Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2025

Şova cere anchetă pentru costurile de 140 de milioane euro ale centurii ocolitoare a Clujului

Ştirile Zilei /

Şova cere anchetă pentru costurile de 140 de milioane euro ale centurii ocolitoare a Clujului

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, a declarat, ieri, la deschiderea centurii ocolitoare a municipiului Cluj-Napoca, Vâlcele-Apahida, că va cere o anchetă pentru a stabili de ce construcţia a costat peste 140 de milioane euro şi de ce a fost inaugurată de două ori de Emil Boc.

Ministrul Dan Şova a spus: "Am o mare bucurie, pentru că în februarie am spus că vom termina, mulţi şi-au exprimat îndoiala, vreau să-l felicit pe constructor în primul rând şi echipa de la drumuri de la Cluj, e foarte bine că s-a finalizat, nu am venit s-o inaugurăm. A inaugurat-o Boc de două ori, doar o deschidem circulaţiei şi facem ce facem de un an şi jumătate: reparăm dărâmăturile lui Boc. Aşa am păţit şi săptămâna trecută, tot aşa în 2011, săracul Boc, cu săraca Boagiu, au inaugurat centura Ploieşti Vest şi s-a surpat după aia, şi a trebuit să reconstruim trei poduri, un an de zile după ei. Când îndrepţi dărâmăturile, nu mai inaugurăm şi a treia oară. Le spun constructorilor, pe lângă lada de bere a lui Boc, au termen de garanţie trei ani de zile, până în noiembrie 2016, le dăm o apă minerală dacă nu se mai surpă o dată", a spus Şova.

El a adăugat că nu ştie de ce a costat atât de mult centura, dar că va face o anchetă pentru a afla.

"Centura a costat 140 de milioane de euro. Părerea mea este să mergeţi la domnul Boc şi doamna Boagiu şi să-i întrebaţi. Acum s-a terminat centura, începem ancheta, şi eu sunt curios să aflu, şi o să aflu, aşa cum aflu despre toate contractele, vreau să aflu printr-o anchetă făcută la CNADNR şi de ce a durat aşa de mult şi cine a greşit şi de ce a costat atât de mult şi de ce a trebuit inaugurată de două ori de domnul Boc şi refăcută din nou, toate acestea merită aflate. Noi doar îndreptăm dărâmăturile", a afirmat Şova.

Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură a mai spus că dacă există suspiciunea "unor fapte" se va adresa DNA.

"A fost inaugurată de două ori şi s-a surpat de două ori, acum am îndreptat-o şi cred că este pentru ultima dată. Vestea bună pentru doamna Boagiu şi pentru domnul Boc este că urmează să şi cercetăm de ce s-a întâmplat treaba asta. Întâi trebuie să cercetăm şi să vedem ce s-a întâmplat şi, dacă există suspiciunea unor fapte, ne vom adresa DNA. DNA nu analizează construcţii, analizează fapte", a declarat Şova.

În luna mai a anului trecut, ministrul Transporturilor de atunci Ovidiu Silaghi a demis conducerea Direcţiei Regionale Cluj a CNADNR din cauza unor "decizii manageriale defectuoase" cu privire la construcţia centurii Vâlcele-Apahida, care au ridicat costul lucrării cu 84%, de la 77,6 milioane euro la 143 milioane euro.

Corpul de Control al ministerului a verificat, în perioada 22-24 mai 2012, activitatea direcţiei Cluj a CNADNR, unde director general era Ion Pantelimon, stabilind, printre altele, că reprezentanţii acesteia au decis modificarea traseului variantei de ocolire Vâlcele-Apahida, fără a avea la bază o fundamentare corespunzătoare, în condiţiile în care proiectul tehnic şi indicatorii tehnico-economici erau deja aprobaţi printr-o HG din 2006, şi au acceptat ca unul dintre cei doi antreprenori să renunţe la executarea lucrărilor aferente unui sector de drum, care avea probleme geologice.

Totodată, Corpul de Control al ministerului a mai stabilit că regionala a urmărit în mod defectuos derularea contractelor încheiate pentru realizarea investiţiei, ceea ce a condus la depăsirea repetată a termenelor de execuţie, şi a organizat o licitaţie neconformă, cu rezultate negative privind durata de execuţie a lucrărilor. Organizarea procedurii a fost contestată la CNSC, care a dat câştig de cauză contestatarului.

Lucrările la centura de ocolire Vâlcele - Apahida, cu o lungine de aproximativ 24 de kilometri, au început în anul 2006. Traficul rutier a fost deschis în 21 octombrie 2011, în prezenţa premierului de la acea dată, Emil Boc, întreaga centură având ca termen de finalizare iunie 2012.

În luna ianuarie a acestui an, mai multe grinzi ale parapetului din beton care asigura consolidarea unui versant de pe centura de ocolire s-au deplasat în urma unei alunecări de teren cauzată de infiltraţiile de apă, astfel că a fost nevoie de noi lucrări.

Acestea urmau să se încheie în vară, informează Mediafax, dar termenul de finalizare şi de deschidere completă a circulaţiei a fost amânat din nou, pentru luna octombrie, conform DRDP Cluj. Mai mult, a fost semnat şi un nou contract pentru un tronson de trei kilometri, nefinalizat, cu firma Keller, după ce compania maghiară Vegyepszer a intrat în insolvenţă.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Internaţional