România se află în top 10 în Europa în ceea ce priveşte dezvoltările noi de centre comerciale cu termen de livrare în perioada 2011 - 2012, a declarat Răzvan Gheorghe, managing partner Cushman & Wakefield România. Acest fapt indică, şi în România ca şi în celelalte ţări din Europa, apetitul pentru dezvoltări comerciale, apreciază domnia sa.
Potrivit unui comunicat remis redacţiei, noile dezvoltări din afara Bucureştiului vor avea în continuare o presiune asupra profitabilităţii, din cauza faptului că retailerii încă nu se dezvoltă într-un ritm accelerat, în următorii doi ani. "Retailerii de formate medii sau mari pun presiune foarte mare asupra chiriei şi facilităţilor de ocupare", mai arată sursa citată. În cazul proiectelor de suprafaţă mare, selecţia de retaileri de tip ancoră este relativ generoasă cu nume ca H&M, Zara, New Yorker, C&A, Takko, Deichmann - cităm numai numele din fashion şi footwear.
Piaţa din România continuă să fie atractivă chiar dacă din punct de vedere economic condiţiile sunt poate cele mai severe comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est. România, cu cele 25 de oraşe cu peste 100,000 locuitori, permite o dezvoltare organică pentru majoritatea reţelelor internaţionale atât în fashion, cât şi în alimentaţie sau în domeniul magazinelor de bricolaj.
Şi în următorii ani diferenţierea dintre dezvoltări va continua să fie accentuată, fiind favorizate dezvoltările de retail cu suprafeţe mari.
Dezvoltarea de noi centre comerciale din Europa a suferit o scădere importantă în 2010, având cel mai mare declin din 1983 în prezent, potrivit celui mai recent raport al Cushman & Wakefield. Anul trecut, au fost finalizaţi aproximativ 5,2 milioane mp spaţii comerciale, în scădere cu 30% din 2009 până în prezent.
Cu toate acestea, Cushman & Wakefield se aşteaptă ca dezvoltările să crească în acest an, în condiţiile în care peste jumătate din ţări prevăd o creştere a activităţii de retail. Până la sfârşitul anului, sunt programaţi spre finalizare 6,9 milioane metri pătraţi de spaţii noi. Condiţiile de piaţă rămân incerte în multe ţări din Europa, iar reînceperea proiectelor amâ-nate depinde de creşterea economică, de cererea de spaţii a chiriaşilor dar depinde şi de nivelul consumului.