Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2021
Abonament gratuit

"Am făcut din dezvoltarea soluţiilor de smart mobility o prioritate"

A consemnat Emilia Olescu Ştirile Zilei /

Octavian Fanea

Octavian Fanea

Cu o experienţă de 27 de ani, KADRA, companie care oferă soluţii tehnice integrate de inginerie şi management al căilor de acces, a făcut din dezvoltarea soluţiilor de smart mobility o prioritate, în pandemie, după cum ne-a spus Octavian Fanea, CEO KADRA. Printre altele, domnia sa consideră că un sistem de management al locurilor de parcare, ca soluţie de smart mobility, ar putea duce la reducerea traficului rutier dintr-un oraş cu până la 30%.

Fie că este vorba de soluţii de automatizare a uşilor, porţilor şi ferestrelor, de managementul parcărilor (Parkomatic) sau de sisteme automate de evacuare a fumului, KADRA inovează continuu, asigurând partenerilor săi servicii complete, de la consultanţă până la proiectare, execuţie şi mentenanţă, totul pentru sporirea confortului şi sentimentului de siguranţă, ne-a mai spus Octavian Fanea, într-un interviu.

Printr-un model de business integrat şi know-how inovativ, KADRA este primul one-stop-shop care pune la dispoziţie toate soluţiile şi sistemele de acces pentru clădiri rezidenţiale, industriale, pentru unităţi medicale, spaţii urbane şi locuinţe individuale.

Reporter: Cum apreciaţ proiectele de smart city derulate în ţara noastră?

Octavian Fanea: Suntem încă la început în această zonă, dar suntem foarte bucuroşi să vedem că tot mai multe companii, antreprenori şi autorităţi locale se concentrează pe găsirea de soluţii care să ducă, de fapt, la o calitate mai bună a vieţii fiecărui cetăţean în parte, indiferent de oraşul în care locuieşte. Pentru că, la urma urmei, asta înseamnă oraşul inteligent: o calitate mai bună a vieţii de zi cu zi a fiecăruia dintre noi. Iar noi, la KADRA, am făcut din dezvoltarea soluţiilor de smart mobility o prioritate.

Utilizarea tehnologiilor avansate creează oraşe inteligente, favorabile unei incluziuni sustenabile, conectate în beneficiul locuitorilor, al administraţiilor publice şi al întreprinderilor. Compania noastră este autoarea multor premiere de pe piaţa românească (să nu uităm că am fost prima companie românească care a introdus plata cu cardul la automatele de plată ale parcărilor, a introdus în premieră opţiunea plăţii contactless cu smartphone-ul la staţia automată de plată a parcării etc.), tocmai de aceea ne dorim să inovăm în continuare. De exemplu, vara aceasta am participat alături de alte 50 de firme la Smart Mobility Cluj 2021, eveniment aflat la cea de-a treia ediţie, unde am prezentat una dintre ideile inovatoare cu care vrem să venim pe piaţa din România, mai precis, BIKE Tower, o parcare de biciclete pe verticală, complet automatizată. Şi acesta nu este singurul eveniment de acest gen la care am participat, tocmai pentru că ne dorim să fim conectaţi la noutăţile tehnologice care pot transfoma oraşele în care locuim în unele inteligente. Tot în acest spirit am lansat, recent, şi aplicaţia GoPark care îşi propune să schimbe experienţa legată de parcare, atât pentru administratorii parcărilor, cât şi pentru şoferi.

Reporter: Cum arată un proiect de oraş inteligent, în concepţia dumneavoastră?

Octavian Fanea: Oraşul inteligent este o dezvoltare urbană care integrează cele mai noi şi performante tehnologii şi sisteme, care administrează eficient si în deplină siguranţă resursele unui oraş, având ca prioritate îmbunătăţirea calităţii vieţii oamenilor şi protejarea mediului înconjurător.

Un astfel de oraş presupune clădiri verzi, sustenabile, parcări inteligente, o calitate bună a aerului respirabil, zone verzi şi spaţii de recreere.

Reporter: Unde se află România pe harta ţărilor care dezvoltă proiecte smart?

