România trebuie să îşi revizuiască reţeaua de căi ferate de pe teritoriul său, ceea ce va genera posibilitatea ca în următorii ani să acceseze proiecte finanţabile din fonduri comunitare. "Se discută despre viitorul politicii de coeziune, iar România, ca nou stat membru, este beneficiar al acestei politici, deci va dispune de bani europeni pentru dezvoltarea infrastructurii. Această politică se doreşte a fi modificată, iar România trebuie să aibă un punct de vedere foarte bine susuţinut, pentru ca în următoarea perioadă să poată beneficia de aceste fonduri de coeziune şi de dezvoltare regională pe care le are şi astăzi", a declarat domnul Constantin Dascălu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transportului şi Infrastructurii, cu ocazia deschiderii evenimentului "Zilele Feroviare - Summitul Feroviar din Spaţiul Extins al Mării Negre".
O altă oportunitate pentru dezvoltarea transporturilor feroviare este şi Strategia Dunării, susţinută intens de România şi Austria, care va aduce beneficii în ceea ce priveşte îmbinarea tuturor modurilor de transport, inclusiv cel feroviar. "Trebuie să înfiinţăm coridoare intermodale în România pentru a face faţă concurenţei din ce în ce mai acerbe", susţine domnul Dascălu.
Domnia sa atrage atenţia că anul viitor la nivelul Uniunii Europene va începe negocierea planului financiar 2014-2020: "Trebuie să ne concentrăm foarte tare pe următorul exerciţiu financiar, să ne pregătim din timp, pentru ca atunci când el va fi în vigoare să putem începe proiectele imediat", adaugă domnul Constantin Dascălu.
Domnul Dinu Drăgan, director general al Autorităţii Feroviare Române (AFER), precizează că la nivel european se doreşte realizarea unei pieţe feroviere unice. Însă, la cele 59 de proiecte TNT propuse de cele 27 de state memebre, România a participat doar cu două proiecte transfrontaliere, care nu au fost încă acceptate spre finanţare. Un alt proiect de anvergură, Calea ferată Transeuropeană - TER, reunind 17 ţări memebre şi alte 8 ca observatori, cuprinde 172 proiecte evaluate la 50 miliarde de euro. În opinia domniei sale "transportul feroviar trebuie să fie o prioritate la nivel de politică naţională şi comunitară", iar acest lucru este reflectat de investiţii.