Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

Încă un tronson din ocolitoarea Braşovului se va deschide în septembrie

O.V. Ştirile Zilei /

Finalizarea lucrărilor la ultimele două tronsoane ale ocolitoarei Braşovului s-a decalat cu câteva luni bune, din cauza "mobilizării inadecvate a celor doi antreprenori", precum şi din cauza procesului îndelungat de expropriere a terenurilor afectate de aceste lucrări, după cum susţin reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR).

Lucrările sunt în mare întârziere ţinând cont că şantierele au fost deschise la finele lui martie 2012, iar cel târziu în primăvara acestui an, şoferii ar fi trebuit să poată circula deja pe cei 13,36 km de drum. Cum socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din târg, firma Alpine Bau Gmbh, care lucra pe primul tronson (DN 1 - DN 11) a intrat în insolvenţă. După cum ne-au declarat reprezentanţii Companiei de Drumuri, pe 10 iulie 2013, a fost reziliat contractul de lucrări cu această companie, ţinând cont că în conformitate cu prevederile contractuale în cazul în care firma intră în insolvenţă se anulează şi contractul de lucrări. Societatea şi-a strâns deja utilajele de pe acest segment de drum, iar acum CNADNR va întreprinde măsurile necesare în vederea demarării procedurii de achiziţie a lucrărilor rămase de executat. "Mai sunt de executat lucrări la suprastructura drumului, a podurilor, amenajarea nodurilor rutiere, dar şi lucrările de semnalizare şi marcaje rutiere", au precizat reprezentanţii Companiei de Drumuri.

Conducerea CNADRN speră ca procedurile să decurgă destul de repede, însă, termenul avansat pentru finalizarea lucrărilor şi deschiderea traficului este trimestrul III al lui 2014, respectiv peste mai bine de un an.

Tronsonul I rămâne "îngheţat" la 56% din lucrări finalizate

Lucrările au fost finalizate în proporţie de 56% pe tronsonul I, faţă de 38,36% cât erau în martie 2013, şi practic s-au realizat segmentele de drum dintre poduri, pe care a fost turnat şi covor asfaltic. Cel mai mult de lucru a rămas la pasajul suprateran peste DN 11 şi linia de cale ferată Braşov - Sf. Gheorghe, unde nu au fost ridicaţi decât o parte dintre piloni. În schimb, circulaţia a fost deviată de mai mult timp pe bretelele care leagă noul tronson de DN 11 şi tronsonul II de ocolitoare, fiind amenajat un sens giratoriu provizoriu. Pentru lucrările derulate de Alpine a fost achitată suma de 46.088.979,13 lei fără TVA. Pentru finalizarea tronsonului de 7,2 km mai sunt necesare încă 83,59 de milioane de lei, fără TVA, o parte din bani urmând să intre tot în contul Alpine pentru lucrările executate şi încă neachitate.

Tronsonul porneşte din segmentul care leagă zona Dârste de intersecţia cu strada Zizinului, merge prin spatele fostei rampe de gunoi din Uzina 2, se intersectează cu DJ 103 A Braşov - Zizin, ocoleşte CET-ul, traversează zona Timiş-Triaj cu un pasaj superior şi apoi Tronsonul II din ocolitoarea municipiului Braşov, cu un pasaj peste calea ferată spre Sfântu Gheorghe şi DN 11. Practic, noua şosea va scoate traficul greu de pe drumul CET-ului şi Fundătura Hărmanului, dar acest lucru presupune încă o serie lucrări complexe pentru construcţia a trei poduri, două peste Timişul Sec şi unul peste pârâul Dârbav, a două pasaje, a unui nod rutier şi a unei intersecţii de tip giraţie, de care ar urma să se ocupe o altă societate.

Tronsonul III, finalizat în proporţie de 90%

Chiar dacă în martie 2013, CNADRN avansa luna iulie pentru deschiderea traficului pe tronsonul III (DN 13 - DN 1 spre Ghimbav), conform precizărilor oficialilor companiei, traficul se va deschide abia în luna septembrie a acestui an pe cei 6,3 km de şosea, care sunt proiectaţi pentru circulaţie în regim de autostradă. "Lucrările sunt executate în proporţie de 90%. Mai este de executat montarea parapeţilor de protecţie laterali, executarea semnalizării rutiere şi finalizarea lucrărilor de artă", a precizat directorul CNADRN Mircea Pop. CNADR i-a decontat constructorului 49,44 milioane de lei fără TVA şi mai are de plată aproape încă pe atât, adică 48,14 milioane de lei, destul de mult în comparaţie cu stadiul de finalizare al proiectului.

Tronsonul III are o lungime totală de 6,3 km şi se desprinde cu un pasaj superior din DN 13 Braşov - Târgu-Mureş, intersectează strada Plugarilor cu un sens giratoriu, traversează DJ 103C (strada Lânii) cu un pasaj suprateran, intersectează drumul de acces la Institutul Cartofului cu un pasaj superior, intersectează calea ferată şi DN 1 Braşov - Sibiu cu un pasaj superior şi, mai departe, strada Clopoţel cu un sens giratoriu care va permite accesul din şi înspre DN 1 Braşov - Sibiu şi DN 73 Braşov - Piteşti.

În cele două tronsoane de ocolitoare se vor investi în total 227 de milioane de lei (fără TVA), lucrările fiind finanţate din fonduri europene prin Programul Operaţional Sectorial Transport, cu cofinanţare de la Guvern. 69,25% din valoarea ambelor contracte reprezintă contribuţia nerambursabilă a Uniunii Europene şi 30,75% de la bugetul de stat.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional