Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

28 MILIOANE DE EURO, KILOMETRUL DE AUTOSTRADĂCosturile autostrăzii Comarnic-Braşov, cât PIB-ul unei ţări din Africa

LUCIA CRĂCIUN Ştirile Zilei /

Costurile autostrăzii Comarnic-Braşov, cât PIB-ul unei ţări din Africa

Costurile au fost convenite de organismele internaţionale, iar finanţarea va fi făcută prin băncile comerciale, ca să aibă şi ele un profit

Ţara noastră deţine recordul la construirea de autostrăzi cu viteza melcului, însă, în privinţa costurilor, ne situăm pe un loc fruntaş, achitând note de plată demne de adevărate proiecte mastodont.

Mult aşteptatul proiect de infrastructură Comarnic-Braşov va avea o nota de plată de 1,8 miliarde de euro, o sumă extrem de mare pentru doar 53 de km, potrivit unor voci din piaţă care consideră că proiectul nu este deloc fezabil din acest punct de vedere. "Este inacceptabil ca un proiect în concesiune, lansat în procedură de licitaţie cu o valoare estimată de 1,2 miliarde euro şi cu o lungime de 58 de kilometri să ajungă să coste cu 600 de milioane de euro mai mult şi să aibă numai 53 de kilometri", ne-a declarat, ieri, fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare.

Domnia sa a mai adăugat: "Negocierea proiectului s-a făcut într-o lipsă totală de transparenţă. Nici măcar acum nu se cunoaşte suma finală pe care o va plăti statul român sau care sunt băncile care vor finanţa proiectul. Premierul Ponta ne anunţă senin că a cerut Eurostat să nu fie luat în calcul la deficit, de parcă Eurostat e o instituţie care poate fi păcălită de minciunile lui Şova şi Ponta."

Costurile pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov au fost convenite de organismele internaţionale, BEI, BERD şi BM, susţin surse din piaţă.

Guvernul a solicitat acordul Eurostat ca proiectul să nu fie luat în calcul la deficitul bugetar, iar după acordul Comisiei Europene şi al instituţiilor financiare internaţionale, BEI, BERD, precum şi după finalizarea procedurilor cu băncile finanţatoare, speră ca acest contract cu asocierea Vinci - Strabag - Aktor să fie semnat până la 20 aprilie, potrivit declaraţiilor premierului Victor Ponta.

Mult aşteptatul proiect de infrastructură Comarnic-Braşov începe să prindă contur, lucrările la autostradă urmând să fie demarate în luna aprilie a acestui an, potrivit declaraţiilor premierului.

Finanţarea pentru autostrada Comarnic - Braşov va fi asigurată prin intermediul băncilor, iar până în 2017 statul nu va trebui să achite nici un ban, susţine Dan Şova, ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine. "Acest proiect se finanţează integral de către bănci. Deci orice cost este verificat de către finanţator. Cele 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu şapte milioane de euro mai puţin faţă de cât se negociase în 2011. Avem aproape 1,5 miliarde euro construcţie, restul până la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanţă etc. În proiectul iniţial de construcţie existau 58 de kilometri, iar noi am fost nevoiţi să schimbăm puţin traseul autostrăzii pentru a scădea preţul. S-au mai adăugat câteva sute de metri la soluţia tehnică de unire a autostrăzii cu Centura Braşovului. Autostrada este prin munte, dar tot traseul este extravilan, nu trece prin nicio localitate. Vom avea 19 viaducte, este un proiect spectaculos", a afirmat, ieri, Dan Coman Şova.

Plafonul maxim stabilit pentru rata pe care statul român ar urma să o achite constructorului tronsonului Comarnic-Braşov începând cu anul 2017 este de 52.000 de euro, lunar, pentru fiecare kilometru de autostradă, susţine oficialul.

Potrivit domniei sale, în Memorandumul semnat de autorităţile române cu reprezentanţii consorţiului Vistrada Nord (Vinci, Strabag şi Aktor), câştigător al licitaţiei pentru lucrările la tronsonul Comarnic-Braşov, este prevăzut ca semnarea contractului să aibă loc până de Paşte, respectiv 20 aprilie, iar lucrările să demareze până la finele lunii aprilie. "Practic, partea de proceduri de selectare a consorţiului s-a finalizat. Câştigător este consorţiul Vistrada. În acest moment se derulează negocieri pentru finanţarea proiectului cu băncile comerciale. În mod normal, până pe 20 aprilie trebuie să putem să semnăm, practic, contractul şi să inaugurăm organizarea de şantier atât dinspre Comarnic, cât şi dinspre Cristian. Autostrada va avea 53 de kilometri plus şapte kilometri de drumuri de legătură, în aşa fel încât să se lege de Centura municipului Braşov", a adăugat premierul ţării, Victor Ponta.

Primul ministru a menţionat, totodată, că tariful de utilizare a autostrăzii va fi stabilit de statul român, acesta fiind estimat la 5,7 lei plus TVA pentru cei 60 de kilometri.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional