Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2019

PIAŢATermo-hidroizolaţii: Semne vizibile de redresare

F.A. Materiale /

Termo-hidroizolaţii: Semne vizibile de redresare

Sunt semne vizibile că piaţa materialelor de construcţii, în speţă cea a materialelor termoizolante, a crescut şi devine mult mai dinamică decât anul trecut, afirmă domnul Serghei Negulescu, director Austrotherm.

Dealtfel, majoritatea operatorilor economici de pe această piaţă susţin acelaşi lucru, mai ales că cifrele de afaceri realizate în primele luni ale anului au înregistrat creşteri faţă de perioada similară a anului trecut.

Creşterea s-a înregistrat ca urmarea a manifestării unei nevoi sporite de materiale de termoizolaţie în 2011, subliniază Dorian Filip Marin, marketing director pentru România şi Bulgaria la Rockwool.

Deşi pe segmentul de "business to business" nu s-a înregistrat o creştere spectaculoasă, cifrele au fost compensate de mărirea portofoliului de clienţi şi de o creştere a segmentului de "do it yourself" ca urmare a focusării susţinute către utilizatorii finali, menţionează domnul Marin.

Creşterea afacerilor cu produse şi soluţii de termoizolaţii în primele luni ale acestui an pe piaţa din România este confirmată şi de reprezentanţii BASF Romania.

De asemenea, în primele patru luni ale anului curent, Arcon a înregistrat o uşoară creştere a cifrei de afaceri faţă de perioada similară a anului trecut. În acelaşi timp, Marcel Ionescu, director general al "Europlastic", declară că faţă de începutul anului trecut cifra de afaceri a crescut simţitor, semn că piaţa construcţiilor începe, uşor-uşor, să îşi revină.

Comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, în anul 2011 cifra de afaceri a "Real Invest" a fost în creştere cu 35%, susţine Florin Popovici, director general.

Pentru "Harsco Infrastructure România", comercializarea de produse destinate hidroizolaţiei (membrană bentonitică Voltex, granule de bentonită, Bentoseal, bandă cauciuc pentru rosturi de dilataţie şi rosturi de lucru) vine ca urmare firească a realizării obiectului principal de activitate: închirierea şi vânzarea de cofraje. Astfel, cifra de afaceri a acestor produse a avut o tendinţă similară cu obiectul principal de activitate, creşterea fiind în conformitate cu previziunile din bugetul pe anul 2011, spune Mircea Albuţiu director general.

Managerii de pe piaţa produselor şi soluţiilor de termoizolaţii sunt optimişti, încurajaţi fiind de rezultatele primului trimestru. "Însă drumul spre ieşirea din criză este destul de lung şi deloc uşor", atrage atenţia Serghei Negulescu, director Austrotherm.

Preţurile cresc ca efect al scumpirii materiilor prime

Scumpirea materiilor prime din import şi, în principal, a produselor derivate petroliere a determinat o tendinţă crescătoare a preţurilor materialelor de termoizolaţie şi hidroizolaţie.

Astfel, principalul factor care a influenţat preţul produselor Austrotherm a fost preţul la care compania a achiziţionat materia primă. Încă de anul trecut preţul materiei prime a suferit fluctuaţii mari. Austrotherm, ca dealtfel toţi producătorii de polistiren, a mărit preţul de vânzare pe baza creşterii preţului la materia primă, încercând totodată să menţină la un nivel cât mai scăzut celelalte cheltuieli de producţie, astfel încât mărirea preţului să nu îi afecteze foarte tare pe clienţii săi. "Scopul nostru este să oferim în continuare polistiren expandat şi extrudat de calitate superioară, confirmând standardul de calitate cu care sunt obişnuiţi clienţii noştri", ne-a declarat domnul Serghei Negulescu, director Austrotherm.

Şi reprezentanţii BASF Romania afirmă că majorarea preţului petrolului de la începutul anului şi până acum a influenţat foarte mult preţul materiilor prime şi au fost nevoiţi, în anumite cazuri, să mărească preţul produselor distribuite. "Am încercat să menţinem o politică cât mai flexibilă care să-i ajute pe clienţii noştri să depăşescă mai uşor perioada dificilă în care se află industria construcţiilor", spune doamna Luminiţa Teodorescu, director general al BASF Romania.

Compania Arcon a fost nevoită, de asemenea, să urmărească tendinţa crescătoare a preţurilor. "Cu toate acestea am încercat să suplinim creşterea acestora prin diversificarea gamei de produse mărind numărul de opţiuni pentru clienţii noştri în funcţie de posibilităţile acestora", afirmă domnul Sorin Cristea, sales manager "Arcon"

Încă de la început, politica de bază a Rockwool România a fost aceea a unei companii producătoare de produse Premium. Ca urmare, preţurile au fost menţinute în marea parte a trimestrului întâi şi uşor mărite către finalul acestuia, ne-a spuns domnul Dorian Filip Marin, director de marketing. Domnia sa subliniază că factorii care au determinat nevoia măririi preţurilor au avut la bază dorinţa de a păstra profitabilitatea produselor în condiţiile în care costurile materiilor prime şi ale carburantului au înregistrat o creştere semnificativă.

Baumix şi-a menţinut preţurile în primul trimestru, dar reprezentanţii săi recunosc că pe termen lung, această strategie va fi greu de menţinut.

"În ciuda creşterii cheltuielilor de producţie cu circa 8-10% pe baza scumpirilor în lanţ a materiilor prime, în special a hârtiei (sacii) şi combustibilului, am menţinut în primul trimestru preţurile la nivelul din 2010 prin eficientizarea costurilor", afirmă domnul Răzvan Bobe, director Cercetare - Dezvoltare la Baumix.

Într-o situaţie specială este Harsco Infrastructure România care a beneficiat de sprijinul concernului Harsco şi a reuşit să menţină preţurilor la acelaşi nivel ca şi în 2010.

În acelaşi timp unii producători de tehnologii noi şi-au propus să micşoreze preţurile ca să cucerească o cotă mai mare de piaţă.

Marcel Ionescu, director general "Europlastic", spune că anul acesta intenţionează să reducă preţurile şi, în acelaşi timp, a diversificat oferta de material, aria de aplicare şi acordă anumite facilităţi la plată. "Încercăm să facem în aşa fel încât noua tehnologie pe care am implementat-o în domeniul termo-hidroizolaţiilor să fie cât mai accesibilă şi să acopere în acelaşi timp toate problemele care există la ora actuală în acest domeniu", subliniază domnul Ionescu.

La rândul său, Florin Popovici, director general "Real Invest", spune că în primii trei ani de la lansare strategia sa de vânzări nu s-a bazat pe obţinerea de profit, ci pe promovarea continuă a produsului pe piaţa românească. "Având în vedere faptul că aKtivTHERM interior este un produs absolut nou şi singular pe piaţa de termoizolaţii din România politica noastră de preţuri este foarte importantă. Astfel, faţă de anul trecut preţurile au scăzut cu 15%, strategia noastră urmărind creşterea volumului de vânzări", menţionează domnul Popovici. Începând din luna iunie firma nu numai că distribuie, dar chiar face şi producţie şi, ca urmare, preţurile vor mai scădea semnificativ, ajungând până la 35% reducere.

De la lupta pe preţ se trece la lupta pe calitate

Lipsa proiectelor de investiţii din ultimii trei ani pe fondul existenţei unui număr mare de societăţi active pe piaţa produselor şi soluţiilor de termo- hidroizolaţii a condus în mod evident la acutizarea concurenţei. Această creştere a concurenţei s-a manifestat în principal într-o luptă dată la nivelul preţurilor de vânzare şi nu în ceea ce priveşte calitatea produselor. Redresarea economică şi, nu în ultimul rând, apariţia primelor efecte ale utilizării unor materiale ieftine şi slabe calitativ în lucrările de construcţii vor genera o mai mare preocupare a managerilor pentru îmbunătăţirea caracteristicilor produselor. În acelaşi timp este de aşteptat ca ieşirea din criză să aducă mai multe cazuri de antreprenori traşi la răspundere pentru calitatea lucrărilor. Toate acestea vor stimula interesul pentru promovarea şi folosirea produselor de calitate.

"Mulţi cumpărători încă aleg pentru termosistem polistiren doar pe baza preţului şi omit un aspect deosebit de important. Şi anume calitatea, aspect care afectează pe termen lung eventualele economii care se fac pe termen scurt", subliniază domnul Serghei Negulescu, directorul "Austrotherm". Domnia sa recunoaşte că în prezent concurenţa pe piaţa materialelor termoizolante este deosebit de incisivă, iar pe fundalul unei economii aflate încă în criză, o luptă puternică se dă în ceea ce priveşte preţul.

"Ne-am confruntat cu un context concurenţial dificil, caracterizat de practici de dumping din partea jucătorilor nou intraţi, în timp ce jucătorii dominanţi au urmărit capitalizarea cotei de piaţă folosindu-se de promoţii dese, succesive", afirmă şi reprezentanţii Baumix. Aceasta pentru că toate companiile au avut de suferit de pe urma îngheţării proiectelor imobiliare noi şi a ritmului lent în care se desfăşoară proiectele gestionate de administraţia centrală şi locală - anvelopări, Prima Casă etc.

"În ceea ce ne priveşte, noi nu suntem adepţii unei politici de preţ agresive, deoarece mizăm în primul rând pe calitate şi pe menţinerea unor standarde înalte de fabricaţie a pro­duselor noastre", susţin reprezentaţii Baumix.

Şi domnul Dorian Filip Marin, director de marketing la Rockwool România, afirmă că evoluţia concurenţei, aparent bazată pe o politică orientată către preţuri reduse, a avut o conduită relativ susţinută raportat la perioada similară anului trecut. "Focusul este în mare parte pe păstrarea cifrelor din punct de vedere cantitativ şi mai puţin din punct de vedere calitativ, motivaţia provenind din dorinţa de conservare a cotei de piaţă. Considerăm că o politică bazată doar pe preţuri reduse şi cash flow nu este o modalitate care să poată fi susţinută pe termen lung şi nu este neapărat una sănătoasă pentru piaţa de termoizolaţii", subliniază repre­zentantul Rockwool România.

Pentru a face faţă concurenţei puternice de pe piaţă jucători ca "Europlastic" sau "Real Invest" au venit cu produse noi. "Suntem printre singurii din România care folosim spuma poliuretanică pentru termoizolaţii şi Eupolul (poliurea) pentru hidroizolaţii", susţine Marcel Ionescu, director general "Europlastic".

Planurile companiilor pentru 2011

BASF, compania care a inventat produsele Styropor şi Neopor , este lider de piaţă la nivel mondial în cadrul industriei polistirenului expandabil (EPS). Un sondaj realizat recent în rândul companiilor din industria de profil a dezvăluit că BASF este recunoscută ca fiind furnizorul cu cele mai inovatoare soluţii în domeniul EPS. Doamna Luminiţa Teodorescu, director general al BASF Romania, ne-a declarat: "Vom continua să ne dezvoltăm pe acest segment şi vom încerca să ne consolidăm poziţia prin îmbunătăţirea calităţii produselor tip spumă destinate industriei de construcţii. Segmentul construcţiilor, în special, are o influenţă foarte mare asupra cererii de Styropor şi Neopor la nivel mondial ca urmare a creşterii cererii pentru materialele de izolaţie pentru clădiri. În 2011, vom continua să promovăm activ produsele noastre - Neopor, Styropor, Styrodur şi Elastopor, pentru diverse aplicaţii şi domenii de utilizare. "

Pentru realizarea lucrărilor de termohidroizolaţii, BASF va promova şi sistemele PCI, produse hidroizolatoare minerale monocomponente, pe bază de ciment (PCI Dichtschlaemme). Sistemul poate fi utilizat pentru realizarea protecţiei structurilor de construcţii în subteran, suprateran, la interior sau exterior, dar şi la lucrări cum ar fi hidroizolarea piscinelor, sub placajul ceramic al acestora sau la rezervoarele de stocare a apei potabile.

Pe plan local, societatea a intensificat şi contactele cu clienţii săi. "Suntem conştienţi că succesul nostru depinde de succesul acestora, de aceea am încercat să fim cât mai aproape de ei şi să răspundem eficient cerinţelor lor", a subliniat doamna Luminiţa Teodorescu, director general al BASF.

Baumix pregăteşte pentru a doua parte a anului 2011 un program de anvergură, care să vină în ajutorul asociaţiilor de locatari, având în vedere noua legislaţie, ne-a spus Răzvan Bobe, director Cercetare - Dezvoltare la Baumix

Astfel, în acest an Baumix mizează pe gamele pentru placări ceramice şi pentru termosistem, pentru fiecare deţinând o cotă de 15% din piaţă. "În ceea ce priveşte obiectivele financiare, pentru 2011 avem în vedere menţinerea pe profit, dar şi creşterea cifrei de afaceri până la nivelul lui 2009, de 36 milioane lei. În plus, în 2011 vom extinde gamele de produse şi ne dorim să ne dezvoltăm la nivel naţional prin diversificarea canalelor de distribuţie, atât în retail cât şi în key account", subliniază domnul Răzvan Bobe.

"Ne vom orienta atenţia spre construirea unei noi fabrici în momentul în care piaţa va fi favorabilă acestui demers", afirmă ing Serghei Negulescu, director Austrotherm.

"Arcon" şi-a propus şi a reuşit să ofere o diversificare şi creştere a calităţii produselor sale pentru a-şi fideliza clienţii, susţine domnul Sorin Cristea, sales manager. "În acest an sperăm ca prin noile produse să menţinem trendul de creştere al companiei şi să atragem mai mulţi parteneri interesaţi de asocierea cu un producător puternic şi constant. Direcţiile de dezvoltare sunt atât cea intensivă prin creşterea volumelor cu actualii parteneri, cât şi extensivă prin creşterea exporturilor către ţările învecinte în care avem iniţiate deja contacte comerciale", mai spune domnul Cristea.

Rockwool România s-a înscris, asemenea tuturor firmelor din branşă şi nu numai, pe un trend ascendent, vizând o creştere a cifrei de afaceri, dar mai important, de creştere a profitabilităţii produselor sale, precum şi ajustarea şi îmbunătăţirea portofoliului de produse. Oferta de produse adaptate nevoilor clienţilor, precum şi satisfacerea într-o măsură cât mai mare a doleanţelor acestora, va atrage într-un mod natural atât creşterea cererii, cât şi a cifrei de afaceri, menţionează Dorian Filip Marin, director de marketing pentru România şi Bulgaria.

Promovarea în continuare a noi tehnologii propuse de "Europlastic", lupta împotriva conservatorismului şi a neîncrederii de care dau dovadă unii arhitecţi şi ingineri, reprezintă obiectivele pe acest an ale domnului Marcel Ionescu, director general. "Încercăm să învingem reticenţa acestora asupra noilor tehnologii şi să introducem definitiv soluţiile ce ar rezolva pentru totdeauna problemele de termo şi hidroizolare", suţine domnul Ionescu.

Domnul Florin Popovici, director general al "Real Invest", declară: "În cei trei ani de experienţă de când activăm pe piaţa românească de termoizolaţii ne-am dezvoltat o reţea naţională de distribuitori, am participat la expoziţii şi târguri din întreaga ţară, în scopul de a promova produsele noastre şi de a evalua potenţialul de piaţă în vederea stabilirii strategiei noastre de vânzări şi obiective. Astfel, în calitate de producător al produsului aKtivTHERM- interior, pentru perioada rămasă din acest an ne-am propus creşterea volumului de vânzări astfel încât să putem acoperi 7% din piaţa de termoizolaţii pe interior. Totodată, vom continua planul de promovare a produsului nostru prin participarea la târguri, expoziţii şi conferinţe pe această temă."

În ceea ce priveşte planurile pentru anul 2011 Tudor Marinescu, department mana­ger Special Construction Materials la "Iridex Group Plastic" speră să finalizeze anul cu o creştere de 15% a cifrei de afaceri.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Perspective

Consilier

Legea

Internaţional