Constructorii primului tronson al Autostrăzii Nădlac-Arad au reuşit să finalizeze doar 8 kilometri de asfalt, pe care mai trebuie să aştearnă stratul de uzură, în timp ce al doilea tronson nu are un constructor procedurile de licitaţie fiind în curs de desfăşurare.
Acesta este stadiul lucrărilor, care în procente poate fi estimat la 20 la sută, după trei ani de la începerea lucrărilor, timp în care contractele cu constructorii au fost reziliate pe ambele tronsoane, au apărut numeroase degradări la lucrările executate anterior, a fost nevoie de refacerea proiectelor anterioare.
Într-o conferinţă de presă susţinută, ieri, în localitatea Pecica, reprezentanţii consultantului, Asocierea Via Design - Omicron - Amepro - Consitrans, împreună cu reprezentanţii constructorilor primului tronson Asocierea Astaldi SPA - Max Boegl România SRL au prezentat stadiul lucrărilor.
Contractul de "Proiectare şi Execuţie Autostrada Nădlac - Arad" Lotul 1, se desfăşoară de la Nădlac la Pecica şi cuprinde şi drumul de legătură între DN7 şi autostradă.
Contractul a fost reziliat în 22 noiembrie 2012. Acesta a fost relicitat, iar în 19 decembrie 2013 a fost semnat contractul cu antreprenorul desemnat câştigător, Asocierea Astaldi SPA - Max Boegl România SRL. În 22 ianuarie 2014 a fost emis ordinul de începere a lucrărilor.
Valoarea contractului este de 248.400.008,45 lei fără TVA din care 211.140.007,18 lei fără TVA (85%) reprezintă contribuţia Uniunii Europene şi 37.260.001,27 lei fără TVA (15%) bani de la bugetul de stat.
Conform constructorilor lotului întâi, până în prezent, a fost executat 20% din contract, după ce s-au constatat numeroase degradări pe şantierul rămas abandonat după rezilierea contractului cu Romstrade, constructorii afirmând că lucrarea e în grafic şi ar putea fi finalizată în luna decembrie a acestui an.
Directorul de proiect, inginerul Adrian Adler, a declarat că tronsonul cuprins între frontiera cu Ungaria şi Pecica ar trebui finalizat mai devreme pentru că pe timpul iernii nu vor mai fi condiţii meteo prielnice pentru lucrări.
Adler a mai precizat că lucrările efectuate anterior de Romstrade au suferit degradări importante, astfel că procentul de 39 la sută din execuţia lotului la momentul rezilierii contractului cu Romstrade nu s-a mai confirmat în teren la momentul reluării lucrărilor.
"Au existat degradări la terasamente şi fundaţii, din cauză că nu s-au făcut conservări şi s-a scurs timp îndelungat de la oprirea lucrărilor până la reluarea acestora. Degradările au fost remediate de către antrepenorul care a câştigat contractul la sfârşitul anului trecut. În mare parte, degradările au fost cauzate de ploile care s-au infiltrate în terasamente, iar acestea s-au înmuiat", a explicat Adrian Adler.
Adler a precizat că din informaţiile pe care le are din Ungaria, lucrările care se desfăşoară între Mako şi frontiera cu România la coridorul IV pan-european vor fi încheiate în luna noiembrie, conform contractului, astfel că la începutul anului viitor s-ar putea face conexiunea cu autostrada din România.
Referitor la lotul al doilea, cuprins între Pecica şi Arad, reprezentanţii consultantului au precizat că procedurile de atribuire a contractului sunt în derulare, iar în acest caz nu se poate estima termenul de finalizare a lucrărilor şi nici procentul de degradare a lucrărilor deja executate.
Pe şantierul primului lot al autostrăzii, au fost angajaţi peste 300 de muncitori, care lucrează cu 150 de utilaje.
Lotul al doilea, în aer
Contractul de "Proiectare şi Execuţie Autostrada Nădlac - Arad", Lotul 2, se desfăşoară de la Pecica la Arad.
Contractul a fost reziliat în data de 9 iulie 2013. În 3 iunie 2014 a fost lansată procedura de atribuire, durata de execuţie impusă fiind de 56 de luni.
Construcţia celor aproximativ 17 km de drum include: două poduri pe autostrada peste cursuri de apă, două pasaje peste DN7 şi varianta de ocolire Arad, 5 pasaje peste alte drumuri, un pasaj pentru traversare cale ferată Arad-Nădlac şi două noduri rutiere.