Studiu: Românii caută soluţii pentru facturi mai mici: 7 din 10 îşi schimbă comportamentul de consum
Perspective / 17 noiembrie

Şapte din zece români declară că îşi modifică obiceiurile de consum pentru a reduce factura la energie, potrivit unui studiu realizat de Leroy Merlin România în parteneriat cu AHA Moments, pe un eşantion de peste 1.000 de persoane.
Rezultatele arată o schimbare de mentalitate semnificativă în rândul consumatorilor, care devin tot mai preocupaţi de eficienţa energetică şi de impactul pe termen lung al alegerilor lor. În ultimele şase luni, românii au ales în special măsuri simple şi accesibile pentru reducerea consumului de energie. Opt din zece persoane cu vârste între 55 şi 65 de ani au înlocuit becurile clasice cu becuri LED, iar mulţi şi-au adaptat obiceiurile de utilizare a aparatelor electrice.
Aproximativ o treime dintre gospodării au făcut însă investiţii mai consistente, cum ar fi achiziţia de electrocasnice cu consum redus sau izolarea termică a locuinţei, pentru a limita pierderile de căldură în sezonul rece. "77% dintre locuinţele din România necesită intervenţii de renovare energetică, iar facturile la energie s-au dublat în ultimii ani. Obiectivul nostru este să sprijinim clienţii oferindu-le produse şi soluţii accesibile, uşor de implementat şi cu impact direct asupra reducerii costurilor", a declarat Mihaela Voinea, director de Dezvoltare Durabilă la Leroy Merlin România.
Românii privesc spre viitor: interes dublu pentru energie regenerabilă
Pentru următoarele 12 luni, intenţiile de investiţii se îndreaptă către soluţii cu impact pe termen lung. Trei din zece români plănuiesc să cumpere electrocasnice eficiente energetic, iar unul din patru îşi propune lucrări de izolare termică. Totodată, interesul pentru energie regenerabilă este în creştere: peste 20% dintre respondenţi spun că intenţionează să instaleze panouri fotovoltaice sau alte surse alternative de energie - dublu faţă de perioada anterioară. "Eficienţa energetică este cea mai rapidă cale către independenţă şi economie. Într-un context în care preţurile la energie fluctuează, oferim soluţii care îi ajută pe clienţi să devină mai autonomi şi mai protejaţi pe termen lung", a declarat Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin România.
Reducerea costurilor, principalul motor al schimbării
Pentru 70% dintre români, dorinţa de a reduce factura la energie este principalul motiv pentru investiţii în eficienţă energetică. Pe locul al doilea se află creşterea confortului locuinţei, urmată de grija pentru mediu, mai pronunţată în rândul tinerilor.
Persoanele peste 35 de ani sunt mai atente la siguranţa energetică şi independenţa faţă de furnizori, în timp ce generaţiile tinere sunt atrase de tehnologii smart şi soluţii inovatoare de control al consumului.
Un pas spre locuinţe inteligente
Pe fondul creşterii preţurilor la energie şi al presiunilor climatice, românii se îndreaptă tot mai mult către locuinţe sustenabile şi inteligente, dotate cu sisteme de control automatizat al temperaturii, consumului de apă şi electricitate. Companiile din domeniul bricolajului şi energiei verzi estimează că acest trend va accelera, stimulat atât de fondurile europene pentru renovare, cât şi de programele naţionale de tip Casa Verde.
Conform unor studii: 77% dintre locuinţele din România necesită renovare energetică; piaţa locală de eficienţă energetică este estimată la peste 3 miliarde de euro până în 2030 (date Eurostat şi IEA). România şi-a asumat prin PNRR reabilitarea energetică a cel puţin 4 milioane mp de clădiri publice şi private până în 2026.














































