Interviu cu Răzvan Bobe, Director Cercetare-Dezvoltare "Baumix"
Reporter: Cum a evoluat activitatea "Baumix" anul trecut, comparativ cu 2010?
Răzvan Bobe: Anul trecut a fost un an în care efectele crizei s-au mai atenuat şi ne-am putut concentra pe dezvoltarea business-ului, în special în segmentul DIY (reţele de bricolaj), unde, în prezent, ocupăm locul al doilea. În acest sens, ne-am focusat atât pe ofertele de produse propriu zise, cât şi pe dezvoltarea segmentului de consultanţă specializată în magazine, respectiv pe şantiere (prin organizarea de cursuri pentru aplicarea produselor din portofoliu). Dacă înainte de criză clienţii erau cei care veneau spre noi, pentru că cererea era de asemenea natură, în prezent rolurile s-au inversat. Este una dintre cele mai importante lecţii ale crizei - flexibilite în abordarea partenerilor şi a clienţilor finali. De aceea, faptul că suntem o companie cu capital 100% românesc ne-a oferit un avantaj în faţa multinaţionalelor, pentru că ne-am putut adapta mult mai bine din mers realităţilor care se schimbau de la zi la zi. De asemenea, 2011 a fost un an în care am acordat mare atenţie controlului gradului de îndatorare, fiind una dintre companiile care, în prezent, are mai puţine datorii decât la începutul crizei, întrucât ne-am reorganizat activitatea şi am apelat la reduceri de costuri. În acelaşi timp, am mizat şi pe optimizarea preţurilor, cheltuieli mai mici datorate dimensiunii medii a companiei, permiţându-ne să oferim calitate la preţuri accesibile.
Reporter: Care sunt obiectivele de investiţii pe care le-aţi derulat în 2011?
Răzvan Bobe: Principalele direcţii de investiţii în 2011 au fost reprezentate de amenajarea şi extinderea spaţiilor de depozitare şi livrare, precum şi de modernizarea echipamentelor din ciclul de producţie. De asemenea, am investit în dezvoltarea relaţiei cu partenerii de distribuţie şi în parteneriatul cu reţelele de bricolaj, atât la nivel de amenajare a spaţiului de display pentru brand, cât şi la nivel de training specializat al consultanţilor de vânzări.
Reporter: Ce proiecte de investiţii aveţi pentru anul în curs?
Răzvan Bobe: În 2012 şi anii viitori ne vom focusa investiţiile în des-chiderea de showroom-uri de prezentare şi în continuarea procesului de modernizare, respectiv în extinderea fabricii.
Reporter: Ce cifră de afaceri a avut "Baumix" anul trecut?
Răzvan Bobe: Anul trecut am înregistrat o cifră de afaceri de circa 30 de milioane de lei, fără TVA, în condiţiile în care piaţa şi-a menţinut tendinţa de scădere, iar noi am fost nevoiţi să sacrificăm volumele mari de vânzări în favoarea evitării pierderilor.
Reporter: Ce cifră de afaceri estimaţi pentru 2012?
Răzvan Bobe: Pentru 2012, cifra de afaceri estimată este de circa 27 milioane de lei, dar ar putea creşte semnificativ dacă în a doua parte a anului piaţa renovărilor, în special, va cunoaşte o creştere accentuată, odată ce revenirea economiei pe trend ascendent se va resimţi şi în buzunarele clienţilor finali.
Reporter: Cum se va situa profitul din acest an faţă de rezultatul din 2011?
Răzvan Bobe: Obiectivul nostru este reprezentat de marje sănătoase de câştig, cu riscul sacrificării volumelor. Anul trecut am avut un profit la limită, iar pentru acest an vizăm un profit de 3 milioane de lei.
Reporter: Câţi angajaţi are "Baumix"?
Răzvan Bobe: Avem o echipă tânără, de circa 70 de persoane, cu o medie a vârstei de 30 de ani. În ultimii ani am păstrat constant numărul de angajaţi, deşi a existat o fluctuaţie ceva mai mare în departamentele Vânzări şi Producţie, datorată reorganizărilor prin care au trecut aceste departamente.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa pe care activaţi?
Răzvan Bobe: În ultimii ani, piaţa s-a caracterizat printr-o schimbare semnificativă a balanţei între vânzările în reţele de bricolaj şi vânzările în retail (firme de construcţii). Înainte de criză, cele din urmă aveau o cotă de piaţă de 70%, pe când în prezent, la nivel de volum, ele au o pondere de numai 45%. Noi am fost printre primii care au anticipat această mişcare, motiv pentru care, încă din 2006, am împărţit clar cele două segmente, lansând gama economică adresată meşterilor - clienţilor finali din magazine. În acest moment, avem în portofoliu peste 113 produse, dedicate celor două segmente, care acoperă toate nevoile din piaţă. În retail, principalele provocări ţin de îngheţarea proiectelor de investiţii în noi clădiri rezidenţiale şi de birouri, precum şi în dificultatea de recuperare a datoriilor. În ceea ce priveşte concurenţa, deja credem că etapa de criză profundă a fost depăşită, piaţa a intrat pe un făgaş de stabilitate, schimbările majore de reaşezare a pieţei au făcut ca jucătorii stabili să reziste, iar mulţi jucători mai mici, care au venit pur şi simplu pe valul de explozie a pieţei, să dispară.
Reporter: Cum vedeţi această piaţă în viitor?
Răzvan Bobe: 2012 este un an în care toate estimările duc spre o menţinere a pieţei în jurul nivelului de anul trecut, abia din 2013 putând vorbi despre creştere. Primele semnale pozitive vin din zona de renovări, însă piaţa materialelor de construţii este încă în expectativă, în ceea ce priveşte zona de construcţii noi, rezidenţiale, de birouri şi comerciale, care pot genera volume şi valori mari de vânzări. De asemenea, dezvoltarea pieţei în următorii ani este strâns legată de investiţiile în infrastructură ce ar putea fi iniţiate în viitorul apropiat.
Reporter: Ce proiecte noi au fost sau urmează să fie demarate pe această piaţă?
Răzvan Bobe: O zonă de proiecte pe care noi mizăm semnificativ în anii care urmează este cea a reabilitărilor termice. Iniţiativele statului, precum şi cele private, din partea proprietarilor, se vor înmulţi în anii care urmează, asta pentru că doar o mică parte, circa 15%, din blocurile de pe piaţa noastră sunt reabilitate. Dat fiind că deja costurile pentru întreţinere cresc de la an la an din cauza scumpirii materialelor prime, precum şi din cauza pierderilor din reţeaua învechită, tot mai mulţi ro-mâni vor recurge la izolarea termică a locuinţelor. De altfel, în acest moment, cel mai solicitat produs din portofoliul nostru este reprezentat de gama destinată termoizolării clădirilor, cu o pondere de 35% din totalul livrărilor.
Reporter: Derulaţi şi proiecte din fonduri europene?
Răzvan Bobe: De-a lungul timpului am încercat să accesăm fon-duri europene, dedicate în special zonei de dezvoltare a resurselor umane, însă, din cauza birocraţiei şi a duratei mult prea lungi de accesare, am renunţat, pentru moment, la această zonă. Pe viitor, însă, nu excludem varianta dezvotării de proiecte în parteneriat cu instituţiile europene, dacă astfel de oportunităţi se vor ivi.
Reporter: Mulţumesc!