Guvernul a adoptat, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), Ordonanţa pentru modificarea si completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul. Astfel, sunt aduse clarificări privind responsabilităţile instituţiilor administraţiei publice şi altor organisme implicate în procesul de avizare şi aprobare a documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism, au anunţat reprezentanţii MDRT.
O modificare importantă o constituie reducerea drastică a posibilităţilor privind modificarea documentaţiilor de urbanism aprobate şi introducerea explicită a tematicii protecţiei peisajelor naturale şi culturale pentru domeniile amenajării teritoriului şi urbanismului. Ordonanţa aduce precizări privind posibilitatea asigurării furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire pentru comunele care nu îşi pot organiza structuri de specialitate în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului.
De asemenea au fost stabilite competenţele de iniţiere a elaborării documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi urbanism pentru autorităţile administraţiei publice locale, Guvernului, respectiv ministerelor de specialitate, excepţiile fiind foarte clar precizate. Ţinând cont de numeroasele cazuri de abuzuri privind construirea fără încadrarea în regulamentele de urbanism aprobate, prin lucrări neautorizate integral sau care nu respectă autorizaţia, ordonanţa introduce dispoziţii privind imposibilitatea iniţierii şi/sau aprobării a unor documentaţii de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor construcţii edificate fără autorizaţie de construire sau care nu respectă prevederile autorizaţiei de construire. Totodată prin aceste modificări nu va mai fi premisă modificarea haotică a regulamentului de urbanism.
Întrucât din cauza lipsei resurselor financiare şi vechimii planurilor urbanistice generale, nu se pot elimina complet posibilităţile de finanţare privată a planurilor de urbanism zonale, au fost reduse şi clarificate tipurile de zone pentru care pot fi făcute acestea, anume zone ce generează dezvoltare şi locuri de muncă: parcuri industriale, parcuri comerciale, parcuri tehnologice, noi cartiere rezidenţiale, infrastructura de transport, conform sursei citate.
Ordonanţă tratează şi problematica acelor localităţi care nu pot asigura organizarea structurii de specialitate în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului, prin prevederea posibilităţii asigurării furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire în cadrul unor asociaţii de dezvoltare intercomunitară.
De asemenea, sunt aduse precizări şi clarificări atât asupra posibilităţilor de ocupare a funcţiei de arhitect-şef, cât şi asupra activităţii acestuia fiind de asemenea precizate şi atribuţiile principale ale structurii de specialitate conduse de arhitectul-şef.
Ordonanţa stabileşte şi termenul în care autoritatea publică locală este obligată să se pronunţe asupra aprobării sau respingerii unei documentaţii de amenajare a teritoriului sau de urbanism la maxim 30 de zile, prevederea având ca obiect simplificarea procedurilor birocratice şi a timpilor de aşteptare.
De asemenea, ordonanţa clarifică unele aspecte privind obiectul activităţilor de amenajare a teritoriului şi urbanism. Astfel, este recunoscut caracterul de activitate specifică în amenajarea teritoriului şi urbanism pentru cercetarea, constituirea, întreţinerea, extinderea şi dezvoltarea bazei de date urbane şi teritoriale standardizate şi compatibile, elaborarea strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare urbană şi teritorială, elaborarea documentaţiilor de amenajarea teritoriului şi a celor de urbanism. Ordonanţa introduce precizări explicite privind gestionarea şi protejarea peisajului natural şi cultural, mai spun reprezentanţii MDRT.