Tal Roma, director dezvoltare AFI Europe Romania
În ultimii doi ani s-au produs mutaţii majore pe piaţa imobiliară din România: Tal Roma, director dezvoltare AFI Europe Romania, este de părere că: "Piaţa nu doar că s-a schimbat, poate chiar a renăscut. Era de fapt blocată şi acum a trebuit să pornească într-o nouă direcţie. Înainte era o piaţă speculativă, cu investitori mici. Oricine avea o mică sumă de bani credea că poate deveni dezvoltator şi chiar de proiecte mari, centre comerciale. Nici companiile internaţionale nu au rezistat tentaţiei. Orice oraş mic avea două mall-uri planificate. Este un proces natural de selecţie, nu foarte multe proiecte vor fi realizate. Mă aştept la o creştere a calităţii pentru că vor supravieţui crizei doar companiile serioase".
Acum este momentul ideal pentru a construi
Criza a adus şi unele corecţii importante pe piaţa imobiliară. Dacă preţurile terenurilor din Bucureşti erau "extrem de mari", costurile de construcţie erau şi mai mari. "În 2008 preţurile terenurilor erau şi de 3.000 de euro pe mp. Este adevărat că au intrat mulţi bani în România, dar în cele mai multe cazuri era vorba de preţuri umflate. Acum ne situăm la pragul de minim, costul de construire este redus, preţurile terenurilor sunt mai rezonabile, mai ales dacă sunt deţinute de companii internaţionale, care sunt orientate spre afaceri şi oportunitate. Multe companii au terenuri cumpărate, inclusiv noi. Terenurile au fost achiziţionate în 2007 când piaţa era deja
Sectorul imobiliar generator de venit are potenţial
Potenţialul pieţei imobiliare din România pentru următorii ani rezidă în sectorul generator de venit - spaţii comerciale şi birouri, susţine domnul Roma. Aceasta deoarece puterea de cumpărare a populaţiei are încă mult spaţiu de creştere. Mulţi oameni deţin deja un apartament, nu plătesc chirie sau ipotecă, astfel încât au cheltuieli lunare reduse şi dispun de mai mulţi bani pentru alte utilizări. "Zona comercială are potenţial, nu doar cred acest lucru, cererea o confirmă. Retailerii au fost singurii care s-au extins în ultimii ani, în frunte cu hipermarketurile şi magazinele de bricolaj", argumentează domnul Roma.
În opinia sa mai este loc pentru noi dezvoltări în Bucureşti deoarece este un oraş foarte mare: "În contextul actual al pieţei mai sunt anumite părţi ale oraşului de dezvoltat, de exemplu spre nord sau centru-nord. Pe lângă acestea ar mai putea fi centre comerciale de cartier de 20.000-25.000 mp, deservind o populaţie de 300.000 - 400.000 de locuitori. În prezent nu mai este loc pentru a dezvolta un alt mall uriaş de 70.000 mp", atrage atenţia domnul Tal Roma.
Pe de altă parte, piaţa imobiliară este în continuă schimbare, uneori centrul de greutate al unui oraş se poate muta dintr-o zonă în alta. De exemplu, finalizarea autostrăzii spre Ploieşti ar putea stimula dezvoltarea comerţului şi spaţiilor de birouri.