Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 7 / 2024

SOLUŢII PENTRU ORAŞE INTELIGENTEStaţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns atât în zonele montane, cât şi pe litoral

Smart City /

Staţiile de încărcare ale Electromagnetica au ajuns atât în zonele montane, cât şi pe litoral

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Direcţiile de activitate ale Electromagnetica - regăsite în obiectivele PNRR

    Electromobilitatea, obiectiv important al Comisiei Europene, îşi face simţită prezenţa tot mai mult şi în ţara noas­tră, prin înmulţirea automobilelor, trotinetelor şi bicicletelor electrice.

    În ciuda faptului că nu există încă un program la nivel naţional care să prevadă modul de organizare a logisticii necesare şi de tarifare a alimentării cu energie, industria de profil - producătorii de automobile şi staţii de încărcare - se implică activ în îndeplinirea ţintelor asumate la nivel european în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de CO2.

    Electromagnetica este singurul producător român de staţii de încărcare a maşinilor electrice şi are instalate zeci de astfel de echipamente. Compania estimează că, în circa un an, va ajunge la sute de staţii de încărcare instalate la nivel naţional.

    În ultimele luni, Electromagnetica a instalat echipamente electrice de încărcat maşini atât în zonele montane, cât şi pe litoral.

    Trei staţii de încărcare au fost montate la Novaci, zonă montană turistică situată la baza Transalpinei. Acestea sunt instalate la sediul primăriei, în zona pieţei din localitate şi în curtea unei pensiuni private.

    Eugen Scheuşan, directorul general al companiei, ne-a spus că parteneriatul cu autorităţile din Novaci este mai vechi, prin câştigarea unei licitaţii de achiziţii publice pentru eficientizarea energetică a iluminatului public, în urmă cu circa zece ani, demarând, aici, un proiect prin care administraţia locală a schimbat aproape toate corpurile vechi de iluminat cu corpuri cu LED de la Electromagnetica: "Reprezentanţii autorităţilor din Novaci au fost printre primii care au înţeles avantajele iluminării cu LED şi aşa am început colaborarea cu aceştia. Acum am demarat programul de instalare a staţiilor de încărcare în zonă. La un moment dat, atât sistemele de corpuri de iluminat, cât şi staţiile de încărcare a automobilelor electrice vor fi agregate într-o stuctură rotundă, inteligentă, care să gestioneze mai multe componente, trans­formând oraşul într-unul smart".

    După inaugurarea din staţiunea montană Novaci, Electromagnetica a lansat o staţie de încărcare a autovehiculelor electrice pe Litoral, mai exact la Eforie Sud. Dacă staţia de la Novaci este instalată în incinta primăriei locale, cea din Eforie se găseşte amplasată într-o locaţie privată, respectiv în curtea Hanului Hora Românească.

    Nicoleta Griguţă, proprietarul Hanului Hora, ne-a spus că, înainte de a avea această staţie fast charge, a mai avut una, de 22 de kW, achiziţionată tot de la Electromagnetica: "Am constatat că au început să vină maşini care au nevoie să încarce mult mai repede, mai puternice, şi am înlocuit staţia veche de 22 de kW cu cea de 50 de kW. De la Mamaia până la Vama Veche mai există o singură staţie, dar e mai peste mână, plus că cei care alimentează la noi pot servi o cafea sau chiar pot lua masa în timp ce maşina se încarcă. Am trecut de la staţia veche la cea nouă pentru că limitam oarecum posibilitatea celor care au maşini electrice să încarce. Şi, de ce nu, ne-am orientat către trend, încercând să oferim toate facilităţile turiştilor. Staţia de încărcare are o aplicaţie ELMotion, prin care plăteşti direct încărcarea autovehiculul".

    Nicoleta Griguţă ne-a spus că, întrucât spaţiul din parcarea hanului, precum şi instalaţia electrică permit amplasarea mai multor staţii de încărcare, în momentul în care cererea va creşte este deschisă să instaleze mai multe astfel de echipamente.

    Eugen Scheuşan, directorul general al Electromagnetica, ne-a declarat: "Este foarte important faptul că staţiile noastre - cercetate, proiectate şi produse de Electromagnetica - se adresează oricăror forme de exploatare, atât în mediul privat, cum este cazul de la Eforie Sud, cât şi într-o unitate adminstrativ-teritorială, aşa cum este la Novaci, şi sperăm ca, în săptămânile care urmează, să avem posibilitatea să mai prezentăm şi alte tipuri de instalări de astfel de staţii. Noi intenţionăm ca, încet- încet, să instalăm o întreagă reţea litorală, de la Mamaia până la Vama Veche; este un obiectiv care se va îndeplini în următorii ani şi, pe măsură ce vom identifica alte astfel de locaţii şi oameni dornici să găzduiască astfel de echipamente, vom proceda la noi instalări pe Litoral. De asemenea, în măsura în care primarii vor dori acest lucru, vom fi deschişi pentru instalarea de staţii electrice în incinta administraţiilor administrativ-teritoriale".

    Eugen Scheuşan ne-a spus că Electromagnetica urmează să depună documentele de participare la o licitaţie care are ca obiect achiziţionarea de staţii de încărcare pentru mijloacele de transport în comun electrice: "Este vorba despre un oraş mare din România care a decis o achiziţie de autobuze electrice şi, concomitent, a decis şi o achiziţie licitativă pentru staţii de încărcare. Ar fi o primă licitaţie de acest gen la care participăm. De fapt, cred că este pentru prima dată când o administraţie licitează achiziţia de staţii de încărcare electrice; până acum cei care au mai cumpărat în România autobuze electrice au cumpărat şi staţiile în acelaşi timp, chiar dacă acestea nu erau fabricate de producătorul autobuzelor".

    Electromagnetica poate produce staţii de încărcare electrice de orice fel de putere, ne-a precizat domnul Scheuşan, care a reiterat că problema reală în acest domeniu rămâne disponibilitatea energiei electrice pe care o dă branşamentul la reţeaua publică de energie: "Pentru puteri de maxim 20-30 de kW, există branşamente, însă pentru puteri mai ridicate trebuie făcute branşamente noi, legate la un post de transformare, iar investiţiile sunt foarte mari. În România, în momentul de faţă, eventualii investitori nu sunt susţinuţi de către distribuitorii de electricitate şi ar trebui să-şi plătească singuri aceste branşamente. Ar trebui ca aceasta să fie obligaţia distribuitorului de electricitate zonal, urmând ca, prin tarifele aplicate, să-şi recupereze costurile, aşa cum operatorul staţiei îşi va recupera investiţia din preţul la care vinde energia pentru încărcare".

    Staţia Electromagnetica are o aplicaţie ELMotion, care arată statusul încărcării şi prin care utilizatorul plăteşte direct încărcarea autovehiculului.

    Activităţile Electromagnetica

    Electromagnetica, recunoscută ca producător şi furnizor de soluţii de iluminat cu LED, staţii de încărcare maşini electrice, echipamente de distribuţie şi măsurare a energiei electrice, subansamble electrice şi electronice, subansamble metalice şi din mase plastice injectate, sis­teme de siguranţă a traficului feroviar, este orientată şi către producţia de energie verde şi tehnologii destinate creşterii eficienţei energetice.

    Realizate conform normelor şi standardelor naţionale şi europene, produsele Electromagnetica sunt proiectate şi dezvoltate în propriul departament de cercetare-proiectare şi au un grad înalt de integrare, datorită diversităţii de tehnologii de fabricaţie pe care societatea le deţine.Cele două direcţii de acţiune ale Electromagnetica - sistemele de iluminat şi staţiile de încărcare - se regăsesc între obiectivele Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), astfel încât companiile care intenţionează să atragă fonduri europene prin PNRR pentru implementarea sistemelor sau achiziţionarea produselor/serviciilor de tipul celor realizate de Electromagnetica pot colabora cu aceasta, apelând la oferta sa.

    Eugen Scheuşan ne-a precizat: "În momentul de faţă, PNRR, în înţelesul lui adânc, înseamnă o posibilitate de dezvoltare a companiilor româneşti, iar noi avem toate segmentele către care se adresează acest program. Suntem producători de energie verde, producători de sisteme de contorizare, suntem producători de corpuri de iluminat cu LED, producem staţii de încărcare maşini electrice"

    Soluţiile inteligente de iluminat

    Producerea şi implementarea soluţiilor de iluminat este activitatea companiei care se regăseşte în PNRR la Pilonul IV (Coeziune socială şi teritorială), 1 - Fondul de rezilienţă pentru localităţi (Iluminat public digitalizat şi Proiecte pentru digitalizare/smart city).

    Electromagnetica implementează soluţii personalizate de iluminat cu LED în funcţie de necesităţile clienţilor, pornind de la proiectarea produselor şi până la testarea fotometrică, în conformitate cu sandardele internationale, şi finalizând cu certificarea acestora, ulterior implementând soluţia optimă agreată de client.

    Gama de produse acoperă aproape toate domeniile, atât pentru autorităţi publice (iluminat stradal sau ornamental pentru monumente) şi firme (spaţii comerciale şi industriale, birouri), cât şi pentru persoane fizice (corpuri de iluminat pentru utilizare casnică).

    Staţiile de încărcare autovehicule electrice

    La Pilonul III din PNRR (Creştere inteligentă, sustenabilă şi incluzivă), 8 - Transport rutier şi autostrăzi (Staţii de reîncărcare electrice), Electromagnetica se regăseşte cu producerea şi instalarea de staţii de încărcare a maşinilor electrice, compania implicându-se de mai mulţi ani în dezvoltarea soluţiilor de alimentare pentru vehiculele electrice. Cercetarea în acest domeniu a început în anul 2017, iar primele modele de staţii au fost cele de curent alternativ.

    În paralel cu dezvoltarea echipamentelor pentru alimentarea vehiculelor electrice a fost dezvoltată platforma software pentru utilizarea şi managementul staţiilor de încărcare, folosind o arhitectură de tip cloud-base.

    În luna septembrie a anului trecut a fost lansată aplicaţia mobilă ELMotion pentru utilizatorii de autovehicule electrice. Aceasta este disponibilă în AppStore şi Google Play şi asigură întregul proces de încărcare, începând de la vizibilitatea staţiilor pe hartă, pornirea şi oprirea procesului de încărcare, plata cu cardul bancar şi emiterea de facturi.

    În luna decembie 2020, a fost lansată şi aplicaţia de management prin care se asigură configurarea şi monitorizarea staţiilor, gestionarea tarifelor pentru serviciul de încărcare, monitorizarea tranzacţiilor şi a energiei electrice transfertate.

    În incinta Electromagnetica a fost dezvoltat un hub de încărcare cu 42 de staţii de încărcare autovehicule electrice, din care 12 staţii de tip Fast Charge AC + DC şi 30 de staţii de încărcare AC la care sunt încărcate autovehicule electrice de la companii de car sharing.

    Compania a participat, anul trecut, la licitaţia organizată de CNAIR pentru realizarea proiectului "Instalarea staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice în anumite Spaţii pentru Servicii situate pe Autostrada A1, tronsoanele Nădlac - Timişoara - Sibiu şi Piteşti - Bucureşti şi pe Autostrada A2, Bucureşti - Constanţa". Procedura prevedea 20 loturi. În urma evaluării ofertelor, în data de 14.07.2020, Electromagnetica a fost declarată câştigătoare pentru ofertele depuse la LOT 9, 11, 15, 17 şi 19.Fiecare locaţie prevede existenţa unei staţii de încărcare fast-charge+2 locuri de parcare. Conform proiectului, ofertantul urmează să opereze serviciul de încărcare şi să întreţină echipamentele de încărcare.

    Producţia de energie verde

    Printre altele, în cadrul Pilonului I (Tranziţia verde), care prevede dezvoltarea capacităţilor adiţionale de energie din surse regenerabile până în 2030, de aproximativ 6,9 GW, comparativ cu anul 2015, Electromagnetica se regăseşte cu producţia de energie din surse regenerabile de energie hidro, pentru care deţine licenţă de producător încă din 2007.

    Societatea deţine zece centrale hidroelectrice de mică putere, amplasate în bazinul hidrografic al râului Suceava, cu o putere instalată de 5,5MW. Compania a implementat un amplu program de modernizare, retehnologizare şi extindere a capacităţii de producţie a centralelor hidroelectrice de mică putere.

    România nu are o strategie în domeniul electromobilităţii

    În calea dezvoltării proiectelor smart din ţara noastră stau mai multe obstacole, este de părere Eugen Scheuşan, care consideră: "Sunt mai multe lucruri care lipsesc, în acest moment, ultimul fiind cel al finanţării. De exemplu, în ceea ce priveşte sistemele de iluminat, conceptul de smart presupune unele investiţii în fiecare punct de iluminare şi apoi, la nivel global, într-o serie de aparaturi care nu sunt foarte ieftine, precum şi de licenţiere de software. De aceea, considerăm că este mai bine de clădit întâi această infrastructură fizică şi apoi un sistem agregat. Mai este destul de mult de lucru şi în privinţa iluminatului, mai sunt foarte multe de făcut şi pentru staţiile de automobile pentru a fi transformate într-o adevărată reţea şi să poată fi folosite ca atare în cadrul unui concept smart. Acum suntem într-o fază în care foarte mulţi când aud de electromobilitate şi de staţii de încărcare au impresia că este vorba despre o chestiune îndepărtată, însă nu este aşa. În UE, toată atenţia este îndreptată către aceste ţinte - energie verde, electromoblitate.

    Din păcate, România nu dispune acum de rezerve de energie electrică astfel încât să treacă la electromobilitatea pe scară largă şi foarte largă, iar acest lucru trebuie remediat - atât din punct de vedere al producţiei de energie electrică, cât şi ca reţea de distribuţie a electricităţii, care să permită un număr rezonabil de staţii de încărcare a automobilelor electrice. Să nu uităm că fiecare dintre aceste staţii are o putere instalată de ordinul a zeci de kW. Un câmp de câteva zeci de staţii se aprobie bine de MW. O asemenea distribuţie implică nişte investiţii în obiecte fizice de tipul pilonilor, cablurilor etc., care acum nu prea există de-a lungul culoarelor de transport. În prezent, există o reglementare doar pentru achiziţia de automobile electrice, în cadrul programului Rabla şi pentru staţiile de încărcare în cadrul pogramului Electric UP, dar este ceva aproape de nivel experimental. Pentru trecerea la scară largă mai avem multe de făcut, fiind nevoie de implicarea mult mai multor actori din piaţă şi de emiterea unei serii de reglementări".

    Eugen Scheuşan ne-a spus că, atât în mediul privat, cât şi în administraţia publică sunt persoane care au înţeles faptul că acesta este viitorul, iar în momentul când oamenii înţeleg acest lucru, atunci lucrurile se simplifică foarte mult şi, împreună, pot identifica soluţii de finanţare şi de implementare a staţiilor de încărcare.

    Reprezentantul Electromagnetica subliniază că este important că staţiile produse de compania pe care o reprezintă sunt fabricate în România, întrucât, în comparaţie cu cele importate, există garanţia software-urilor care le însoţesc, a compatibilităţii cu reţeaua românească, cu sistemele de protecţie la suprasarcină etc., un aspect extrem de important fiind cel al disponibiltăţii mentenanţei: "O staţie de încărcat automobile este un obiect stradal, supus la foarte multe agresiuni, şi mecanice şi electrice, şi este important să existe cineva apropiat care să facă atât udate-urile legislative, cât şi pe cele tehniceAcum, noi funcţionăm pe un cadru legal cvasi-inexistent. Legislaţia românească prevede că pot exista automobile electrice şi staţii de încărcare şi atât. Despre cum se taxează încărcarea, care vor fi accizele etc. nu se vorbeşte în România şi fiecare merge pe un drum propriu. La un moment dat va fi nevoie de reglementare şi în acest domeniuDomeniulelectromobiltăţii evoluează foarte mult, din punct de vedere tehnic, iar aici vorbim atât de tipul bateriilor, precum şi de calitatea lor şi de modul de încărcare a acestora".

    Interesul pentru vehicule electrice este în creştere în Europa, 55% dintre consumatori şi 100% dintre managerii de flote declarându-şi intenţia de a cumpăra un astfel de vehicul în următorii doi ani, potrivit sondajului e-Readiness Report 2021, realizat de departamentul de strategie globală din reţeaua PwC.

    "Vânzările de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane unităţi) din totalul vânzărilor de maşini noi până în 2024, pe cele mai importante şase pieţe din Europa (Franţa, Germania, Italia, Norvegia, Spania şi Elveţia), evoluţie impulsionată de maşinile cu baterii", susţin autorii sondajului.

    Potrivit sursei citate, segmentul de flotă (B2B) va rămâne cel mai atractiv, cu o cotă estimată la aproximativ 55% din totalul pieţei de maşini electrice, cele mai importante trei criterii avute în vedere pentru aceste achiziţii fiind imaginea companiei, stimulentele fiscale şi reducerea amprentei de carbon. În următorii doi ani, companiile mari vor deţine cele mai mari flote de maşini electrice, în timp ce firmele medii vor înregistra cea mai mare creştere.

    PwC Romania subliniază: "În ultimii ani, consumatorii din Europa au început să devină din ce în ce mai preocupaţi de protejarea mediului, ceea ce a dus şi la creşterea interesului pentru maşinile nepoluante. Astfel, piaţa auto are şanse să se redreseze, după criza sanitară, şi printr-o orientare mai mare către vehiculele electrice, mai ales că multe state susţin achiziţia de maşini electrice şi hibride prin stimulente financiare care ajung să reprezinte până la o treime din preţul de vânzare cu amănuntul al acestora pe unele pieţe".

    Potrivit sondajului citat, principalii factori menţionaţi de respondenţi pentru alegerea unei maşini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului şi posibilitatea de a încărca maşina acasă. Iar printre argumentele contra se numără timpul de încărcare şi lipsa infrastructurii publice de încărcare.

    Raportul mai arată că se conturează o piaţă a maşinilor electrice second hand. Astfel, vehiculele electrice uzate sunt căutate în principal de către clienţi mai tineri şi cu venituri mai mici. Două treimi (67%) dintre consumatorii europeni care vor să-şi cumpere un vehicul electric (BEV - cu baterii şi PHEV - hibrid plug-in) în următorii trei ani iau în considerare o achiziţie second hand, arată raportul. În prezent, doar 15% dintre proprietarii de vehicule electrice le-au cumpărat la mâna a doua.

    ------

    Eugen Scheuşan:

    "Erori în facturile de electricitate vor exista atâta vreme cât omul va avea un rol în citirea contoarelor"

    Câtă vreme contoarele de curent electric vor fi citite de oameni, vor exista erori în facturile de electricitate, susţine Eugen Scheuşan, directorul general al Electromagnetica.

    Afirmaţia domniei sale vine în contextul în care, în acest an, au fost mediatizate o serie de facturi greşite ale furnizorilor de energie electrică, în care sumele de plată erau mai mari de zeci şi chiar de sute de ori.

    Domnul Sheuşan opinează: "Dacă aceste situaţii ar fi fost prezentate în mod onest, ca fiind erori de editare a facturilor, atunci nu era o problemă, dar ele au fost prezentate astfel încât multă lume le-a perceput ca şi cum ar fi reale cazurile şi că electricitatea s-a scumpit atât de mult încât valoarea lunară a unei facturi a ajuns de la 100 de lei la 1 milion de lei.

    Aceste lucruri au existat dintotdeauna şi ele vor mai exista câtă vreme în facturare omul va avea un rol important, adică atât timp cât se va face introducere manuală de date, se vor citi contoarele de către cititorii de contoare, cititorii vor trece într-un caieţel aceste date, le vor introduce într-o memorie de calculator şi apoi le vor prelucra cu unele programe nu foarte complicate, după care se trece la tipărirea facturilor.

    Electromagnetica fabrică un sistem automat care înlocuieşte tot acest lanţ, citirea contoarelor se face automat, trimiterea la centru a datelor se face tot automat, în sistem de telefonie mobilă, automat se face şi prelucrarea acestor date. Avem o acurateţe a citirilor de 99,6%, adică rata de eroare este foare scăzută. Printr-o prelucrare inteligentă a datelor, din citirea contoarelor pentru perioada respectivă în mod automat se calculează şi factura. Se compară acest consum de electricitate cu o medie a citirilor precedente pe o anumită durată şi, dacă acest consum diferă cu mult, fie în scădere sau în urcare, atunci se întrerupe procedura de prelucrare şi se atenţionează operatorul de distribuţie. Astfel, sistemul nostru exclude facturi eronate cum au fost cele mediatizate".

    În piaţă, sunt 55.000 de abonaţi la astfel de sisteme de metering produse de Electromagnetica, însă de patru-cinci ani compania nu a mai avut cerere pe acest segment, după cum ne-a spus Eugen Scheuşan, care ne-a explicat: "În România, meteringul aparţine operatorilor de distribuţie şi, în zona Electrica, avem 55.000 de abonaţi. Din pacate, stagnăm de patru-cinci ani în acest domeniu, operatorii de distribuţie au ales tot mai mult să instaleze contoare după principul costului minim, dar nu întotdeauna acestea au cele mai bune rezultate. În plus, trebuie plătiţi cititorii "manuali", intervine autodeclararea şi, în final, apar diverse complicaţii".

    ------

    DUMITRU LEUŞTEAN, PRIMARUL LOCALITĂŢII NOVACI:

    "Electromobilitatea contribuie la creşterea turismului din zonă"

    Într-o discuţie purtată, la Novaci, cu primarul localităţii Dumitru Leuştean, l-am întrebat pe acesta care este punctul său dee vedere, în calitate de beneficiar, în ceea ce priveşte staţiile de încarcare de la Electromagnetica.

    Reporter: Cum v-aţi decis să achiziţonaţi staţii de încărcare de la Electromagnetica?

    Dumitru Leuştean: Cu Electromagnetica suntem într-o colaborare foarte bună de mai mulţi ani, prin prisma faptului că, împreună cu ei, am schimbat aproape toate corpurile de iluminat din localitate. Am căutat un producător de corpuri de iluminat şi am pornit o relaţie cu Electromagnetica ce continuă şi astăzi.

    Acum, localitatea mai are nevoie doar de 280-300 de corpuri din totalul de circa 2200. Toate sunt corpuri cu LED de la Electromagnetica, economice, care au adus o economie financiară foarte importantă autorităţii. Vechile corpuri consumau foarte mult, dar am rezolvat această problemă odată cu modernizarea iluminatului public.

    Pe parcurs, au apărut noi reglementări în legislaţia europeană şi am ajuns la achiziţia de staţii de încărcare auto, pentru că Novaci este o localitate-staţiune de interes local, străbătută de Transalpina - un drum cu o circulaţie intensă - şi sunt maşini electrice care tranzitează zona şi necesită să fie alimentate.

    Reporter: Intenţionaţi să mai instalaţi şi alte astfel de staţii în localitate?

    Dumitru Leuştean: Sigur ca da. Vom discuta în acest sens cu toţi comercianţii aglomeraţi, unde există parcări, şi vom încerca să găsim soluţii care să vină în sprijinul lor, astfel încât să putem să instalăm cât mai multe astfel de staţii în oraş. Intenţionăm să punem staţii inclusiv în parcările mari de pe Transalpina, în zone precum administraţia financară, şcoli etc. Facem un studiu în acest sens, să vedem care este necesarul de astfel de staţii.

    Având în vedere că, în jur de 2035, se estimează că autovehiculele pe carburant convenţional îşi vor încheia activitatea, noi ne pregătim din timp, nu aşteptăm până în ultima clipă.

    Reporter: Care este feedbackul din piaţă, după instalarea primelor trei staţii de încărcare, în Novaci?

    Dumitru Leuştean: Până acum, feedbackul este pozitiv, există interes pentru aceste staţii de încărcare. Eu insist mult pe dezvoltarea turismului. Zona este foarte bună şi investim în divrese proiecte astfel încât să dezvoltăm turismul. Şi acest segment, de electromobilitate, contribuie la creşterea turismului din zonă.

    Reporter: Atât iluminatul cu LED, cât şi staţiile electrice de încărcare pot sta la baza unui proiect de smart city. Aveţi în plan implementarea unui astfel de program?

    Dumitru Leuştean: Absolut! Înţeleg că pe POR 2021-2027 (Programul Operational Regional) va fi un proiect integrat pe smart city. Încă nu ştiu liniile, dar eu pe POR 2013-2020 nu am ratat niciun proiect care se potrivea localităţi şi nici în exerciţiul financiar următor nu am de gând să fac acest lucru.

    Acum avem în desfăşurare şapte proiecte europene. Printre ele se numără eficientizarea termică a spitalului orăşenesc din Novaci, un proiect ce prevede dezvoltarea unui centru pentru tineret şi un parc de distracţie - intenţia a fost să construim şi un bazin de înot pentru copii, pe lângă săli de fitness, biblotecă etc. -, dezvoltarea unui centru meşteşugăresc (avem foarte mulţi copii talentaţi, care au rezultate şi au mers la diverse concursuri internaţionale - pictură, sculptură, olărit, ceramică etc. - şi avem mulţi specialişti de talie internaţională). De el este legat un domeniu de piste de bicicletă şi un domeniu pietonal care conduce către o zonă de joacă, precum şi amenajarea unei zone verzi, pe care sper să o avem prinsă în bugetul 2021-2027. Avem, de asemenea, un proiect de transport în comun cu maşini electrice. Sunt în achiziţie autogările, lucrările de construire a traseelor şi intenţia este ca, până la sfârşitul anului, să achiziţionăm şi maşinile electrice. Deocamdată, avem în plan un număr de patru maşini electrice, autobuze, cu staţii şi atelier de întreţinere. Vom continua să mărim numărul acestora şi o să avem în proiect şi un traseu Novaci-Rânca. Din discuţiile cu Ministrul Dezvoltării, inclusiv parcul de maşini pentru transportul elevilor va fi înlocuit cu maşini electrice, într-un viitor foarte apropiat. Aşadar, ne-am gândit deja să amplasăm câte o staţie de încărcat la fiecare şcoală.

    Reporter: Bugetul primăriei vă permite să dezvoltaţi şi alte proiecte?

    Dumitru Leuştean: Acum, bugetul primăriei este unul mediu şi de aceea ne gândim în special să asigurăm cofinanţările la proiectele actuale şi apoi ne gândim la alte investiţii sau lucrări de întreţinere din bugetul local. De aceea mă orientez foarte mult către fonduri europene.

    Reporter: Cum evoluează piaţa imobilară din zonă?

    Dumitru Leuştean: Novaci este o localitate în dezvoltare, unde preţurile pentru achiziţionarea de terenuri, case de vacanţă etc. au crescut destul de mult. Investiţiorii cumpără pentru a construi pensiuni, restaurante şi unităţi de cazare.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Internaţional