Anca Boagiu, ministru al Transporturilor, spune că vrea să aplice
o nouă filozofie la nivelul politicilor din Ministerul Transporturilor, "o filozofie simplă numită transparenţă".
Cu ocazia unei întâlniri cu oamenii de afaceri germani, prin intermediul Camerei de Comerţ Româno - Germane, Anca Boagiu a declarat: "Mă consider şi eu un om de afaceri care lucrează cu banii statului român care trebuie să aibă un profit iar profitul său îl reprezintă proiectele executate la timp, de calitate şi fără costuri suplimentare".
Ministerul Transporturilor are la dispoziţie o sumă de 5,57 miliarde euro şi în prezent are proiecte care să acopere întreaga sumă. "Deja am anunţat proiectele prioritare pentru autostrăzi, drumuri naţionale, centuri ocolitoare, partea de cale ferată, navigaţie, aeriană şi transport intermodal.", a subliniat Anca Boagiu.
Proiectele de autostrăzi din POS Transport vizează realizarea a 288 km de autostrăzi, în valoare de 2,5 miliarde euro. Pentru o parte din aceste proiecte deja au fost lansate licitaţiile. Proiectele pentru variante ocolitoare prevăd realizarea a 138 km în valoare de 539 milioane euro.
A demarat şi programul de reabilitare a drumurilor naţionale, finanţat prin credite de la Banca Europeană de Investiţii. Începând cu 2011 se vor face lucrări pe 943 km, în valoare de 848 milioane euro.
Cofinanţarea este asigurată
În bugetul de stat al anului 2011, suma alocată Ministerului Transporturilor reprezentând cam 2,04% din PIB, va fi folosită prioritar (72%) pentru cofinanţarea proiectele finanţate din fonduri europene. Diferenţa rămâne pentru lucrări de întreţinere şi lucrări mai mici finanţate din bugetul de stat.
Anul viitor vor fi lansate lucrările la tronsoanele de autostradă Nădlac - Arad, Timişoara - Lugoj, Lugoj - Deva, Deva - Orăştie (un proiect salvat, care a fost în pericol să piardă finanţarea), Orăştie - Sibiu.
Pentru tronsonul de autostradă Sibiu - Piteşti nu este asigurată finanţarea şi, probabil, se va merge în regim de concesiune sau parteneriat public privat, a afirmat ministrul Transporturilor.
În urma negocierilor de la Bruxelles, s-a stabilit ca şi de la Constanţa la Vama Veche să fie realizată autostradă.
Politica europeană impune centuri ocolitoare
Centurile ocolitoare care vor fi realizate anul viitor, dintre care unele deja au fost licitate, sunt la Săcuieni, Carei, Bacău, Tecuci, Târgu Mureş, Braşov, Alexandria, Craiova Sud, Caracal şi centura ocolitoare de la Mihăileşti.
Dealtfel, şi în perspectiva anilor următori vor continua programele de realizare de centuri ocolitoare pentru majoritatea municipiilor din ţară, având în vedere politica europeană de a scoate traficul din oraşele mari şi de a-l orienta pe drumuri naţionale şi autostrăzi.
Drumuri naţionale prin credite BEI
Drumurile naţionale ce vor fi reabilitate prin finanţare bazată pe credite BEI însumează 943 km drumuri naţionale. În această categorie intră drumurile: Craiova -Calafat , Bumbeşti Jiu - Petroşani, Sibiu - Sighişoara, Crasna - Iaşi, Şoimuş - Baia de Criş - Oradea, Satu Mare - Baia Mare, Satu Mare - Livada, Livada - Halmeu, Dej - Baia Mare, Zalău - Rastoci, Mureş - Reghin.
Pe lângă acestea mai sunt în execuţie în acest moment, licitaţiile fiind deja încheiate, alţi 523 km tot cu finanţare de la BEI în valoare de 400 milioane euro, a mai spus doamna Boagiu.
Licitaţii pentru calea ferată şi podurile dunărene
Ministerul Transporturilor a lansat pe POS proiecte în valoare de 1,8 miliarde euro pentru reabilitarea şi modernizare a 166 km infrastrastructură feroviară. Sunt în execuţie proiecte de infrastructură feroviară de 276 km în valoare de 1,2 miliarde euro.
A fost deja publicat anunţul de licitaţie şi ofertele vor fi deschise pe 12 ianuarie pentru transonul Curtici - Simeria, la jumătatea lunii decembrie va fi publicat aunuţul privind licitaţia pentru lucrările pe tronsonul Simeria - Coşlariu, iar la începutul anului viitor pentru Coşlariu - Sighişoara.
În jur de 20 decembrie 2010 va fi publicată licitaţia pentru reabilitarea podurilor dunărene de la Cernavoda şi de la Feteşti.
Pe lângă lucrările de infrastructură la calea ferată sunt prevăzute şi lucrări de modernizare a 21 de staţii cfr, în valoare cumulată de 227 milioane euro.
În 2010 - 2011 vor fi lansate lucrări la staţiile din: Giurgiu, Alexandria, Călăraşi, Slobozia, Brăila, Slatina, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Sf. Gheorghe,Tg. Mureş, Bistriţa, Zalău, Reşiţa, Vaslui, Piatra Neamţ, Botoşani. În pregătire sunt cele de la Tg. Jiu, Satu mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc şi Târgovişte.