Octavian Fanea: Conceptul de smart mobility este unul la ordinea zilei în ţările dezvoltate tehnologic. Însă, există şi în România iniţiative de proiecte sau sisteme din această sferă în oraşe precum Alba Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu, Braşov, Bucureşti etc. Auzim din ce în ce mai des de autobuze electrice (de exemplu, primul autobuz cu zero emisii produs la Baia Mare, omologat deja, va intra în teste şi pe străzile Clujului, după ce a circulat şi în alte oraşe din ţară), alte mijloace de transport nepoluante, auzim de parcări inteligente pentru maşini şi biciclete, aplicaţii pentru parcări şi credem că acesta este drumul pe care trebuie să meargă şi ţara noastră. Pentru noi este deja o prioritate găsirea de soluţii optime pentru aglomerările urbane cu care ne confruntăm deja. Astfel, în contextul în care în România nevoia de sistematizare si gestionare inteligentă a mobilităţii urbane este una acută, KADRA vine cu soluţii de smart mobility menite să contribuie la fluidizarea traficului şi a locurilor de parcare, la îmbunătăţirea infrastructurii pentru maşinile electrice. Creşterea accelerată a marilor oraşe din România, existenţa unor fluxuri constante de autovehicule în parcările publice, construirea unor clădiri de birouri şi centre comerciale cu un trafic intens sunt motive care justifică opţiunea de implementare a unui sistem de management integrat al locurilor de parcare.

Reporter: Care sunt soluţiile oferite de Kadra pentru transformarea aglomerărilor urbane în oraşe inteligente şi în ce constau acestea (câteva detalii despre fiecare)?

Octavian Fanea: Dintre soluţiile eficiente şi green oferite de KADRA amintim următoarele:

1. Parcări biciclete - sunt sisteme în plan vertical, complet automatizate, destinate celor ce doresc să îşi depoziteze bicicleta într-un mediu sigur, uscat şi curat;

2. Staţii de încărcare electrice - sunt sursa de energie pentru maşinile electrice, pot fi monitorizate pentru a şti în permanenţă când există locuri de încărcare libere;

3. Camere LPR - pe baza unor camere de recunoaştere a numerelor de înmatriculare, un sistem informatic, urmând o serie de reguli, permite accesul în parcări cu barieră.

4. Sisteme PGS - permit monitorizarea locurilor libere (şi ghidaj spre ele) într-o parcare, se pot conecta la aplicaţii online;

5. Sisteme de ticketing avansate - cu acelaşi bilet se poate rezerva locul de parcare, dar şi locul pentru spectacol;

6. Staţii de plată automată a parcării cu telefon sau smart watch (ceas inteligent), cu posibilitate de generare de date statistice;

7. Parcometre stradale care pot indica numărul de locuri libere prin integrarea cu sisteme informatice.

Reporter: Oamenii apelează tot mai mult la mijloace de transport de genul bicicletelor, autovehiculelor electrice şi trotinetelor electrice. Cum apreciaţi modul în care este legalizat transportul cu astfel de mijloace eco şi cum vi se pare infrastructura necesară acestora (parcări, staţii de încărcare şi trasee dedicate)?

Octavian Fanea: Este adevărat, oamenii iau în calcul tot mai mult folosirea bicicletelor, a autovehiculelor electrice şi a trotinetelor electrice, ceea ce contribuie foarte mult la reducerea emisiilor de carbon şi fluidizarea traficului. Nu suntem noi în măsură să vorbim despre legislaţia transportului cu astfel de mijloace de transport. Treaba noastră este aceea de a găsi cele mai bune soluţii pentru fluidizarea traficului şi a locurilor de parcare (indiferent că vorbim despre maşini sau biciclete), de a găsi cele mai bune modalităţi de implementare a unor sisteme de management al locurilor de parcare şi să contribuim la îmbunătăţirea infrastructurii pentru maşinile electrice. Acestea sunt lucrurile pe care ne concentrăm. Folosirea altor mijloace de transport în afara celor uzuale, cum ar fi bicicletele, duce la decongestionarea traficului şi reducerea emisiilor de carbon emanate în aer, rezolvând totodată şi lipsa locurilor de parcare. De exemplu, în contextul unui trend ascendent de folosire a bicicletelor ca mijloc de transport rapid şi eficient, specialiştii KADRA propun sistemul pentru parcări biciclete Bike Tower, un sistem în plan vertical, complet automatizat, destinat celor care îşi doresc să depoziteze bicicleta într-un mediu sigur, uscat şi curat.

Soluţia propusă de KADRA este o structură din oţel, cu 12 laturi învelite în sticlă securizată, iar fundaţia este realizată din beton armat. Accesul la Bike Tower se face cu ajutorul modulului de intrare, care este echipat cu o casă automată de plată şi un ecran pentru instrucţiuni.

Sistemul de parcări de biciclete Bike Tower înseamnă siguranţă (bicicletele sunt complet protejate împotriva furturilor, a condiţiilor meteorologice nefavorabile şi a prafului) confort (utilizatorii îşi pot depozita bunuri precum căşti, genţi sau scaune de bicicletă pentru copii), disponibilitate (sistem parcări biciclete disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână), investiţie inteligentă, calitate mai bună a vieţii (prin încurajarea folosirii bicicletei şi a unui stil de viaţă activ şi sănătos, reducând aglomeraţia şi poluarea. Finanţarea unui astfel de sistem de parcări este disponibilă prin fonduri europene, reprezentând o soluţie modernă (smart city), care susţine mobilitatea urbană durabilă şi ajută, totodată, la colectare de date (sistemul monitorizează utilizarea zilnică şi colectează date pentru planificarea urbană).

Reporter: Care ar fi beneficiile instalării Bike Tower într-un oraş din România?

Octavian Fanea: În oraşele din Cehia în care a fost implementat sistemul de parcare Bike Tower, s-a înregistrat o creştere cu 40% a numărului de utilizatori de biciclete de foarte bună calitate, în timp ce 25% dintre utilizatori au început să poarte cască în mod frecvent, având în vedere posibilitatea de a o depozita în Bike Tower, împreună cu bicicleta. De asemenea, numărul celor care au început să folosesc luminile de noapte, benzi şi veste reflectorizante a crescut cu 28%, după ce bicicliştii au descoperit că le pot lăsa la Bike Tower. Posesorii de biciclete ar sta fără grija parcării acestora, ar beneficia de sistem de plată cu monede şi bancnote care eliberează rest, card bancar, smartphone cu NFC, aplicaţie mobilă etc., CCTV, înregistrarea operaţiunilor de stocare şi recuperare, monitorizare permanentă, transmiterea către CCP (panoul de control central), monitorizarea datelor de stocare a bicicletelor şi a istoricului acestora.

Reporter: Cum vedeţi viitorul transportului în marile aglomerări urbane?

Octavian Fanea: Suntem de părere că un sistem de management al locurilor de parcare ca soluţie de smart mobility ar putea duce la reducerea traficului rutier dintr-un oraş cu până la 30%, ceea ce ar însemna enorm, având în vedere marile aglomerări urbane. Tocmai de aceea, noi am ales să avem în acest moment o divizie dedicată de smart mobility unde ne concentrăm pe găsirea de soluţii cât mai eficiente şi mai uşor de folosit. Una dintre soluţiile abia lansate pe piaţa din România este aplicaţia GoPark, concepută integral de specialiştii KADRA, un produs inovator al companiei, care vine să completeze portofoliul Parkomatic de management al sistemelor de parcare. Aplicaţia GoPark este un demers firesc al dorinţei noastre de a tehnologiza şi moderniza sistemele existente. Aplicaţia va accesoriza sistemele Parkomatic, uşurând, astfel, atât viaţa proprietarilor de parcări, cât şi pe cea a şoferilor, care, prin intermediul ei, vor fi mult mai bine informaţi, vor putea accesa mult mai simplu parcările şi vor plăti rapid şi în siguranţă.

Reporter: Cum a traversat/traversează Kadra perioada de criza sanitară?

Octavian Fanea: În perioada pandemiei ne-am concentrat foarte mult pe soluţiile de acces automate care să ducă la creşterea siguranţei pacienţilor şi a personalului medical. După un an cu multe provocări pentru sistemul de sănătate, zeci de unităţi din domeniul medical au ales să investească în soluţii de acces automate care să ducă la creşterea siguranţei pacienţilor şi a personalului medical, iar printre ele s-au numărat spitale şi clinici din Braşov, Bucureşti, Arad, Sibiu, Oradea, Mureş, Craiova, Mioveni, Medgidia, Baia Mare, Suceava şi Vişeul de Sus, Alba Iulia. Ne bucură foarte mult faptul că există în acest moment tot mai multe proiecte de reabilitare de spitale şi sperăm ca statul să decidă investiţii majore în clădirile deja existente sau care se vor construi. Noi, la KADRA, suntem pregătiţi să oferim nu doar cele mai moderne sisteme de acces în unităţile medicale, ci venim şi cu know-how-ul şi experienţa adunate în peste 20 de ani, în care ne-am specializat în uşi tehnice specializate pentru spitale şi unităţi medicale. Ne-am folosit de toată experienţa noastră pentru a crea gama Tormed, un set complet de soluţii adaptate exigenţelor din acest domeniu, care cuprinde uşi curate de salon, uşi etanşe şi semietanşe pentru mediu controlat, uşi cu inserţie de plumb pentru camere de radiologie, uşi rapide pentru accesul ambulanţelor, sisteme automate de gestionare a parcărilor spitalelor, precum şi o platformă software de gestionare eficientă a resurselor umane din unităţile medicale. De asemenea, specialiştii de la KADRA montează şi se ocupă de mentenanţa sistemelor automate de acces, a uşilor specializate pentru sectorul medical, a sistemelor de protecţie la foc, astfel încât cadrele medicale şi pacienţii să se bucure de siguranţă şi confort.

Anul acesta ne concentrăm foarte mult pe zona de smart mobility, unde ne propunem să venim cu soluţii tehnologice avansate care să ducă la dezvoltarea oraşelor inteligente. Într-o lume în care se construieşte din ce în ce mai mult, marile oraşe se dezvoltă, dar se şi aglomerează în mod constant, traficul este din ce în ce mai intens şi mai sufocant, devine primordială implementarea unor soluţii inteligente care să uşureze şi să îmbunătăţească viaţa locuitorilor, iar noi credem cu tărie în ideea de Smart Mobility şi Smart City şi în beneficiile pe care inovaţiile în tehnologie le aduc în viaţa fiecăruia dintre noi.

Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat în primul semestru al anului şi care este estimarea pentru întreg anul în curs?

Octavian Fanea: Anul acesta ne propunem o creştere a cifrei de afaceri cu 20% faţă de anul trecut. Însă ce am învăţat în pandemie este că trebuie să fim flexibili în tot ceea ce ne propunem şi să facem planuri pe care să le putem adapta uşor din mers în cazul unor situaţii neprevăzute.

Principalele domenii de aplicabilitate ale soluţiilor produse de KADRA sunt spitalele, aeroporturile şi gările, stadioanele publice sau private, soluţiile smart mobility pentru oraşele inteligente, clădiri individuale sau centre logistice, clădiri comerciale şi de birouri, amsambluri rezidenţiale.

Reporter: Care sunt gamele de produse comercializate?

Octavian Fanea: KADRA oferă, prin intermediul partenerilor săi naţionali şi internaţionali şi a echipei de specialişti, soluţii tehnice de construcţie şi management al căilor de acces, soluţii ce se clasifică în trei linii de business: trape de fum, luminatoare, policarbonat, acces automat (uşi, porţi, ferestre) şi sisteme de management al parcărilor, la care se adaugă soluţiile de smart mobility despre care am vorbit anterior.

Reporter: În ce stadiu se află piaţa în care activaţi, la momentul actual?

Octavian Fanea: Suntem bucuroşi să vedem că există dorinţa de a investi în infrasctructura spitalelor vechi, dar şi în spitale noi, că oamenii din zona de business, dar şi cei din administraţiile locale iau în calcul folosirea sistemelor de management al parcărilor care fluidizează şi uşurează nu doar viaţa şoferilor, ci şi a oamenilor care tranzitează zone extrem de aglomerate. Suntem încrezători că se vor face tot mai multe investiţii în soluţii tehnice de construcţie şi management al căilor de acces care să ne facă tuturor viaţa mai uşoară.

Reporter: Mulţumesc!

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Materiale

Investiţii

Perspective

Companii