Interesul cumpărătorilor de terenuri a fost în creştere pe parcursul anului 2010, fiind împărţit egal între Bucureşti şi ţară, relevă cel mai recent raport Colliers.
Astfel, loturile de teren vândute în Capitală sunt predominant destinate dezvoltarilor de retail sau birouri şi secundar proiectelor rezidentiale (vile individuale sau proiecte de apartamente de scară redusă). În restul ţării, loturile de teren tranzacţionate sunt destinate aproape exclusiv retailului de tip big box/parcurilor de retail.
Creşterea pieţei s-a datorat şi nevoii de lichidităţi, mai mulţi proprietari afectaţi de declinul general al economiei au scos la vânzare terenuri, iar băncile au demarat executarea activelor neperformante din bilanţurile lor contabile.
Cumpărătorii cei mai activi au fost operatorii de retail de tip big box, care au vizat şi alte oraşe mari în afară de Bucureşti, în special cele cu peste 50.000 de locuitori.
Cea mai mare tranzacţie a anului trecut a fost vânzarea unei suprafaţe de 12 ha de teren în oraşul Craiova aparţinând fabricii Electroputere către Auchan Group. Terenul a fost tranzacţionat la valoarea de 30 milioane Euro.
Bucureştiul nu avea cum să rămână cu foarte mult în urmă. Fabrica Timpuri Noi a vândut un teren de 5,1 ha către Interprime Properties, fondul de investiţii IKEA, contra sumei de 34,6 milioane Euro.
De asemenea, fabrica Hidormecanica a vândut la Braşov un teren cu o suprafaţă de 4 ha. Cumpărătorul a fost lanţul de hipermarket-uri Cora, care a achiziţionat terenul pentru suma de 13 milioane Euro.
Dezvoltatorii tradiţionali de clădiri de birouri au redevenit activi, aceştia estimând livrarea cu succes a proiectelor peste 2-3 ani, când preconizează că va reveni interesul pentru acest segment.
În Bucuresti, tranzacţiile s-au încheiat la preţuri cu 15-30% mai mici decât în 2009, însă în provincie s-a manifestat o scădere şi mai dramatică a preţurilor, cu excepţia acelor oraşe în care există 2-3 proprietari dominanţi ce controlează mare parte din oferta de calitate şi nu sunt presaţi să vândă.