Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

CA SĂ-ŞI FACĂ SUPERMARKET ÎN CENTRUL BRAŞOVULUI,Lidl România va construi un hotel în locul fostei fabrici Kraft

OVIDIU VRÂNCEANU Ştirile Zilei /

Lidl România va construi un hotel în locul fostei fabrici Kraft

Compania Mondelez România, fosta Kraft Foods, a vândut fosta fabrică de produse zaharoase din Braşov cu preţul de 2.170.520 de euro, tranzacţia fiind realizată în cursul lunii august 2013, dar fiind condiţionată de aprobarea de către Consiliul Local a planului urbanistic zonal. Cumpărătorul este compania Lidl România, care urmează să construiască un hotel care va avea un regim de înălţime de cel mult cinci etaje pentru a se "lipi" planului arhitectural al zonei. La parterul acestuia vor fi amenajate spaţii comerciale, printre care, aproape sigur, se va afla şi un magazin Lidl. Reprezentanţii Lidl România nu au comentat ieri informaţiile.

La preţul de achiziţie, Lidl România a plătit pentru fiecare metru pătrat din suprafaţa achiziţionată 221 de euro. Suprafaţa cumpărată este de 9.800 de metri pătraţi, anul trecut un metru pătrat în zonă putând fi cumpărat, potrivit consultanţilor imobiliari, cu 230 de euro.

"Având în vedere că funcţiunea existentă (industrială - fosta fabrică de produse zaharoase) este incompatibilă cu prestigiul zonei, iar densitatea comercială, raportată la un areal larg - cartierul Blumăna - este redusă în zonă, s-a stabilit necesitatea analizării unor funcţiuni care să valorifice avantajele amplasamentului. Prin documentaţia prezentată, se solicită construirea unui ansamblu - hotel, centru conferinţe, spaţii comerciale -, suprafaţa studiată în PUZ fiind de 1,3 hectare", se arată în studiul de oportunitate avizat de primăria Braşov.

Mondelez România mai deţine o fabrică în Braşov, situată pe Strada de Mijloc, acolo unde s-a produs până în 2009 brandul de ciocolată românesc Poiana. De atunci ciocolata Poiana a început să fie importată din Bulgaria.

În ultimii ani, majoritatea tranzacţiilor cu terenuri de mari dimensiuni au fost realizate doar după ce proprietarii iniţiali au obţinut autorizarea unor planuri urbanistice care să permită dezvoltarea construcţiilor vizate de investitori.

Kraft Foods a anunţat în 2008 că va închide fabrica de ciocolată de la Braşov, aceasta fiind singura unitate de producţie la nivel local a companiei. Cei 440 de angajaţi ai fabricii au fost disponibilizaţi în mai multe etape, începând din luna iunie 2009. Potrivit conducerii companiei, motivul închiderii fabricii a fost imposibilitatea dezvoltării capacităţilor de producţie. "Din cauza limitărilor de spaţiu în clădirile existente şi locaţiei unităţii de producţie Kraft în mijlocul oraşului, creşterea capacităţii de producţie la Braşov nu este o opţiune viabilă. Au fost studiate capacităţile de producţie din cadrul fabricilor noastre şi identificate oportunităţile de a consolida producţia mai eficient, astfel încât să se asigure dimensiunea necesară pentru a susţine dezvoltarea viitoare. Transferul producţiei nu va afecta angajamentul nostru de a continua dezvoltarea afacerii din România", spuneau reprezentanţii companiei.

Kraft Foods a mutat o parte importantă a producţiei, cea de tablete de ciocolată, în Bulgaria. De altfel, compania a făcut oferte de relocare în Bulgaria şi câtorva reprezentanţi ai managementului fabricii de la Braşov, dar aceştia au refuzat, datorită condiţiilor de viaţă din ţara de la sud de Dunăre. O mare parte din angajaţii companiei au fost preluaţi de firma Rap Confectionary, unde produc cioclată pentru diverse branduri.

În 2012 vindeau vacanţe în România germanilor

Până acum, singura legătură cu turism a nemţilor de la Lidl a fost vânzarea unui pachet de vacanţe în România germanilor. Pentru ofertele de vacanţă, Lidl are parteneriate cu FTI Touristik şi Neckermann, iar printre zonele ţintă se aflau Braşovul, Predealul, Hărmanul, Bran, dar şi oraşele Bucureşti, Piteşti, Sibiu sau Sighişoara, pe lână litoral şi Delta Dunării.

Proprietarul Lidl are o avere de 21,9 miliarde de dolari

Aflat la mai puţin de 60 de kilometri de Stuttgart, oraşul Heilbronn este cunoscut pentru arhitectura tipic germană, pentru puternica industrie a vinului şi pentru businessurile care l-au ales ca centrul de dezvoltare. Puţini sunt cei care ştiu că unul dintre cei 125.000 de locuitori este şi unul dintre cei mai bogaţi oameni din Germania şi din lume.

Despre germanul Dieter Schwarz trebuie să cauţi mult pentru a găsi câteva informaţii biografice credibile. Miliardarul, cotat de Bloomberg Billionaires Index cu o avere de 21,9 miliarde de dolari care îl poziţionează în topul celor mai bogaţi 30 de oameni ai lumii, este la fel de discret şi puţin comunicativ ca şi grupul pe care îl deţine.

Dieter Schwarz controlează Schwarz Group, şi este unul dintre puţinii miliardari care au decis să îşi crească afacerea ca una de familie fără a o lista pe bursă sau a o vinde către un fond de investiţii. Germanul controlează grupul de comerţ prin intermediul Dieter Schwarz Stiftung, un "gGmbH" ("srl") specializat în acţiuni caritabile. Avantajul? Este scutit de taxe, scrie Bloomberg. Dezavantajul? Deşi este un concept legal, modelul lui Schwarz - care direcţionează sume mici de bani către acţiuni caritabile - este privit foarte critic. În perioada 2008-2010 compania a donat 70 de milioane de euro pentru cauze precum construcţia unui centru ştiinţific sau a unui campus universitar în oraşul german Heilbronn, unde locuieşte Schwarz, mai scrie Bloomberg.

Formatul "GmbH" este folosit de o companie pentru a se pune la adăpost de preluări ostile şi de situaţia în care unul din membrii familiei ar dori să îşi vândă participaţia.

Dieter Schwarz, care se implică încă în conducerea grupului de comerţ, a moştenit businessul de la tatăl său, fondatorul imperiului de comerţ. Miliardarul a început să lucreze pentru afacerea familiei în tinereţe, şi în timp a reuşit să o extindă la nivelul întregii Europe. În România grupul a ajuns numărul unu, iar Kaufland a devenit cel mai mare jucător din comerţul local.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional