Proiectele de investiţii ale Metrorex; De unde vine finanţarea companiei
Companii / 16 mai

Sursa foto: facebook / Metrorex
Compania Metrorex continuă proiectele de investiţii la care lucrează, atrăgând finanţare din surse precum Programul Transport 2021-2027; Fondul pentru Modernizare; B.E.I; Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă; Acordul de Împrumut cu Agenţia de Cooperare Internaţională a Japoniei şi contribuţia elveţiană, potrivit doamnei Mariana Miclăuş, directorul general al societăţii de transport.
Aceasta ne-a transmis că, la nivelul anului 2025, sunt prevăzute să fie derulate următoarele proiecte: Legătura reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni), aflat deja în derulare; Îmbunătăţirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni-Pipera. Cale de rulare şi instalaţii pe interstaţii; Construcţia liniei 4 de metrou: Lac Străuleşti - Gara Progresu, tronson Gara de Nord - Gara Progresu; Furnizare trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5; Integrarea sistemului de control acces al Magistralei 4 (Racord 1 - Nicolae Grigorescu 2 - Anghel Saligny şi Racord 2 - Gara de Nord 2 - Străuleşti) cu Magistralele 1,2,3 şi TL; Programul Îmbunătăţirea accesului la reţeaua de metrou Bucureşti.
Metrorex a demarat, la sfârşitul anului 2023, un proiect de mare amploare, care are ca scop conectarea reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni. Proiectul, care vizează realizarea Magistralei 6 (secţiunea 1 Mai - Otopeni), se află deja în plină derulare.
Pe lângă acest proiect major, Metrorex a continuat lucrările de mentenanţă şi modernizare a reţelei de metrou existente. Acestea au inclus înlocuirea tâmplăriei la accesul mai multor staţii, înlocuirea plafoanelor, schimbarea uşilor metalice, precum şi refacerea copertinelor, pardoselilor şi alte lucrări de finisaje, pentru a asigura siguranţa şi confortul pasagerilor, ne-a mai spus doamna Miclăuş.
Proiectul de prelungire a Magistralei 5 de metrou de la staţia Eroilor la Piaţa Iancului se află în etapa de procedură de obţinere a autorizaţiei de construire. Termenele de finalizare estimate pentru M5 Secţiunea Eroilor-Pantelimon, sunt următoarele:
- M5 S2: Eroilor (PS Operă) - Piaţa Iancului: 2034;
- M5 S3: Piaţa Iancului - Pantelimon: după anul 2040, în raport cu evoluţia lucrărilor pe Secţiunea II Eroilor - Piaţa Iancului. Toate estimările sunt realizate sub rezerva asigurării finanţării corespunzătoare, subliniază reprezentantul Metrorex.
Conform Marianei Miclăuş, pentru proiectul Magistralei 7 de metrou este planificată lansarea procedurii de achiziţie pentru serviciile de consultanţă şi asistenţă tehnică necesare elaborării studiului de fezabilitate la nivelul anului 2025 sub rezerva disponibilităţii financiare. Finalizarea studiului de fezabilitate precum şi parcurgerea etapelor necesare pentru constituirea obiectivului de investiţii este planificată pentru anul 2028. Trebuie reţinut faptul că acest proiect are un drum lung de parcurs şi necesitată o planificare adecvată, astfel încât la momentul la care se va începe implementarea acestuia, impactul asupra populaţiei, precum şi disconfortul creat de lucrări să fie păstrat la cel mai redus nivel posibil, menţionează sursa citată.
În ceea ce priveşte stadiul proiectelor aflate în derulare, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni) se află în etapa de proiectare şi execuţie structură de rezistenţă staţii, galerii şi tuneluri. Pentru lotul 1.1 - 1 Mai-Tokyo este în vigoare contractul nr. 32/08.03.2022 semnat cu Asocierea ALSIM ALARKO SANAYI TESISLERI VE TICARET A.Ş. (lider al asocierii) - MAKYOL INŞAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.Ş., iar stadiul fizic este de 23%.
Proiectul care priveşte legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai-Otopeni) se află în stadiul de proiectare şi execuţie structură de rezistenţă staţii, galerii şi tuneluri. Pentru lotul 1.2 - Tokyo-Aeroport Otopeni este în vigoare contractul nr. 42/02.05.2023 semnat cu Asocierea GÜLERMAK A?IR SANAYI ?NŞAAT VE TAAHHÜT A.Ş. (lider al asocierii) - SOMET, iar stadiul fizic este de 8%.
Proiectele Metrorex pe termen mediu şi lung sunt corelate cu Programul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 prevăzut în anexa la Master Planul General de Transport şi constituie cadrul general de prioritizare şi implementare a proiectelor de infrastructură de transport.
Dintre cele mai importante, directorul companiei a menţionat:
- Dezvoltarea reţelei de metrou în zona Bucureşti Nord - extensia Magistralei 2;
- Dezvoltarea reţelei de metrou în zona Bucureşti Vest - extensia Magistralei 3;
- Dezvoltarea reţelei de metrou în zona Bucureşti Nord - extensia Magistralei 4;
- Extinderea Magistralei 2 de metrou în comuna Berceni - Judeţul Ilfov;
- Construcţia liniei 4 de metrou: Lac Străuleşti - Gara Progresu, tronson Gara de Nord - Gara Progresu;
- Magistrala 7. Bragadiru - Voluntari
- Magistrala 8 (Semi-inelul de Sud) Crângaşi - Dristor.