Guvernul României a aprobat vineri, 17 iunie 2011, proiectul de ordonanţă de urgenţă privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române.
Un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) arată că proiectul a fost iniţiat de MTI şi creează baza legală pentru alocarea de fonduri de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pentru finanţarea activităţii de mentenanţă a infrastructurii feroviare.
În nota de fundamentare a acestui proiect de ordonanţă de urgenţă, MTI arată că această subvenţie socială se va constitui ca o completare a veniturilor proprii ale companiei obţinute din taxa de utilizare a infrastructurii şi va fi utilizată pentru suportarea contravalorii întreţinerii şi menţinerii funcţionalităţii infrastructurii feroviare. În prezent, veniturile din taxa de utilizare a infrastructurii acoperă circa 34,72% din cheltuielile pentru întreţinerea si menţinerea functionalităţii infrastructurii. Un alt argument foarte important în susţinerea acestei modificări este acela că, în urma punerii în funcţiune a tronsoanelor de cale ferată modernizate de pe Coridorul IV paneuropean, viteza de circulaţie a crescut, iar parametrii tehnici impun o verificare şi întreţinere mult mai exigentă. În lipsa fondurilor necesare, Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. nu va putea întreţine, la parametrii stabiliţi prin construcţie, aceste tronsoane, ceea ce va duce la pierderea garanţiei lucrărilor şi, pe cale de consecinţă, la adoptarea de măsuri restrictive în scopul asigurării siguranţei circulaţiei.
Sumele necesare pentru întreţinerea, reparaţia şi exploatarea infrastructurii publice care trebuie asigurate de la bugetul de stat anual sunt în valoare de aproximativ 1,4 miliarde de lei. Pentru anul 2011, necesarul minim care trebuie asigurat de la bugetul de stat în completarea veniturilor proprii prognozate de CNCF "CFR" S.A. este de 400 de milioane de lei, pentru a asigura funcţionarea infrastructurii feroviare publice la parametri similari anului 2010.