Încrederea firmelor europene pentru 2011 este semnificativ mai mare faţă de anul trecut, cu toată că există diferenţe marcante între ţări, reiese dintr-un studiu economic realizat de Asociaţia Camerelor de Comerţ şi Industrie Europene, Eurochambres. Astfel, mai mult de jumătate din respondenţi anticipează continuarea în 2011 a climatului favorabil care a început în 2010, iar 30% cred că anul viitor va fi unul chiar mai bun. Firmele suedeze sunt cele mai optimiste în ceea ce priveşte climatul economic pentru 2011, în vreme ce pesimismul domină în rândul respondenţilor greci. "Aceste rezultate sunt încurajatoare pentru creşterea economică a Europei. Deşi râmăn circumspecte în ce priveşte turbulenţele viitoare, companiile sunt, în general, optimiste pentru anul care vine", a precizat domnul Alessandro Barberis, Preşedintele Eurochambres.
Conform aceleliaşi surse, revenirea încrederii companiilor este legată de previziunile favorabile în ceea ce priveşte cifra de afaceri, ocuparea forţei de muncă şi investiţiile. Cifra de afaceri totală în 2010 a depăşit aşteptările de anul trecut şi 40% dintre companii aşteaptă o creştere inclusiv anul viitor. Dintre statele europene cu o economie dominantă, Franţa înregistrează cea mai bună valoare cu o perspectivă pozitivă. Grecia este singurul stat care nu înregistrează previziuni favorabile. Jumătate dintre respondenţi previzionează niveluri constante ale investiţiilor pentru anul viitor, în timp ce 30% anticipează o creştere. Comparativ cu previziunile pentru 2009 şi pentru 2010, anul 2011 reprezintă un an decisiv pentru redresarea economică a Europe, apreciază reprezentanţii Eurochambres.
Studiul Eurochambres a fost realizat pe baza răspunsurilor a 70.000 de companii europene. Companiile au luat în considerare performanţele propriilor afaceri pentru anul 2010 dar şi aşteptările pentru anul 2011 prin prisma a şase indicatori economici. Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Camerelor Judeţene, a realizat raportul pentru România prin analizarea şi centralizarea unui număr de 200 de chestionare completate de companii.