Centrul vechi al Bucureştiului a devenit în 2010 noul pol de atracţie pentru cafenele, baruri şi restaurante, arată o analiză realizată de compania de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis România. Investiiţile autorităţilor în modernizarea acestei zone precum şi poziţionarea excelentă, în mijlocul Capitalei, conferă succesul de care se bucură astăzi centrul istoric. La rândul lor, proprietarii nu se sfiesc să ceară chirii pe măsura încasărilor generate de această zonă. "Centrul istoric al Capitalei reprezintă singura zonă comercială din Bucureşti, dar şi din ţară, unde chiriile au crescut faţă de anul 2008", subliniază doamna Luiza Moraru, Head of Retail Department, CBRE România.
Potrivit aceleiaşi surse, nivelul chiriei se situează între 35 şi 50 euro pe mp pe lună pentru un spaţiu de aproximativ 100 mp, parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. Un spatiu vast, de câteva sute de metri, dar fără renovare, situat la parter, într-o zonă foarte bună, ar putea fi închiriat între 12 şi 24 euro pe mp pe lună. Spaţiile mici, de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, exclusiv datorată calităţii infrastructurii şi procesului de renovare. Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5 - 10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, explică doamna Moraru.
În general, numărul ofertelor disponibile pentru închiriere nu este foarte mare. Un număr mai mare de oferte prezintă strazile aflate încă în amenjare (precum Lipscani), dar zonele Smârdan şi Franceză sunt aglomerate şi au o ofertă limitată.
Referitor la vânzarile comercianţilor comparativ cu chiria plătită, doamna Luiza Moraru consideră că "există un echilibru între numărul mare de comercianţi şi oferta crescută de baruri şi cafenele care au puterea de a atrage un număr foarte mare de clienţi. In acelaşi timp, creşte competiţia şi presiunea pe preţuri. Astfel, vânzările sunt într-adevăr considerabile, dar marjele de profit se reduc. În principiu, o rată de sustenabilitate de 15-20% (procentul chiriei totale din vânzări totale) ar trebui să le permită chiriaşilor să atingă profitul bugetat".