Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 4 / 2025

2024 - an de consolidare şi rezilienţă pentru METIGLA

Materiale /

2024 - an de consolidare şi rezilienţă pentru METIGLA

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Anul 2024 a fost unul de consolidare şi rezilienţă pentru METIGLA, într-un context marcat de incertitudini economice şi geopolitice, ne-a transmis Olivier Somers, Group CEO METIGLA. Domnia sa ne-a transmis că societatea a încheiat anul cu o cifră de afaceri de 27,5 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023, într-o piaţă naţională aflată în uşoară scădere.

    (Interviu cu Olivier Somers, Group CEO METIGLA)

    Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în ultimul an?

    Olivier Somers: 2024 a fost un an de consolidare şi rezilienţă pentru METIGLA, într-un context marcat de incertitudini economice şi geopolitice. Am încheiat anul cu o cifră de afaceri de 27,5 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023, într-o piaţă naţională aflată în uşoară scădere. Am livrat aproximativ 20.000 de tone de produse, păstrând o tendinţă ascendentă constantă în toate segmentele noastre de activitate.

    Reporter: Ce ne puteţi spune despre domeniul în care activaţi, după 25 de ani pe piaţă?

    Olivier Somers: Piaţa soluţiilor metalice pentru acoperişuri şi faţade - atât rezidenţial, cât şi industrial - s-a transformat radical în ultimele două decenii, iar METIGLA a fost martor, dar şi actor activ în această schimbare. În 2000, când am inaugurat fabrica din Ceptura, România era încă la începutul profesionalizării în construcţii, iar sectorul învelitorilor metalice era dominat de produse standard, cu o tehnologie de bază şi o cerere preponderent funcţională.

    Astăzi, asistăm la o piaţă maturizată, profund diferită: clienţii sunt educaţi şi atenţi la detalii tehnice, iar acoperişul nu mai este doar o necesitate, ci o alegere estetică, energetică şi strategică. În acest timp, METIGLA a evoluat de la un simplu producător local la un jucător regional, cu un portofoliu complet de soluţii metalice, fabricate integral în România, dar gândite pentru exigenţele europene.

    Am fost printre primii care au adus pe piaţă tabla prefălţuită, apoi am introdus finisaje avansate, profile zincate inovatoare şi, mai recent, am lansat Falţ Solar - singura soluţie din România cu celule fotovoltaice complet integrate în învelitoarea metalică. De la prima linie de ţiglă metalică din anii 2000, am ajuns la o fabrică automatizată integral.

    În paralel, piaţa s-a diversificat. Dacă la început soluţiile metalice erau preferate în special în segmentul industrial, în ultimii ani am văzut o creştere constantă în zona rezidenţială, impulsionată de tendinţa de migrare către produse premium. În acelaşi timp, legislaţia mai strictă în ceea ce priveşte eficienţa energetică şi siguranţa la incendiu a propulsat inovaţia, în timp ce fondurile europene au deschis noi direcţii pentru construcţii sustenabile.

    Privind în urmă, putem spune că aceşti 25 de ani nu au fost doar o perioadă de creştere pentru METIGLA, ci şi o etapă de redefinire pentru întreaga industrie.

    Reporter: Ce capacitate de producţie are acum METIGLA?

    Olivier Somers: Capacitatea actuală permite dublarea cifrei de afaceri fără investiţii suplimentare în extindere. Fabrica din Ceptura cuprinde cinci hale de producţie, pe un teren de zece hectare, şi procese automatizate pentru toate categoriile de produse. Anul trecut, spre exemplu, am livrat circa 20.000 de tone de produse realizate în unitatea din Ceptura.

    Reporter: Cum caracterizaţi cererea din piaţă?

    Olivier Somers: Raportat la business-ul nostru, cererea internă rămâne dominantă - 85% din business, însă exporturile - 15% - sunt într-o creştere constantă, sus­ţinute de investiţia noastră recentă într-un centru operaţional în Belgia. Vindem activ în România, Belgia, Franţa, Olanda şi, prin parteneri, în Italia, Germania, Polonia, Bulgaria, Estonia şi Congo.

    La nivel de piaţă, analizele noastre arată că cererea evoluează în mod diferit în funcţie de regiune şi segment. În zona de Est şi de Sud-Est a ţării, cererea este stabilă, cu un focus puternic pe segmentul rezidenţial şi rural, unde se caută soluţii durabile, dar accesibile. În schimb, în regiunile din vestul ţării şi în marile centre urbane (Bucureşti, Cluj, Timişoara, Iaşi), predomină proiectele de amploare - comerciale, logistice şi industriale - unde sunt preferate soluţiile tehnice avansate, cu un nivel ridicat de personalizare, eficienţă energetică şi estetică.

    Vedem o polarizare interesantă: pe de o parte, creşte cererea pentru soluţii premium în segmentul rezidenţial urban, pe de altă parte, segmentul industrial - hale, depozite, unităţi agroalimentare - solicită tot mai frecvent panouri termoizolante cu vată minerală şi profile zincate personalizate, în conformitate cu noile cerinţe de siguranţă la foc şi izolare fonică.

    Totodată, se remarcă o tendinţă clară de uniformizare a standardelor în Europa. În Vest, piaţa este dominată tradiţional de ţiglă ceramică şi sisteme pluviale din PVC sau zinc, dar observăm o deschidere crescândă spre soluţiile metalice moderne - datorită duratei de viaţă superioare, greutăţii reduse, montajului rapid şi potenţialului de integrare a energiei regenerabile.

    Această schimbare ne confirmă direcţia strategică: în următorii ani, cererea nu va fi doar cantitativă, ci tot mai mult calitativă - iar METIGLA este pregătită să răs­pundă acestor exigenţe cu produse smart, sustenabile şi produse local, la cele mai înalte standarde europene.

    Reporter: Care sunt tendinţele din domeniu?

    Olivier Somers: Pe scurt, vedem o orientare clară către materiale sustenabile, soluţii fotovoltaice integrate, produse cu grosimi mai mari şi finisaje mate, în special în segmentul premium. Cli­enţii sunt din ce în ce mai atenţi la durabilitate, estetică şi eficienţă energetică.

    Reporter: Ce ne puteţi spune despre concurenţa din sector?

    Olivier Somers: Concurenţa este intensă, însă cred că benefică, aşa cum este pentru orice business care vizează performanţa. METIGLA se diferenţiază prin inovaţii tehnologice - precum Falţ Solar şi linia robotizată pentru sistemele pluviale - şi o abordare orientată spre soluţii complete, personalizate. De asemenea, ne diferenţiem mai ales prin calitatea materiei prime folosite - minim 0,5 mm grosime a foliei de tablă.

    Reporter: Cum apreciaţi evoluţia domeniului de construcţii? Simţiţi că urmează o criză în piaţă?

    Olivier Somers: Piaţa este într-o fază de reaşezare, cu o scădere de aproximativ 5% în 2024, conform INSSE, dar rămâne cu potenţial, mai ales datorită fondurilor europene direcţionate spre infrastructură, logistică şi reabilitări. Nu anticipăm o criză profundă, dar cu siguranţă că acest an nu va fi lipsit de provocări, ce vin atât din instabilitatea mediului economico-social, cât şi din presiunea creşterii costurilor de producţie.

    Reporter: Ce proiecte de investiţii aveţi pentru acest an şi ce buget alocaţi în acest sens?

    Olivier Somers: În 2025 am demarat un nou val investiţional cu termen 2030 - METvision 2030 - în valoare de 15 milioane euro. Acesta vizează digitalizarea completă, extinderea portofoliului, noi soluţii sustenabile şi consolidarea poziţiei în pieţele europene, dar mai ales orientarea tot mai intensă spre întâmpinarea nevoilor clienţilor.

    Reporter: Ce proiecte pentru digitalizarea companiei aveţi în desfasurare/în plan?

    Olivier Somers: Anul acesta vom dezvolta şi vom lansa platforma digitală pentru clienţi. De asemenea, optimizăm integrarea ERP, WMS şi CRM. De altfel, toate acestea sunt esenţiale pentru eficienţa operaţională şi experienţa clientului.

    Reporter: Cum utilizaţi Inteligenţa Artificială în activitatea companiei?

    Olivier Somers: În prezent, utilizăm AI în procese de analiză de date, optimizarea producţiei şi previzionarea cererii. Explorăm în paralel soluţii pentru automatizarea relaţiei cu clienţii şi managementul lead-urilor.

    Reporter: Cum acoperiţi problema forţei de muncă din sector?

    Olivier Somers: Pentru a răspunde provocărilor din piaţa forţei de muncă, ne concentrăm pe retenţia echipei actuale şi atragerea noilor generaţii. Avem o medie de vechime de 9 ani, semn al unui climat stabil şi motivaţional. Susţinem integrarea prin programe personalizate de onboarding, training continuu şi implicare activă în proiecte. Investim în oameni pe termen lung - cu accent pe loialitate, dezvoltare profesională şi cultură organizaţională solidă.

    Reporter: Ce problematici consideraţi că are domeniul şi care ar fi soluţiile pentru rezolvarea aces­tora, în opinia dumneavoastră?

    Olivier Somers: Industria construcţiilor se confruntă cu mai multe provocări sistemice: volatilitatea preţurilor materiilor prime, în special a oţelului, deficitul tot mai acut de forţă de muncă specializată şi nevoia urgentă de adaptare la standardele de sustenabilitate. Din perspectiva noastră, soluţiile trebuie să fie integrate, coerente şi pe termen lung: investiţii continue în automatizare şi digitalizare pentru a reduce dependenţa de resursa umană limitată, parteneriate cu mediul educaţional pentru formarea tinerilor în meserii tehnice, precum şi politici publice care să stimuleze producţia locală responsabilă. În plus, este nevoie de un cadru legislativ coerent privind performanţa energetică a clădirilor şi utilizarea materialelor durabile, care să încurajeze investiţiile în tehnologii verzi. Piaţa are potenţial de creştere, dar necesită colaborare între industrie, autorităţi şi mediul academic, pentru a-l valorifica eficient.

    Reporter: Cum este afectată activitatea companiei de contextul geo-politic şi macro-economic actual?

    Olivier Somers: Fluctuaţiile preţului oţelului - componentă ce reprezintă aproximativ 65% din costurile noastre - influenţează direct profitabilitatea, iar inflaţia generalizată a crescut semnificativ costurile operaţionale, de la transport la ambalare. În plus, tensiunile geopolitice generează un climat de incertitudine care afectează deciziile de investiţii ale clienţilor. Cu toate acestea, modelul nostru de business, bazat pe reinvestirea integrală a profitului şi pe diversificarea inteligentă a portofoliului ne oferă o rezilienţă crescută. Strategia orientată spre produse premium, sustenabile şi fabricate local ne permite să ne menţinem competitivitatea şi în contexte economice dificile.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional