Piata de servicii pentru administrarea cladirilor (facility management) s-a schimbat in ultimii doi ani ca urmare a crizei economice. Daca pana acum proprietarii se axau pe obtinerea unui cost cat mai mic in operare, acum par sa se reorienteze spre criterii calitative si o strategie pe termen lung, a precizat Richard Mocko, presedintele Asociatiei Romane de Facility Management (ROFMA) in cadrul celei de a patra editii a conferintei Facility & Property Management.
In prezent, potrivit domnului Mocko, contractele pentru servicii de administrare a cladirilor au o durata medie de unul-doi ani, maxim trei ani. In comparatie, in Marea Britanie contractele se deruleaza uzual pe o durata de 8 ani.
In opinia domnului Joachim Hohmann, profesor al Scolii de Inginerie Civila din cadrul Universitatii Tehnice Kaiserslautern, din Germania, furnizorii de servicii de administrare a cladirilor se vor confrunta pe viitor cu din ce in ce mai multe provocari. Astfel, conceptul de sustenabilitate aplicat cladirilor este o tendinta determina pe de o parte de numarul mare de companii - potentiali chiriasi, care isi intocmesc rapoarte de sustenabilitate, iar pe de alta parte de legislatia europeana. De asemenea, prestatorii de servicii pentru cladiri trebuie sa tina pasul cu evolutia tehnologiei. Pe masura ce creste volumul tehnologiilor dintr-o cladire, o sa conteze din ce in ce mai mult operatiunile de management al datelor colectate in sistem si transpunerea lor in informatii utile. Nu in ultimul rand, furnizorii de servicii trebuie sa fie pregatiti sa raspunda la situatii neprevazute care altfel pot bloca activitatea intr-o cladire.
In ceea ce priveste administrarea centrelor comerciale din Romania, incepe sa conteze aplicarea indicatorilor de sustenabilitate, cu toate ca nu a fost o politica prevazuta in momentul constructiei lor in intervalul 2005-2008, considera Yves D"Arfeuille, seful departamentului de Property Management din cadrul DTZ Echinox.
Fata de anul traficul in centrele comerciale din Romania este in crestere, iar vanzarile au sporit cu aproximativ 20%, adauga domnul D"Arfeuille.
In perspectiva, numarul centrelor comerciale din Romania va creste pe viitor, este de parere Brigitte Schmitt, partener in cadrul Oasis Shopping Center Services.
Pentru a se adapta cererii, noile centre comerciale trebuie sa prezinte o pondere mai mare a spatiilor de divertisment. In viitor, centrele comerciale trebuie sa devina "verzi", fapt demonstrat prin certificate de sustenabiltiate recunoscute international, precum BREEAM, LEED sau DGNB.