România mai poate absorbi în următorii ani aproximativ 37 mp de spaţii moderne de retail la mia de locuitori, adică un volum total de 784.000 mp, ajungând astfel la un nivel de saturaţie de aproximativ 2.120.000 mp, potrivit unui studiu realizat de DTZ Echinox, comparând situaia din ţară şi cea din Comunitatea Economică Europeană (CEE).
În acelaşi timp, volumul maxim ce poate fi absorbit de piaţa românească se situează la jumătate faţă de restul ţărilor central şi est europene, datorită veniturilor medii semnificativ mai mici ale populaţiei din România. Conform calculelor DTZ, având în vedere o medie a salariului mediu net din ţările central şi est europene comparabile - Polonia, Cehia, Ungaria - de 618 euro, versus nivelul aceluiaşi indicator în cazul României (aproximativ 353 euro în prezent, aproximativ 50 - 55% din nivelul înregistrat în ţările comparabile), ponderat cu stocul la 1.000 locuitori în ţările menţionate, nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail din România ar fi în jurul valorii de 100 mp la 1.000 locuitori.
"Principalele oraşe din provincie care ar putea absorbi volume noi de retail modern sunt Craiova, Ploieşti, Galaţi, concentrări urbane unde au fost anunţate numeroase proiecte, dar nu s-a livrat încă nimic sau foarte puţin. Aceleaşi destinaţii sunt şi între primele pe lista de expansiune a hipermarketurilor. Noi proiecte pot apărea în alte oraşe principale unde proiectele în dezvoltare sunt blocate din lipsă de finanţare şi există oportunităţi pentru un proiect mai bun, într-o locaţie mai atractivă. Retailer-ii care au semnat contracte dar au opţiunea de a rezilia se vor uita la alternative şi vor lua în calcul posibilitatea de a deschide în centre cu premise mai bune de succes", a declarat domnul Răzvan Sin, Head of Retail Department, DTZ Echinox.
În ţările din CEE având media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp.