 17 luni şi implică realizarea de studii de trafic şi privind alternative de traseu, investigaţii de teren, activităţi de proiectare, evaluarea impactului asupra mediului, analiza cost-beneficiu şi modelul financiar, precum şi pregătirea documentaţiei de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrări.

    Situaţia infrastructurii rutiere se prezintă astfel:

    A. în operare (existentă):

    - 695 km autostrăzi

    - 17.000 km drumuri naţionale (DN)

    B. în execuţie:

    - 245 km autostrăzi - în diferite etape, de la proiectare la execuţie lucrări

    - 912 km drumuri naţionale - reabilitări de drumuri existente şi construcţii noi

    La sfârşitul anului 2016 se vor finaliza, conform estimărilor Ministerului Transporturilor:

    - 245 km autostrăzi

    - 895 km DN-uri.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Consilier

    Companii

    Internaţional