Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 2 / 2024

Digitalizarea - una dintre tendinţele arhitecturii de retail

Amenajări /

Digitalizarea - una dintre tendinţele arhitecturii de retail

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Una dintre tendinţele arhitecturii de retail este digitalizarea, care cunoaşte o accelerare şi care, mai devreme sau mai târziu, va reuşi să netezească îmbinarea celor două canale de vânzare, cel online şi cel offline, este de părere Matius Ichim, proprietarul Matius Studio şi fondatorul platformei online dedicată jucătorilor din retail www.prioretail.ro. Aces­ta ne-a transmis, într-un interviu: "În proiectele de fashion am început să prevedem deja locuri pentru cabine inteligente şi sunt foarte multe proiecte care presupun digitalizarea şi pixelizarea spaţiului de raft".

    (Interviu cu Matius Ichim, proprietarul Matius Studio)

    Reporter: De când activaţi pe piaţa arhitecturii de retail?

    Matius Ichim: De primele proiecţele de arhitectură în zona retailului mă ocupam printre sesiuni de examene şi proiecte pentru facultate, încă din anul 4, adică acum 23 de ani, când în Iaşi se lucra la inaugurarea Iulius Mall, al doilea mall din România şi primul din provincie. Urmărind îndeaproape construcţia acestui mall am avut inspiraţia de a-mi păstra interesul către nişa arhitecturii comerciale şi pot spune că, astăzi, matius.ro a devenit un reper pentru indus­trie, ba mai mult, chiar şi-a consolidat această poziţie de lider şi de voce în arhitectura de retail prin înfiinţarea platformei www.prioritail.ro, o resursă de încredere pentru retaileri. În 2020 am inaugurat latforma www.prioretail.ro cu scopul de a uşura căutările de diverşi specialişti din spectrul celor care activează cu prioritate în retail; ne referim aici la furnizori de corpuri de iluminat, finisaje de pereţi şi de pardoseli, la furnizori de parfumuri ambientale, sisteme antifurt, audio-video. www.prioretail.ro crează o legătură între lumea operatorilor în retail şi cea a furnizorilor de materiale, servicii, specializaţi în retail. Membrii înscrişi pe platformă sunt arhitecţi, ingineri, furnizori de soluţii şi servicii dedicate retailerilor, constructori, agenţii de comunicare şi PR.

    Reporter: Cu ce firme aţi lucrat/lucraţi?

    Matius Ichim: Studioul Matius a declinat concepte primite de la studiouri de arhitectură din alte ţări precum UK, Spania, Polonia, Turcia, Austria, Germania, America, iar printre clienţii noştri se numără branduri aparţinând unor multinaţionale, cum ar fi Victoria Secret, BBW, Mango, MarcOPolo, Frey Wille, Sinsay, D"s Damat, Foot Locker. Dintre retailerii locali enumerăm Made by Society / Vagabond (pentru care am desenat inclusiv magazinele din Londra şi Sofia), Noriel, Farmacia Dona, Jolidon, Viorica, Autograf, Animax, ProfiArt.

    Reporter: Ce proiecte mari aţi realizat până acum?

    Matius Ichim: Cred că unul dintre proiectele majore din portofoliul nostru este rebrandingul pentru cele 173 de unităţi farma ce aparţin reţelei de farmacii Dona, pentru care am şi făcut conceptul în 2013. De asemenea, am putea spune că am contribuit semnificativ la succesul reţelei de magazine de jucării Noriel, care a depăşit deja 90 de unităţi. Amintesc aici proiectele asociate brandului Vagabond Studio devenit Made by Society, pentru care am desenat, aşa cum spuneam mai sus, inclusiv magazinele deschise în Marea Britanie (Stratford Westfield) şi Bulgaria (Paradise şi Serdika). Un alt proiect îndrăzneţ pentru noi a fost lansarea platformei www.prioretail.ro, un cadou pe care studiul nostru l-a făcut industriei cu ocazia împlinirii a 20 de ani de activitate în domeniul retailului. Dacă ar fi să analizez proiectele de suflet nu vreau să omit unul la care ţin foarte mult, şi anume Chillya, cu care ne mândrim şi astăzi. N-aş trece cu vederea nici experienţa pe care am dobândit-o făcând coordonare de chiriaşi, tenant coordination la City Park Mall Constanţa, Liberty Mall şi City Mall Bucureşti.

    Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă?

    Matius Ichim: Una dintre tendinţe ar fi digitalizarea, care cunoaşte o accelerare şi care, mai devreme sau mai târziu, va reuşi să netezească îmbinarea celor două canale de vânzare, cel online şi cel offline. În proiectele de fashion am început să prevedem deja locuri pentru cabine inteligente şi sunt foarte multe proiecte care presupun digitalizarea şi pixelizarea spaţiului de raft. O altă tendinţă ar fi cea a eficientizării consumurilor de resurse, prin implementarea unor soluţii de monitorizare şi reducere valorică. A treia tendinţă ar fi cele de înăsprire a exigenţelor în proiectarea şi execuţia sistemelor pentru protecţia la foc (instalaţii de detective, sprinklere, desfumare, iluminat special etc)., iar a patra temă majoră este cea legată de sustenabilitate.

    Reporter: Ce recomandări faceţi clienţilor, în noul context macro-economic (inflaţie, criză energetică etc.)?

    Matius Ichim: Prima recomandare ar fi să fie atenţi la închirierea spaţiilor funcţionale din mall-urile deja deschise, prin detalierea în contracte a aspectelor cum ar fi cât de pregătit este acel spaţiu pentru a deveni un spaţiu de retail funcţional, cu toate avizele şi garanţiile că lucrurile sunt implementate conform dorinţei pompierilor. Am multe exemple de spaţii unde după încheierea contractului am descoperit că trebuie să facem eforturi mari pentru a-l aduce la o stare de autorizare. Asta ar fi o măsură specială şi de aceea recomand consultarea unui specialist din zona tehnică (poate fi un project manager, un architect de retail sau un constructor cu experienţă relevantă în domeniul amenajărilor spaţiului de retail). www.prioretail.ro strânge la un loc şi aceşti specialişti. O altă recomandare ar fi eficientizarea sistemelor de organizare a stocurilor şi a definirii unei identităţi de brand cât mai vizibile şi mai coerente, a elementelor ce o definesc (iluminatul, alegerea texturilor şi culorilor, modul de dispunere a produselor şi consilierea)

    Reporter: De ce ţineţi cont în primul rând când creaţi un spaţiu de retail?

    Matius Ichim: Aici sunt patru elemente de care ţinem cont:

    1. Produsul şi necesităţile funcţionale ale retailerului (vitrină, iluminare, dimensionare, mod de administrare a spaţiului etc.);

    2. Exigenţele de brand, dispunerea produselor în fluxul comercial, dimensionarea anexelor, interacţiunea cu produsul şi pe cât se poate crearea unui spaţiu memorabil;

    3. Exigenţele ISU pe care le-am aminitit mai sus;

    4. Particularităţile zonei, contextului şi, evident, morfologia spaţiului.

    Reporter: Ce perspective are această piaţă?

    Matius Ichim: Retailul pentru mine este o industrie într-o perpetuă reinventare. Nu ştiu către ce va evolua această industrie mai exact, dar viitorul va fi simbioză între online şi offline. Nici retail fizic fără metaverse, nici personas şi avataruri fără mers fizic la mall.

    Chillya - un obiect modular cu funcţiuni multiple: birou, sală de relaxare, de lectură sau de yoga

    Reporter: Când aţi demarat proiectul Chillya şi de unde această idee?

    Matius Ichim: Când am demarat acest proiect, gândurile mele erau un pic mai vechi, dar în 2017 am găsit momentul propice şi am creat Chillya. Am creat acest concept cu gândul de a facilita reîntâlnirea mea şi a familiei cu natura şi cu sinele nostru. Mă bucur în continuare de acest proiect alături de mulţi dintre cei care nu doar că i-au călcat pragul, dar au şi revenit.

    Reporter: În ce constă acesta, mai exact?

    Matius Ichim: Chillya este un obiect modular care poate avea funcţiuni multiple, printre care: birou, sală de relaxare, de lectură sau de yoga, toate într-un singur volum cu suprafaţa de 4,8 mp. În anul 2020 am realizat prototipul Chillya 3.0, cu ocazia iniţiativei celor de la WWF, care, prin departamentul lor ce se numeşte Panda Labs, a creat premisele naşterii unui prim campus mixt, rural-urban în România.

    Reporter: Cum a evoluat acest proiect în timp?

