Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

INFRASTRUCTURĂPerspective pentru relansarea transportului feroviar

C.P. Ştirile Zilei /

Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF), prin persoana preşedintelui Dan Cernişov, a adresat doamnei Anca Boagiu, Ministrul Transporturilor o scrisoare deschisă cu următorul conţinut:

Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF), doreşte în primul rând să vă transmită, pe final de an 2010, aprecierile noastre pentru relansarea, mai ales in ultimele luni, a unor proiecte din domeniul transportului pe şină.

Lista de proiecte prioritare, prezentată la începutul lunii decembrie, completată de licitaţiile privind investiţii în domeniul infrastructurii feroviare, deja lansate, ne dau speranţa că rolul căii ferate va redeveni unul important şi pentru economia românească.

Dorindu-ne ca investiţiile preconizate să reprezinte cu adevărat o valoare adăugată economiei româneşti, ne permitem însă să aducem în atenţie dumneavoastră următoarele:

1. Poziţia perimetrală a României pe harta Uniunii Europene cu importantul rol de graniţă estică reprezintă un factor de responsabilitate suplimentară dar şi o oportunitate extraordinară de dezvoltare. Investiţia continuă în calea ferată reprezintă singura cale către atragerea fluxurilor de mărfuri iar în contextul intensificării atractivităţii industriale în zona asiatică şi a creşterii volumelor de transport pe axa est-vest, Portul Constanta este si va deveni in timp un pion foarte important pe eşichierul transporturilor europene, mărfurile descărcate aici traversând aproape întreg teritoriul României către destinaţii din Uniunea Europeana. În acest sens vă solicităm să acordaţi o atenţie deosebită finalizării urgente a investiţiilor în şantierele de pe relaţia Bucureşti-Constanţa şi în general de pe întreaga distanţa a Coridorului IV, Curtici-Constanţa.

2. În afara asigurarea legăturii feroviare spre estul României observam că şi celelalte secţiuni transfrontaliere au fost şi sunt în continuare neglijate. În acest sens vă solicităm să sprijiniţi finalizarea investiţiilor în zona podului Calafat-Vidin, dar şi să acordaţi atenţia cuvenită investiţiilor în sectoarele bănăţean şi transilvan ale Coridorului IV Pan European. Proiectul de buget de stat pentru anul 2011 are prevăzute sume total insuficiente demarării reale a lucrărilor în cele două sectoare prezentate în strategia dumneavoastră. Alocarea insuficientă a fondurilor de la bugetul de stat pentru proiectele enumerate mai sus va face ca situaţia neplăcută, din ultima perioadă, sa continue şi anume: pe plan intern, sectorul industrial, va rămâne în continuare nesusţinut în încercarea sa de depăşire a vicisitudinilor generate de criza economică, ducând la reducerea continuă a capacităţilor de producţie şi a numărului de personal angajat; pe plan internaţional, va prelungi blocajul în traficul feroviar pe relaţia Constanţa-UE, îndepărtând şi mai mult mărfurile de pe calea ferată (reamintim că datorită stării defectuoase a infrastructurii feroviare navetele transcontainer săptămânale pe relaţia Rotterdam-România se opresc la graniţa româno-maghiară,

marfa fiind transbordată pe camioane - cu toate consecinţele neplăcute generate de poluare, zgomot, vibraţii, distrugerea prematură a carosabilului şi nu în ultimul rând a accidentelor grave) şi va determina menţinerea nivelului extrem de scăzut de absorbţie a fondurilor europene pentru domeniul feroviar, putând chiar determina UE să solicite rambursarea unor fonduri destinate acestor proiecte (pe motivul depăşirii calendarului agreat - situaţie deja valabila pentru unele fonduri PHARE sau ISPA).

3. Viziunea investiţională a bugetului de stat pe anul 2011 este din păcate parca în prelungirea proastei stări tehnice a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant aferent. Podul de la Grădiştea, de pe cea mai veche linie CF din Ţara Românească care asigura principala legătura a României cu Bulgaria, este în continuare lăsat în uitare, pe motivul includerii în Coridorul IX. Astfel s-a reuşit aproape izolarea României de ţările din Peninsula Balcanică, transformând Coridorului IV într-o investiţie inutilă, în condiţiile în care, până la finalizarea sa, traficul CF va ocoli România prin sud-vest. Concomitent, volumul lucrărilor de mentenanţă este foarte mult sub necesarul infrastructurilor feroviare, determinând creşterea an de an a numărului de km scadent la reparaţii, micşorând constant viteza trenurilor de calatori sau marfa. În acelaşi timp, investiţiile în parcul de

material rulant al CFR Călători sunt de asemenea reduse, politica bugetară defectuoasă făcând ca la ora actuală, din lipsa pieselor de schimb necesare reparaţiilor periodice, un număr impresionant de garnituri sa fie retrase in depouri

4. Anul 2011 va fi desigur unul cheie în negocierea fondurilor ce vor fi alocate României în următorul exerciţiu bugetar european. Întârzierile investiţionale vor determina cu siguranţă diminuarea fondurilor alocate, pe motivul incapacităţii de absorbţie. Totodată, dimensionarea greşită a proiectelor va duce la continua subfinanţare a căii ferate şi amânarea proiectelor de investiţii (reamintim că în proiectul iniţial de finanţare prin POS-T, în perioada 2007-2013 urma să fie finanţată secţiunea CF dintre Curtici-Braşov şi ca din păcate în urma reevaluării, sectoarele propuse actual sunt Curtici-km 614 şi Coşlariu-Sighişoara, sectoare care reprezintă numai o treime din traseul iniţial).

Doamnă Ministru,

Cunoscând înţelegerea dumneavoastră pentru rolul sistemelor de transport durabile, ecologice şi economice, cum sunt cele de infrastructuri feroviare, vă solicităm sprijinul în a reconstrui corect calea ferată română şi a repoziţiona mediul de afaceri feroviar din ţara noastră în topul naţiunilor europene.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional