Creditele trebuie restructurate
Din al doilea an al reorganizării, societatea poate reintra pe profit
Delta Distribution", unul dintre cei mai mari distribuitori de plăci ceramice din ţară, aflat în insolvenţă de aproape doi ani, a finalizat, la sfârşitul lunii august, planul de reorganizare, care se va întinde pe o perioadă de trei ani şi care, cel mai probabil, va fi aplicat din 2011 dacă este aprobat în curând. Potrivit datelor publicate în Buletinul Insolvenţelor, în prima etapă a planului de reorganizare, de aproximativ 1,5 ani, "Delta Distribution" va urmări câştigarea de cotă de piaţă cu un nivel minim de profitabilitate. În a doua etapă, compania va urmări creşterea cifrei de afacere şi profitabilitatea ca principală sursă de achitare a creanţelor conform planului de reorganizare.
Aplicarea cu succes a planului de reorganizare depinde de restructurarea creditelor actuale în sensul finanţării activelor circulante prin linii de credit pe termen scurt şi a activelor imobilizate prin finanţări pe termen lung. Administratorii judiciari ai "Delta Distribution" susţin că finanţarea trebuie să se facă la o dobândă redusă, în special în prima perioadă a planului, care să poată să fie suportată din rezultatul operaţional al "Delta Distribution". Astfel, un nivel maxim pentru cheltuielile cu dobânda, care poate fi suportat de către firmă este de 2% din valoarea cifrei de afaceri, în condiţiile în care marja comercială estimată pe durata planului de reorganizare este în jurul valorii de 25%, superioară valorilor realizate în perioada 2007-2009.
Reducere la jumătate a cheltuielilor cu dobânda bancară
Ca urmare a renegocierii contractelor de credit cu băncile, este previzionat a se realiza o reducere importantă, de -48,32% a cheltuielilor cu dobânda bancară în primul an al reorganizării. Chiar şi aşa, costul cu dobânda bancară, reprezentând în mod global 2,71% din cifra de afaceri pe întreaga durată a planului, este considerat de administratori foarte ridicat, comparativ cu valorile uzuale din domeniu.
O a doua condiţie esenţială pentru îndeplinirea cu succes a reorganizării este, potrivit administratorilor judiciari, asigurarea aprovizionărilor cu marfă, conform cerinţelor pieţei şi obţinerea treptată a unor condiţii de plată care să permită finanţarea parţială a stocurilor şi a creanţelor aferente clienţilor din creditul furnizor (ceea ce generează capacitatea de a diminua expunerea pe linii de credit bancare). În acest sens, s-a negociat cu creditorii bancari o menţinere a creditelor angajate în prezent (atât pe termen lung cât şi pe termen scurt) pe toată durata planului de reorganizare, cu rambursări trimestriale în limita capacităţii societăţii de a genera lichidităţi din surse proprii.
Administratorii au în vedere în primul rând aprovizionarea directă de la producători pe măsură ce aceştia vor deveni mai puţin reticenţi la colaborarea cu o firmă în insolvenţă şi îşi vor rezolva problemele legate de sumele încasate de la asigurători. O soluţie de rezervă care a fost aplicată cu succes de la intrarea în insolvenţă a "Delta Distribution" constă în aprovizionarea prin intermediul unor alte firme importatoare, cu negocierea preţurilor astfel încât să se poată asigura o marjă comercială suficientă (de aproximativ 25%) şi a unor termene de plată care să permită finanţarea parţială a stocurilor de marfă. "Această soluţie prezintă şi avantajul eliminării riscului valutar, achiziţiile făcându-se în moneda naţională", mai arată administratorii judiciari în planul de reorganizare.
Potrivit raportului administratorilor, în perioada 2000 - 2008, "Delta Distribution" a fost cel mai important distribuitor de plăci ceramice de pe piaţa noastră, deţinând singura reţea naţională de magazine specializă pe acest domeniu. Brandul Delta Design a reprezentat prima opţiune de pe piaţă în domeniu, în special pentru clienţii din segmentul mediu - lux, iar în prezent, deşi societatea se află în insolvenţă, el continuă să fie una din principalele opţiuni în zonele în care "Delta Distribution" şi-a menţinut activitatea, mai susţin administratorii companiei.
Cum s-a restructurat societatea până acum
Între momentul intrării în insolvenţă şi până în prezent, societatea şi-a restructurat deja parţial activitatea, raportat la noile condiţii de piaţă. Costul acestei restructurări a fost deja suportat, cu impact în pierderea financiară realizată. Pe toată această perioadă, afectată de insolvenţă şi de criza economică, compania a avut capacitatea de a-şi continua activitatea şi de a se menţine pe piaţă.
Piaţa de finisaje în construcţii şi amenajările interioare are în continuare un potenţial foarte mare de creştere, consumul fiind la un nivel scăzut în raport cu media statelor europene, mai arată planul de reorganizare al "Delta Distribution". Un argument în acest sens sunt planurile de expansiune ale marilor reţele multinaţionale de retail din domeniu (Praktiker, Baumax, OBI, Le Roy Merlin - care intră acum pe piaţă), care au continuat inclusiv în condiţiile crizei economice, mizând pe potenţialul existent în momentul revenirii pieţei.
Prin reorientarea reţelei Delta Design către segmentul mediu - lux (implicând soluţii complete şi personalizate de amenajări), societatea şi-a consolidat deja o poziţie bine definită pe piaţă, evitând, în acest mod, cu preţul renunţării la o parte semnificativă din cifra de afaceri, concurenţa cu reţelele multinaţionale menţionate, care activează doar în domeniul bricolajului (deci se adresează segmentului economic).
Pentru primul an al reorganizării se estimează o creştere de 9% a afacerilor
Pentru primul an din planul de reorganizare (probabil 2011), administratorii companiei estimează o creştere a cifrei de afacere de aproximativ 9% faţă de previziunea actuală (în condiţiile în care se renunţă la 4 puncte de vânzare şi se eficientizează celelalte). Pentru al doilea an, creşterea propusă a afacerilor este de 17,53%, iar pentru al treilea an - de 39,33%.
Rezultatul net în primul an al reorganizării va fi negativ, de -1,12% din cifra de afaceri, însă EBITDA (profitul înainte de taxe, impozite, dobânzi) are o valoare pozitivă însemnată, datorită impactului cheltuielilor cu dobânzile bancare, care se situează la o valoare ridicată comparativ cu volumul activităţii societăţii (3,25% din cifra de afaceri în primul an). Începând cu anul al doilea al aplicării planului de reorganizare, societatea va înregistra profit net, de 1,96% din cifra de afaceri, care se va majora, în anul al treilea, la 6,46% din cifra de afaceri, mai estimează administratorii "Delta Distribution".
Pentru reducerea şi ţinerea sub control a costurilor se are în vedere concentrarea pe zona Bucureştiului, de unde se poate aborda peste 60% din segmentul de piaţă vizat, şi pe locaţiile aflate în proprietate, mai ieftine prin comparaţie cu cele închiriate, dar şi amenajate la un nivel mult superior, corespunzător noii imagini a brandului.
Piaţa amenajărilor va scădea cu încă 20-30%
În privinţa trendului pieţei amenajărilor şi finisajelor interioare, anul 2009 a însemnat o scădere de 30-40%, iar pentru 2010 se previzionează o continuare a scăderii cu încă 20-30%. Abia din al doilea semestru al anului 2011, sau începutul anului 2012 este estimată o revenire a acestei pieţe pe creştere. Criza care a contractat comenzile noi din această piaţă va genera dispariţia unui număr mare de firme concurente cu "Delta Distribution", conferindu-i companiei un avantaj dacă îşi va menţine activitatea în următorii trei ani. Astfel, administratorii apreciază că "Delta Distribution" are şanse reale ca, printr-un plan de reorganizare bine gestionat, cu suportul creditorilor, să revină în forţă pe piaţă.