Interviu cu directorul comercial "Xella Ro"
Reporter: În primul rând, vă rog să-mi spuneţi în ce stadiu se află piaţa construcţiilor, în acest moment?
Marius Dragne: Piaţa construcţiilor din România este încă la un nivel scăzut, ca urmare a trendului negativ înregistrat începând cu anul 2009.
Spre exemplu, în primele şapte luni din 2012 a fost înregistrată o scădere cu aproximativ 3,5% a nu-mărului de autorizaţii pentru clă-diri rezidenţiale. În aceeaşi perioadă a fost observată o dezvoltare de 4% a autorizaţiilor de construire eliberate pentru spaţiile de locuinţe. De asemenea, în prima jumătate a anului în curs, au fost finalizate aproximativ 16.000 de locuinţe, în scădere cu 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În ansamblu, semnalele sunt de multe ori contradictorii şi nu foarte bune. La evoluţia din primul semestru al acestui an, o contribuţie majoră au avut-o şi condiţiile meteo nefavorabile. Astfel, la început de an, multe dintre proiectele care se aflau în lucru au fost sistate din cauza vremii. Treptat, însă, vremea s-a îndreptat, proiectele au fost reluate şi chiar au fost demarate lucrări noi, dar insuficiente pentru a acoperi golul exis-tent în piaţă. Din păcate, situaţia economică actuală pare că nu se va ameliora, iar evoluţia construcţiilor de locuinţe noi urmează acest trend.
Reporter: Ce trend au urmat preţurile materialelor de construcţii?
Marius Dragne: Evoluţia preţurilor la materialele de construcţii a fost una oscilantă, la fel ca şi cererea existentă pe piaţă. Dacă discutăm de materialele de zidărie, nu au fost înregistrate schimbări majore, însă diferenţele mari între oferta din piaţă şi cererea de materiale de zidărie au condus la această atracţie a majorităţii spre capcana "preţului cel mai mic", în detrimentul vizibil al calităţii în construcţii. Având în vedere creşterile de preţ la materii prime şi energie, este foarte probabil ca în viitorul apropiat să existe creşteri de preţuri ale materialelor de construcţii.
Reporter: Ce noutăţi au apărut pe piaţă?
Marius Dragne: În primăvara anului 2012, "Ytong" a lansat pe piaţa din România produse inovative, care au fost foarte bine primite de consumatori. Considerăm că acest lucru se datorează beneficiilor deosebite ale materialelor, dar şi interesului tot mai mare pentru performanţa energetică.
Reporter: Care sunt cele mai căutate soluţii pentru optimizarea consumului energetic al clădirilor?
Marius Dragne: La nivel european, peste 40% din energie este consumată pentru climatizarea clădirilor. Mare parte din această energie ar putea fi, însă, economisită, ridicând construcţii de calitate, eficiente energetic, care protejea-ză interiorul de temperaturile extreme de afară. Tot mai mulţi dintre cei care construiesc locuinţe noi aleg materiale de zidărie eficiente energetic care nu necesită termoizolare. Astfel, costurile pentru mentenanţa locuinţei sunt scăzute, fără a adăuga zidăriei costuri de termoizolare. Pentru construcţiile deja finalizate, o soluţie la îndemână este izolarea termică, dar şi aici trebuie să existe o atenţie sporită la tipurile de materiale utilizate şi beneficiile pe care acestea le oferă, atât în faza de execuţie, dar şi în anii care urmează. Este important să avem în vedere durabilitatea unei izolaţii, rezistenţa la foc şi valoarea adăugată pe care o oferă clădirii respective.
Reporter: Ce perspective are domeniul în care activaţi, în opinia dumneavoastră?
Marius Dragne: Pentru anul 2012, într-un scenariu optimist, ne aşteptăm la o stabilizare a pieţei, deşi începutul semestrului al doilea nu este foarte atractiv. Totuşi, dacă evităm derapajele economice şi ne concentrăm cu toţii pe valoarea adăugată pe care o putem oferi economiei şi consumatorului român, nu vom mai vedea o scădere majoră. Rămânem optimişti pentru că potenţial există, însă, pe termen scurt, cel mai probabil situaţia nu se va îmbunătăţi semnificativ. Chiar şi aşa, trebuie să începem chiar de acum să conştientizăm cu toţii importanţa calităţii în construcţii, performanţa energetică a unei clădiri şi valoarea adăugată dată de materialele de construcţii utilizate, alături de calitatea execuţiei.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei pe care o reprezentaţi şi ce strategie aţi abordat pentru a rămâne în piaţă?
Marius Dragne: Deşi ne aflăm într-o perioadă dificilă pentru sectorul construcţiilor, am ales să facem un pas înainte, oferind consumatorului român produse de calitate, cu eficienţă energetică crescută, cu soluţii personalizate în funcţie de nevoile clienţilor, consultanţă de specialitate.
De aceea, am avut o evoluţie bună, în prima parte a acestui an comparativ cu perioada similară din 2011, şi, cel mai probabil, vom termina anul curent cu un avans faţă de anul trecut. Viziunea "Ytong" are în centrul ei consumatorul şi nevoile acestuia, iar acţiunile noastre sunt ghidate de această viziune. Am ales să nu intrăm în războiul "preţului cel mai mic" şi, chiar în perioada de criză, am oferit consumatorilor produse de calitate şi servicii suport. Consultanţa în domeniu, spre exemplu, este esenţială pentru utilizarea corectă a produselor de zidărie şi pentru că, de multe ori, costurile iniţiale ale materialelor clasice şi cele care vin pe parcursul unei construcţii se pot compensa.
Reporter: În câte ţări este prezent Grupul "Xella"?
Marius Dragne: Grupul german "Xella" este cel mai mare producător de beton celular autoclavizat din lume şi lider mondial în vânzarea acestor produse sub brandul "Ytong". Grupul are 6.946 de angajaţi, în cele 90 de fabrici din 19 ţări şi deţine numeroase centre de vânzare, în 30 de ţări.
Fiind membru al "Energy Efficiency Export", "Xella International" acordă o atenţie deosebită ecologiei şi eficienţei energetice, fiind unul dintre puţinii producă-tori de materiale de construcţii din Europa care deţin propriul centru de cercetare şi dezvoltare.
Reporter: Câţi specialişti lucrea-ză în domeniul cercetării?
Marius Dragne: În Potsdam, în apropiere de Berlin, 40 de specialişti "Xella" se ocupă cu cercetarea în domeniul fizicii, aplicaţiilor, produselor şi proceselor în construcţii.
Reporter: Ce capacitate de producţie aveţi în ţara noastră?
Marius Dragne: În luna aprilie 2010 a avut loc deschiderea oficială a primei facilităţi de producţie "Ytong" din România, situată lângă Ploieşti, în comuna Păuleşti, judeţul Prahova. Aceasta este cea mai modernă unitate de producţie de blocuri de zidărie tip BCA din Europa de Est, având o capacitate de producţie de aproximativ 400.000 de metri cubi, rezultat al unei investiţii de 32 de milione de euro.
Reporter: Exportaţi din producţia de la Ploieşti?
Marius Dragne: Unitatea de producţie de la Ploieşti are ca obiectiv principal furnizarea de materiale către piaţa din România. Încercăm să deservim şi cererile de produse "Ytong" venite din alte ţări, avem şi opţiuni viabile de livrare de la alte unităţi din cadrul "Xella Group". În acest moment, produsele noastre fabricate la Păuleşti sunt exportate şi către Republica Moldova.
Reporter: Ce evoluţie au vânzările "Xella Ro"?
Marius Dragne: Am încheiat anul 2011 cu un volum de vânzări de aproximativ 200.000 de metri cubi şi ne-am propus, pentru acest an, o crestere în volum de aproximativ 7%-10%. Având în vedere strategia de dezvoltare pe termen lung şi focusul pe produse de calitate, care asigură o eficienţă energetică superioară, credem că vom reuşi să ne apropiem de obiectivele stabilite pentru 2012, în pofida situaţiei economice dificile şi a cererii scăzute.
Reporter: Care sunt principalii competitori ai "Xella Ro"?
Marius Dragne: Piaţa de zidărie din România este una foarte dinamică, având o plajă extinsă de jucători, atât la nivel orizontal, cât şi vertical. În orice caz, "Ytong" este primul produs tip BCA din lume. După aproape 100 de ani de existenţă, gama de produse include elemente de zidărie exterioară structurală sau nestructurală, zidărie de compartimentare, elemente pentru placări şi decoraţii, elemente speciale pentru cofrare modulară şi un pachet extins de produse complementare şi servicii adiţionale.
Reporter: Mulţumesc!
Marius Dragne: "Piaţa de zidărie din România este una foarte dinamică, având o plajă extinsă de jucători".