    Matius Ichim: Proiectul Chillya a evoluat sub aripa cea bună a hazardului, deoarece periodic cineva întreabă dacă vreau să facem ceva împreună. Aşa a fost şi cu echipa Wewilder, care este proiectul celor de la Panda Labs, parte a WWF, echipă din care am fost mândri coautori ai proiectului, ce îi poartă şi numele Wewilder, proiect născut în sat bătrân, comuna Armeniş, la Poalele Munţilor Ţarcu în Caraş Severin, lângă rezervaţia naturală de zimbri - animale considerate arhitecţii pădurilor, deci nu se putea găsi un loc mai bun pentru Chillyii decât acolo. Fiecare astfel de reuşită mă umple de o bucurie greu de cristalizat în cuvinte. Evoluţia în timp a proiectului este pentru mine la fel de surprinzătoare şi de aducătoare de bucurie.

    Reporter: Ce tipuri de clienţi aveţi pe acest segment?

    Matius Ichim: Clienţii din target sunt persoane juridice, în special, şi printre acestea amintesc pensiunile, proprietarii de livezi, de crame, de luciu de apă, de atracţii turistice în care ori se poate greu construe, ori este imposibilă edificarea.

    Reporter: De unde vine cererea?

    Matius Ichim: Cererea vine în general din mediul online, dar de cele mai multe ori când postăm fotografii de la evenimentele organizate la Chillya sau la care chilia a participat. Am decis, după cum spuneam, destul de curând că clientul domestic nu este clientul Chillya, oamenii sunt extrem de diferiţi şi nu pot prototipa pentru fiecare un proiect, de aceea livrez doar către persoane juridice sau ONG-uri care doresc să dezvolte astfel de Hub-uri, astfel de comunităţi.

    Reporter: Care sunt specificaţiile cererii?

    Matius Ichim: Ar trebui să conţină date privind locaţia, numărul de unităţi de cazare, de chilii adică, modul de administrare al campusului, funcţiunile dorite, suprafeţele aproximative, bugetele de bani şi timp.

    Reporter: Aveţi concurenţă pe acest segment?

    Matius Ichim: Sunt sigur că în ultimii ani ideea de tiny house imersat în natură a evoluat şi sunt mulţi dezvoltatori pe piaţă astăzi. Segmentul însă este în formare, iar concurenţa creşte şi, în felul acesta, creşte şi nivelul de educare al potenţialei pieţe. Deocamdată, lucrurile sunt la început.

    Reporter: Ce aşteptări aveţi în continuare pe această nişă?

    Matius Ichim: Chillya este un proiect supapă pentru Matius Studio, deci practic noi nu avem ca business principal CHILLYA, dar ne face plăcere să ne reîntâlnim cu el mai ales atunci când vrem să evadăm din retail. Aşteptările studioului nostru sunt mereu depăşite de rezultatele pe care le obţinem periodic prin acest proiect în perpetuă evoluţie şi el. Chillya a făcut pionierat în arhitectura spaţiilor off grid şi a contribuit semnificativ la apariţia în mintea utilizatorului român de spaţii ne-edificate, de spaţii autonome energetic şi pot spune că s-au făcut în felul acesta primii paşi către arhitectura sustenabilă.

    Reporter: Care sunt costurile pentru o astfel de casă?

    Matius Ichim: Sunt foarte multe variabile în ecuaţia costului aces­tui obiect, care este şi nu este o casă, nu are nici nici confortul casei, nici statutul de edificiu, suprafeţele sunt sub cele normate în legea locuinţei tocmai pentru a-i sublinia prezenţa efemeră în mediul natural şi focusul asupra experienţei cu natura şi mai puţin către cel al spaţiului în sine.

    Reporter: Ce rezultate financiare aveţi după primul semestru trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022, şi care sunt estimările pentru acest an?

    Matius Ichim: Cifrele până în acest moment al anului sunt comparabile cu cele de anul trecut, dar proiectele deja contractate ne fac optimişti şi estimăm că anul acesta va fi unul cel puţin la fel de bun ca 2022. Estimăm o cifră de afaceri de peste 300.000 de euro. Strategia de lucru a studioului nos­tru legat de angajaţi a fost mereu orientată către parteneriate, deci co-autorat cu studiouri şi arhitecţi maturi cu experienţă şi viteză de reacţie în retail. Prin urmare, pe lângă cei 12 colaboratori permanenţi astăzi, Matius Studio poate livra un proiect pe săptămână alături de studiouri partenere. Prin aceste studiouri partenere putem face faţă unei creşteri semnificative a complexităţii şi numărului de proiecte pe care astăzi Matius Studio le gestionează, le proiectează, le implementează.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Mobilier

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional