Un proiect bun, materiale de calitate şi tehnologie performanţă. Sunt ingrediente necesare pentru ca şoferii să circule în siguranţă pe drumurile naţionale. Starea infrastructurii rutiere s-a îmbunătăţit în ultimii ani, crede Tudor Bogdan, director general al Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică - CESTRIN, chiar dacă foarte multe drumuri şi poduri sunt în stand-by în proiectele de reabilitare şi modernizare.
Analiza lucrărilor de infrastructură
Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică, organismul tehnic al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, are ca scop asigurarea expertizei necesare rezolvării problemelor tehnice operaţionale de administrare şi exploatare a autostrăzilor şi drumurilor naţionale. "Mai exact, inspectăm toate lucrările care se fac pe drumurile naţionale, indiferent de fondurile din care sunt realizate - proprii sau europene. Noi intervenim la final, înainte de a se face recepţia, pentru că noi punem datele măsurătorilor la dispoziţia comisiei de recepţie", explică Tudor Bogdan, directorul centrului.
Chiar dacă centrul nu are ultimul cuvânt în decizia de a recepţiona sau nu o lucrare, investigaţiile realizate de specialişti cântăresc greu în decizia comisiei de recepţie. "Noi verificăm toţi indicatorii: suprafaţa de rulare, planeitatea drumului, rugozitatea, pentru siguranţa circulaţiei, capacitatea portantă, dacă rezistă traficului de lucru prognozat pentru drumul respectiv. Aceşti parametri sunt luaţi în calcul şi atunci când se proiectează drumul.", precizează Tudor Bogdan.
Testele sunt efectuate cu ajutorul unor echipamente performante. Unele investighează nedistructiv, fără să afecteze infrastructura, în timp ce altele sunt efectuate în laborator şi necesită prelevarea probelor din drum. La fiecare inspecţie, este verificată calitatea mixturii care s-a utilizat la realizarea lucrării pentru a se vedea dacă s-a respectat reţeta.
În majoritatea proiectelor, firmele contractate să realizeze infrastructura rutieră şi-au îmbunătăţit planul de lucru. Prin lege se cere un drum de o calitate foarte bună, susţinut de materiale şi tehnologie performante. Cu toate acestea, au fost situaţii când recepţia nu a mai fost făcută.