Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

ÎN 2015"Teraplast" vrea să crească ponderea exporturilor la 20% din afaceri

ADINA ARDELEANU Ştirile Zilei /

"Teraplast" vrea să crească ponderea exporturilor la 20% din afaceri

"Teraplast" Bistriţa (TRP), producător român de materiale pentru construcţii şi instalaţii, a obţinut în 2014 un profit net de 8,9 milioane lei, faţă de 5,2 milioane lei în aceeaşi perioadă din 2013.

Recent, conducerea companiei a aprobat participarea la înfiinţarea unei societăţi în Republica Moldova, pe motiv că piaţa de acolo are un potenţial ridicat pentru business-ul de instalaţii al "Teraplast", în condiţiile în care infrastructura de mediu (reţele de canalizare, alimentare cu apă) şi gaz din zonă este mult sub nivelul actual din România.

Strategia "Teraplast" este de a se dezvolta pe pieţele externe, potrivit lui Alexandru Stânean, directorul general al companiei, care spune că societatea este deschisă pentru parteneriate comerciale, ca variantă de intrare pe diverse pieţe.

"La finalul anului 2014, exportul reprezinta aproximativ 16% din cifra de afaceri a "Teraplast", iar în 2015 ne propunem să ajungem la cel puţin 20%", ne-a spus domnul Stânean, care ne-a acordat un interviu despre activitatea societăţii.

Reporter: Cum comentaţi evoluţia activităţii societăţii în 2014? Care au fost principalii factori care au influenţat rezultatele companiei?

Alexandru Stânean: "Teraplast" a realizat în 2014 o cifra de afaceri de 232 milioane lei şi un profit net de 8,9 milioane lei, ambii indicatori fiind în creştere faţă de 2013. Evoluţia de anul trecut se datorează în totalitate noii strategii de business, nu contextului pieţei construcţiilor. Piaţa a scăzut în 2014 şi, în plus, au fost multe situaţii în care performanţele financiare ale potenţialilor clienţi nu ne-au permis să le acordăm credit comercial, conform politicii noastre de credit, situaţii în care am preferat să pierdem vânzări decât să ne asumăm riscuri exagerate de neîncasare.

Reporter: În ce stadiu este valorificarea activelor real-estate eliberate în Bistriţa?

Alexandru Stânean: "Teraplast" a lichidizat active imobiliare, eliberate în urmă finalizării relocării în Parcul Industrial "Teraplast", cu o suprafaţă totală de peste 15.000 mp, şi mai are de valorificat active cu o suprafaţă totală de 45.000 mp.

Reporter: Aţi transmis că "Teraplast" urmăreşte dezvoltarea de parteneriate comerciale care să valorizeze ceea ce oferă compania în piaţă. Ulterior aţi anunţat înfiinţarea unei societăţi în Republica Moldova. Ne puteţi da alte detalii despre parteneriatele pe care le vizaţi în străinătate?

Alexandru Stânean: Strategia "Teraplast" este de a se dezvolta pe pieţele externe şi suntem deschişi ca, în orice zonă în care varianta asocierii cu un partener local va fi cea mai bună pentru noi, să optăm pentru această variantă de intrare pe respectiva piaţă. Pe restul pieţelor vom opta, ca şi până în prezent, pentru varianta clasică de export.

Reporter: Care este ponderea exporturilor în afacerile "Teraplast"? Intenţionaţi să le extindeţi?

Alexandru Stânean: La finalul anului 2014, exportul reprezintă aproximativ 16% din cifra de afaceri a "Teraplast", iar în 2015 ne propunem să ajungem la cel puţin 20%.

Reporter: Ce investiţii s-au făcut în ultima perioada şi ce planuri aveţi pentru acest an?

Alexandru Stânean: În perioada 2007-2014, "Teraplast" a realizat investiţii de aproape 200 de milioane de euro în dezvoltarea şi modernizarea capacităţilor de producţie, iar în 2015 vom continua să investim în dezvoltarea business-ului. Investiţiile în cele mai noi tehnologii, atât din punct de vedere al eficienţei energetice, cât şi din punct de vedere al productivităţii ne permit ca la ora actuală să putem fi competitivi în raport cu oricare producător din domeniile în care activăm.

Reporter: Cum a evoluat piaţa internă pe segmentul dumneavoastră de activitate şi care sunt tendinţele acesteia?

Alexandru Stânean: Piaţa locală a construcţiilor şi-a continuat declinul în 2014, înregistrând un minus de peste 10%, până la 8,2-8,6 miliarde de euro. Această scădere s-a produs în special pe fondul unei reduceri drastice a investiţiilor publice. În aceste condiţii de piaţă, în 2014 am asistat la o concentrare a pieţei construcţiilor, în sensul că am avut fuziuni, achiziţii sau ieşiri ale unor jucători de pe piaţă. Suntem optimişti cu privire la evoluţia pieţei în anul 2015, cu atât mai mult cu cât este ultimul an în care mai putem accesa banii alocaţi României din bugetul precedent al UE.

Reporter: "Teraplast" se concentrează cu precădere înspre lucrări de infrastructură, şi mai puţin înspre cele rezidenţiale. Intenţionaţi o reorientare?

Alexandru Stânean: Infrastructura de mediu (alimentare cu apă şi canalizări) rămâne în continuare o piaţă importantă pentru "Teraplast", deoarece există potenţial ca volumul acestor lucrări să crească în următorii ani, în condiţiile în care o mare parte din finanţările disponibile în master planul pe infrastructura de mediu sunt direcţionate înspre dezvoltarea şi modernizarea reţelelor de apă şi canalizare.

Avem însă în plan şi dezvoltarea prezenţei noastre pe piaţa lucrărilor rezidenţiale şi, implicit, creşterea ponderii vânzărilor de sisteme utilizate în acest gen de lucrări.

Reporter: Cum caracterizaţi relaţia cu băncile? Folosiţi şi alte metode de finanţare decât creditele bancare? Intenţionaţi să mai accesaţi piaţă de capital pentru finanţare?

Alexandru Stânean: Avem o relaţie de parteneriat cu băncile şi ne-am bucurat de suportul lor în acţiunile de restructurare a creditelor, pe care le-am derulat în ultimii doi ani. În această perioadă, am reuşit să creştem ponderea creditelor în lei, în totalul portofoliului, iar în acest moment distribuţia este de 50-50%, pe credite lei şi credite valută. Obiectivul nostru a fost să avem o flexibilitate cât mai mare în utilizarea liniilor de creditare, în funcţie de evoluţia cursului de schimb. Nu excludem posibilitatea finanţării prin intermediul pieţei de capital, dacă vom considera oportun acest model.

Reporter: Ce aşteptări aveţi din partea autorităţilor pentru încurajarea mediului de afaceri?

Alexandru Stânean: Relansarea proiectelor publice de investiţii, accelerarea gradului de absorbţie a fondurilor europene, simplificarea procedurilor pentru licitaţii sunt doar câteva dintre acţiunile pe care statul ar trebui să le realizeze pentru a stimula mediul de afaceri şi pentru a genera o intensificare a investiţiilor private şi, implicit, repornirea economiei.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional