Gheorghe Udrişte, director general Metrorex
Proiectele de metrou sunt proiecte mari în infrastructura publică de transport, sunt proiecte de criză, sunt proiecte sociale, strategice la nivel naţional, care conduc la îmbunătăţirea calităţii vieţii oamenilor care locuiesc sau tranzitează municipiul Bucureşti, acesta fiind scopul primordial, ne-a declarat domnul Gheorghe Udrişte, director general Metrorex.
Al doilea scop al dezvoltării reţelei de metrou constă în prioritizarea transportului public raportat la transportul privat. "În situaţia în care la suprafaţă, practic, mare lucru nu se mai poate face pentru dezvoltarea reţelei de străzi a oraşului, atunci modalitatea de a rezolva problemele de transport public trebuie pusă în sarcina metroului", apreciază domnul Udrişte.
Cea mai importantă extindere a reţelei de metrou, care se apropie de finalizare şi punere în funcţiune, vizează completarea racordului Gara de Nord - 1 Mai (magistrala IV), cu încă două staţii: Pajura şi Parc Bazilescu. Linia de tren va fi prelungită cu 2,5 km. Lucrările sunt avansate: structura este finalizată şi se lucrează la dotarea cu echipamente electrice, de ventilaţie, de automatizare, control acces călători, finisaje, spaţii tehnice şi spaţii publice, montaj cale de rulare. "Anticipăm că până la mijlocul anului în curs lucrările vor fi gata, iar această porţiune de metrou va fi pusă în funcţiune cu călători. Nu sunt motive pentru întârzieri. Sursa de finanţare este certă: bugetul statului", afirmă domnul Gheorghe Udrişte.
Într-un orizont apropiat magistrala IV va mai fi extinsă cu încă două staţii: Laminorului şi Lac Străuleşti. "Avem deja documentaţia elaborată, urmează aprobarea indicatorilor tehnico- economici prin hotărâre de guvern şi soluţionarea finanţării. Probabil în cursul anului viitor trecem şi la execuţia pe această zonă. La staţia Lac Străuleşti vom avea un terminal intermodal pentru transportul preorăşenesc, un
Sursa de finanţarea pentru ultimele două staţii va fi stabilită după aprobarea indicatorilor, însă probabil investiţia se va face tot din bugetul de stat, având în vedere că nu este vorba de o sumă foarte mare.
Linia Drumul Taberei - Eroilor va fi gata în 2014
În cursul acestei primăveri vor demara lucrările de structură la mult aşteptata magistrală V de metrou Drumul Taberei - Pantelimon. În prima fază cartierul Drumul Taberei va fi legat de centrul oraşului, respectiv actuala staţie de metrou Eroilor. Au fost licitate lucrările de structură, pentru tunele pe tronsonul Râul Doamnei - Eroilor şi staţia şi depoul Valea Ialomiţei. Procesul este întârziat deoarece au fost formulate două contestaţii din partea participanţilor la licitaţie. Astfel, pentru lotul care vizează execuţia staţiei Valea Ialomiţei şi a depoului de metrou, lucrările erau întârziate la începutul lunii martie cu circa trei luni faţă de programul stabilit. În cazul celui de al doilea tronson - Râul Doamnei - Eroilor, întârzierea era de circa o lună: "Contestaţia formulată de către firma AKTOR pentru tronsonul Râul Doamnei - Eroilor a fost soluţionată de către instanţă în favoarea Metrorex. A fost semnat contractul caştigător cu consorţiul ASTALDI, FCC, DELTA ACM şi ne apucăm de treabă" , afirmă domnul Gheorghe Udrişte.
Concomitent cu desfăşurarea lucrărilor de structură la staţii şi tunele vor demara şi procedurile pentru celelalte dotări necesare: echipamente electrice, de automatizare, astfel încât să fie realizate dacă nu înainte de finalizarea lucrărilor de tunele şi staţii, măcar la terminarea acestora. "Estimăm că în 2014, în circa 4 ani de la începerea lucrărilor de structură, să putem discuta de punerea în funcţiune cu călători a tronsonului Drumul Taberei - Eroilor", menţionează directorul general Metrorex.
Finanţarea lucrărilor este asigurată dintr-un credit acordat de Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi garantat de statul român. De altfel, din acelaşi credit vor fi achiziţionate 37 de trenuri noi, dintre care 16 vor fi utilizate pentru înlocuirea trenurilor vechi de pe liniile aflate în exploatare, iar alte 21 vor fi achiziţionate la punerea în funcţiune a tronsonului Drumul Taberei - Eoilor.
Pentru aceeaşi magistrală s-a trecut încă din luna martie, la definitivarea documentaţiilor pentru demararea procedurilor de licitaţie pentru execuţia structurii la tunele şi staţii pe tronsonul Eroilor - Piaţa Iancului. În acelaşi timp, Metrorex căuta soluţii de finanţare pentru al doilea segment al liniei, de la Universitate până în Pantelimon, finanţarea fiind asigurată numai până la Universitate.