În România, întreprinderile cu activităţi inovative deţin o pondere de doar 33,3%, în timp ce media europeană de 51,6%, potrivit anchetei statistice comunitare de inovare realizate în perioada 2006-2008, anunţă Institutul Naţional de Statistică (INS).
Conform aceleiaşi surse, o treime (34,2%) din rândul întreprinderilor inovative de la nivel Uniunii Europene a cooperat cu alte întreprinderi, furnizori, clienţi, concurenţi, universităţi, institute de cercetare publice sau private în perioada 2006-2008, pentru realizarea activităţilor inovative, în timp ce, restul de (65,8%) au inovat folosind numai resurse proprii. În România, ponderea întreprinderilor inovative care au cooperat pentru realizarea activităţilor inovative a fost de numai (13,8%). De asemenea, una din nouă întreprinderi inovative europene a cooperat cu un partener european în timp ce, una din 22 de întreprinderi inovative româneşti a avut acelaşi tip de cooperare.
Aproape jumătate din întreprinderile inovative din Uniunea Europeană (49,2%) şi peste jumătate din întreprinderile inovative româneşti (55,5%) au avut ca obiectiv principal pentru realizarea activităţilor inovative, îmbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor. Companiile româneşti investesc cea mai mare parte din fondurile de inovare (84,7%) pentru achiziţionarea de maşini, echipament şi software. 8,4% din investiţiile de inovare vizează cercetare-dezvoltare internă, 5,7% cercetare-dezvoltare externă, respectiv 1,3% pentru late cunoştinţe externe, mai spun reprezentanţii INS.
Întreprinderi inovative sunt întreprinderile active care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ îmbunătăţite pe piaţă sau au introdus procese noi sau semnificativ îmbunătăţite sau noi metode de organizare sau de marketing. Termenul se referă la toate tipurile de inovatori, inovatorii de produs, de proces, de metode organizaţionale sau de metode de marketing, precum şi întreprinderile cu inovări nefinalizate sau abandonate.