Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

ADIO, BECHTEL, DAR RĂMÂI CU MINE!Rezilierea contractului cu Bechtel, "şovăită" între amânări, acuzaţii, incertitudini

ALEXANDRA CRĂCIUN Ştirile Zilei /

Rezilierea contractului cu Bechtel, "şovăită" între amânări, acuzaţii, incertitudini

Rezilierea contractului cu Bechtel, compania contractată în 2005 să construiască autostrada Transilvania, a declanşat, în ultimele zile, un val întreg de reacţii atât din partea guvernanţilor cât şi a societăţii civile.

Ministerul delegat pentru marile proiecte de infrastructură şi investiţii, Dan Şova, ne-a declarat, ieri, că, nu va mai face nicio afirmaţie cu privire la data rezilierii contractului cu Bechtel, nedorind să comunice nicio dată precisă (sau imprecisă) întrucât declaraţiile domniei sale de săptămâna trecută au fost interpretate în mod eronat.

Ministrul marilor proiecte afirma, săptămâna trecută, că se lucrează la ultimele detalii privind rezilierea contractului cu Bechtel, mai existând doar mici amănunte care trebuie dis-cutate, nimic esenţial, însă.

Totodată, domnia sa mai menţiona, la momentul respectiv, că suma despăgubirilor către Bechtel a fost deja stabilită, urmând să fie transmisă în mod oficial.

Premierul Victor Ponta a declarat, ieri, că Dan Şova a greşit când a anunţat presa că înţelegerea cu Bech-tel pentru autostrada Transilvania va fi reziliată luni, 27 mai, arătând că acesta nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierile.

"Cred că a fost prea transparent, că nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierea. Dacă v-a anunţat înainte să încheie negocierile, înseam-nă că a greşit", a conchis premierul Victor Ponta.

Totodată, domnia sa a mai sublinat faptul că actualul Guvern trebuie să repare greşelile comise de foştii guvernanţi care au încheiat contractul cu firma americană, în 2005.

"În 2005, din cauza prostiei celor care au condus atunci Ministerul Trans-porturilor - sper că e vorba doar de prostie şi nu de altceva - în loc să se aplice un contract care era foarte bun, au început renegocieri, tergiversări, regândiri, recalculări şi uite că am ajuns după aproape zece ani să nu se mai întâmple nimic", a adăugat premierul.

Nici foştii guvernanţi nu au rămas impasibili la aceste acuzaţii, astfel încât, Călin Popescu Tăriceanu, premierul ţării la acea dată, a declarat, ieri, că vina privind modul în care a fost gestionată situaţia aparţine atât firmei americane cât şi Ministerului Transportului.

"Actuala situaţie nu este datorată numai firmei Bechtel. Dacă vrem să fim obiectivi şi serioşi, este şi datorată incapacităţii Ministerului Transporturilor, sub conducerile succesive pe care le-a avut, de a desemna un responsabil cu acest proiect de amploare majoră şi de importanţă deosebită pentru România, care să urmărească împreună cu Bechtel sau să urmărească ceea ce Bechtel ar trebui să facă", a precizat Tăriceanu.

Domnia sa a continuat: "Acest lucru nu a însemnat neapărat că a exis-tat vreo coordonare a proiectului din partea Ministerului Transporturilor, care era titularul de proiect şi, ca atare, trebuie să recunoaştem că avem şi noi o parte de vină că nu ştim să ne gestionăm banii, în cazul de faţă nu foarte puţini. Bechtel are probabil partea lui de vină, dar o parte de vină este şi în zona noastră".

Misterul privind rezilierea contractului cu Bechtel este cauzat, în opinia unor surse apropiate problemei, de faptul că cele două părţi încă nu s-au înţeles asupra valorii despăgubirilor acordate firmei americane.

Premierul Victor Ponta a cerut, luni, corpului de control să verifice contractul încheiat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, după ce au apărut probleme privind negocierile pentru rezilierea acestui contract.

Proiectul de construire a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov - Borş, a început în anul 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.

Compania a finalizat până acum 52 km de autostradă (Turda-Câmpia Turzii) din totalul de 415 km, iar termenul de finalizare a autostrăzii fusese stabilit iniţial pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional