Ministerul Transporturilor a publicat datele privind evoluţia procesului de absorbţie al fondurilor europene prin POS Transport 2007-2010, în perioada 10 septembrie 2010 - 1 iunie 2011.
Astfel, în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2010, înainte de septembrie 2010, fuseseră depuse 55 de proiecte, în valoare de 10,3 miliarde de lei. În perioada 10 septembrie 2010 - 1 iunie 2011, au fost depuse cu 49% mai multe proiecte (82), în valoare de 22,02 miliarde de lei (cu 112% mai mult decât în perioada dinainte de 10 septembrie 2010).
De asemenea, în comparaţie cu perioada 2007 - 2010, cand au fost semnate 24 de contracte de finanţare în cadrul POST, în valoare de 1,63 miliarde de lei, în perioada 10 septembrie 2010 - 1 iunie 2011, au fost semnate 44 de contracte de finanţare (cu 83,3% mai mult decât în perioada precedentă), în valoare de 3,6 miliarde de lei (cu 126% mai mult decât în 2007-2010).
Cea mai mare creştere (208,8%) s-a putut observa în cadrul rambursărilor (plăţi ACP) către beneficiarii POST. Astfel, în perioada dinainte de 10 septembrie 2010, valoarea rambursărilor a fost de 157,7 milioane de lei, în timp ce, între 10 septembrie 2010 - 1 iunie 2011, valoarea rambursărilor a fost de 486,2 milioane de lei.
În ceea ce priveşte rata absorbţiei, se observă o creştere de 130,6% în perioada 10 septembrie 2010 - 1 iunie 2011 (4,22%), faţă de 2007-2010 (când rata absorbţiei a fost de 1,83%).
Saşe proiecte majore au fost transmise Consiliului European, în perioada septembrie 2010 - iunie 2011, cu o valoare totală de 10,1 miliarde de lei (în jur de 2,2 miliarde de euro):
Construcţia autostrăzii Lugoj - Deva, sectorul Lugoj - Dumbrava, de la km 0+000 - km 27+472 şi drumul de legătură în lungime de 11,4 km, având o contribuţie a Uniunii Europene în valoare de 259,19 milioane de euro;
Construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu, Uniunea Europeană contribuind cu 716,22 milioane de euro;
Construcţia autostrăzii Nădlac - Arad, având o contribuţie a UE de 243,78 milioane de euro
Construcţia autostrăzii Timişoara - Lugoj, cu o contribuţie din partea UE de 230,59 milioane de euro;
Reabilitarea căii ferate Curtici - Radna, UE contribuind cu 242,63 milioane de euro;
Reabilitarea căii ferate Coşlariu - Simeria, având o contribuţie din partea UE de 532,18 milioane de euro.
În perioada septembrie 2010 - iunie 2011 s-au lansat în licitaţie şi s-au şi semnat parţial (8 din 9 loturi) contracte de lucrări pe secţiunile de autostradă de pe tronsoanele Nădlac - Arad (2 loturi), Timisoara - Lugoj (1 lot), Lugoj - Deva (1 lot), Orăştie - Sibiu (4 loturi). Valoarea totală UE a acestor proiecte este de 1, 121 miliarde de euro.
De asemenea s-au semnat contractele de lucrări pentru reabilitarea drumurilor naţionale DN6 Alexandria - Craiova, DN1H Zalău - Aleşd şi DN24 via Crasna - Albiţa şi pentru variantele ocolitoare Alexandria, Caracal, Carei şi Săcuieni (valoare totală UE de peste 300 Mil. EUR).
Planul de Măsuri Prioritare al Guvernului cuprinde realizarea mai multor ţinte de absorbţie. Astfel, în primul semstru al 2011, în ceea ce priveşte valoare contractelor de finanţare (contribuţia Uniunii Europene), Guvernul a dorit absorbţia de 848,90 milioane de euro, reuşind să absoarbă, în schimb, 905.73 milioane de euro. În al doilea semestru, Guvernul urmăreşte absorbţia a 2,52 miliarde de euro. Stadiul absorbţiei de fonduri europene la data de 31 decembrie 2010 a cumulat 632 milioane de euro.
De asemenea, o altă ţintă a guvernului sunt plăţile beneficiarilor (FEDR/FC), până la 31 decembrie 2010 reuşind să absoarbă 47,23 milioane de euro. Ţinta acestuia pe primul semestru al 2011 a fost de 183,32 milioane de euro, reuşind să absoarbă doar 119 milioane de euro din aceştia. Totuşi, pe al doilea semestru al 2011, Guvernul urmăreşte absorbţia de 523,14 milioane de euro.
Având în vedere că, până în prezent, au fost semnate mai multe contracte de lucrări pe tronsoane de autostradă, se estimează că, până la sfârşitul lunii iunie, se vor mai efectua plăţi de circa 120 milioane de euro, ceea ce va face ca ţinta de rambursări pentru semestru I să fie depăşită.