Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

PIAŢA IMOBILIARĂChirii în stagnare pentru marile centre comerciale

Articol preluat din ziarul Bursa Ştirile Zilei /

Chiriile din marile centre comerciale din Bucureşti şi din ţară vor stag-na, în acest an, la nivelul din 2010, deşi este posibilă o uşoară creştere în semestrul II, cel puţin la nivelul Capitalei, ne-au spus reprezentanţii companiei imobiliare "DTZ Echinox". "Considerăm că, pe baza unor livrări reduse de noi proiecte comerciale în 2011, cererea pentru noi spaţii în Capitală va creşte", ne-au explicat aceştia.

Contracţia chiriilor a continuat pe parcursul lui 2010, în special în cazul centrelor comerciale din zone periferice. În cazul locaţiilor premium, reprezentanţii "DTZ Echinox" susţin că s-au înregistrat reduceri moderate, de 5% de la un trimes-tru la altul, respectiv de 15-20%, faţă de 2009.

După un 2009 destul de "îngheţat", segmentul comercial al pieţei noastre imobiliare a dat semne de revenire puternice în 2010, ne-au spus reprezentanţii companiei imobiliare "CBRE Eurisko". Retailerii deja prezenţi pe piaţă caută să se dezvolte, în timp ce branduri noi îşi anunţă intenţia de a intra pe piaţă.

În Capitală, chiria pentru spaţiile stradale poziţionate central a ajuns, la sfârşitul lui 2010, la un nivel între 60 şi 70 de euro/mp/lună, ne-au precizat oficialii "CBRE Eurisko". În centrele comerciale, chiria medie pentru Bucureşti se situează între 18 - 28 euro/mp/lună şi cea pentru mall-urile din ţară - între 12 - 22 euro/mp/lună, mai susţin aceştia. Un caz aparte îl reprezintă centrul vechi al Bucureştiului, o locaţie extrem de dorită de către chiriaşi, unde preţurile de închiriere variază între 12 şi 60 de euro/mp.

Stoc actual de 1,3 milioane mp

Stocul modern de spaţii comerciale cumulează în prezent, potrivit datelor "DTZ Echinox", 1,385 milioane mp la nivelul întregii ţări, din care 552.500 mp sunt localizaţi în Bucureşti. Pe baza noilor livrări estimate pentru acest an - de 207.130 mp în oraşele secundare, respectiv de 24.955 mp în Bucureşti - la finele lui 2011, stocul modern de spaţii comerciale va ajunge la un total de aproximativ 1,62 milioane mp. Din punctul de vedere al livrărilor anuale, nivelul înregistrat în anul 2009 (203.500 mp) este cu 25% mai mare decât cel raportat la finele anului 2010 (152.805 mp).

La rândul lor, reprezentanţii "CBRE Eurisko" ne-au declarat că stocul de spaţii comerciale moderne din întreaga ţară va creşte, în 2011, cu 230.000 mp prin proiecte precum Palas Iaşi, Maritimo Shopping Center, prima faza a proiectului Colosseum Bucureşti şi extinderea proiectului Băneasa Shopping City. Livrările aşteptate pentru acest an sunt la un nivel mai ridicat faţă de 2010, şi anume - 195.000 mp, mai susţin aceştia.

2010 a adus conturarea foarte puternică a centrelor comerciale de top, unde traficul, vânzările şi interesul chiriaşilor pentru deschiderea de noi magazine a crescut, faţă de produsele secundare, unde politicile anului trecut de reducere a chiriei, de oferire a cât mai multor facilităţi către chiriaşi au fost continuate.

Potrivit "CBRE Euris-ko", multe din aceste proiecte de top se găsesc în Bucureşti şi în oraşele cu peste 300.000 locuitori, rata de neocupare pentru ele urmând să fie în scădere în 2011 (sub 10%).

Bucureştiul devine o locaţie apreciată de comercianţii de lux

Reprezentanţii "CBRE Eurisko" ne-au mai spus că Bucureştiul devine o locaţie apreciată de comercianţii de lux. "După deschiderea magazinelor Emporio Armani, Coccinelle, Gerard Darel, Victoria Men, Mos-chino, aşteptăm inaugurarea Gucci, Montblanc la început de 2011", au adăugat aceştia.

Mai mult decât deschiderea de noi centre comerciale (Sun Plaza sau Gold Plaza), 2010 a însemnat şi intrarea pe piaţa noastră a numeroase branduri pentru clasa medie, precum Back Werk, Red Market, Mic.Ro, Pure Fitness, M.A.C, Cinnabon, Brioche Doree, Camaieu, etc.

Anul trecut a fost marcat de activitatea chiriaşilor internaţionali, mai ales super-branduri precum "Inditex" Group, care şi-a crescut semnificativ portofoliul de magazine în 2009 şi 2010. În 2011, "H&M" plănuieşte deschiderea mai multor unităţi într-un timp record. După o perioadă de tatonare, din 2010, şi "Decathlon" a început să îşi extindă prezenţa în toate marile oraşe din ţară.

2010 a mai însemnat şi relansarea sau consolidarea în piaţă a unor mărci naţonale precum Dedeman, Nissa, Ambient, City Grill, Flanco, Emag.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional