Vom plăti doar 6,9 milioane de euro pe kilometru pentru autostrada Braşov-Cluj-Borş, dar va trebui să achităm penalităţi de 115 milioane de euro.
Acordul de modificare al contractului de proiectare şi construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş a fost aprobat de Guvern în şedinţa de miercuri 28 septembrie, arată un comunicat al executivului.
Costurile aferente lucrărilor la autostrada Braşov-Cluj-Borş au fost reduse în urma negocierilor cu Bechtel la 6,9 milioane de euro pe kilometru, valoare care se încadrează în standardele de cost aprobate de Guvern, potrivit doamnei Anca Boagiu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii.
"[...] comparativ cu preţurile care s-au practicat anterior, economia care se realizează la bugetul de stat al României este de 6 miliarde de euro. Dacă am fi continuat să lucrăm la preţurile din contractul iniţial, costul total al autostrăzii ar fi fost de 10 miliarde de euro", a afirmat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii.
Totodată, tronsoanele de autostradă pentru care nu au fost începute încă lucrările vor putea fi scoase la licitaţie, a anunţat doamna Anca Boagiu. În urma negocierilor, a fost eliminată o clauză din contract care interzicea statului român, în cazul rezilierii contractului, să scoată la licitaţie, pe o perioadă de doi ani, tronsoanele de autostradă pentru care nu au fost demarate lucrările de construcţie.
O noua clauză introdusă în contract se referă la penalităţi aplicate constructorului pentru nerespectarea termenelor asumate, pentru lucrările care au rămas de executat, respectiv "0,05% din valoarea fiecărei secţiuni penalitate/zi până la un maxim de 10% din valoarea secţiune respective rămase de executat".
Alte două clauze se referă la creşterea perioadei de garanţie de la 24 la 30 de luni şi la prelungirea termenelor de plată, de la 25 de zile la 65 de zile de la emiterea facturii.
Pe de altă parte, statul român urmează să plătească companiei Bechtel penalităţile în sumă de 115 milioane de euro, a menţionat ministrul Transporturilor, reduse şi acestea de la 380 milioane de euro.
Următorii paşi sunt finalizarea tronsoanelor care au fost începute deja de către compania Bechtel, respectiv, Suplacu de Bacău - Borş şi Câmpia Turzii - Cluj Vest.
Licitaţia de execuţie pentru tronsonul de autostradă Nădăşel - Gilău urmează să fie lansată. De asemenea, se pregăteşte proiectarea tronsonului Târgu Mureş - Câmpia Turzii.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările au fost începute pe două dintre ele, iar pe celelalte şase, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km), nu au fost încă demarate.