Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a anunţat că vrea să construiască un drum nou, care să facă legătura între DN 5 şi Podul Prieteniei Giurgiu - Ruse (Bulgaria), în condiţiile în care ieşirea din ţară pe la Vama Giurgiu este un chin pentru cetăţeni mai, ales la traversarea podului pe partea românească.
Până să finalizeze lucrările de reparaţie la pod - primele astfel de lucrări în peste 60 de ani - CNADNR a scos la licitaţie publică studiul de fezabilitate pentru obiectivul "Drum de legătură DN 5 km 60+500 - şoseaua de centură Pod Prieteniei km 61+400", compania urmărind să construiască 7 kilometri de drum nou.
CNADNR susţine că serviciile de proiectare, arhitectură, inginerie, amenajare urbană şi peisagistică, în faza de studiu de fezabilitate, vor costa circa 1,1 milioane de lei, fondurile fiind asigurate din bugetul de stat, potrivit datelor publicate pe SEAP.
Contractul va fi atribuit în urma unei licitaţii deschise, pentru "preţul cel mai scăzut", termenul de finalizare a documentului fiind de trei luni de la data atribuirii contractului. Firmele care doresc să participe la licitaţie îşi pot depune ofertele până pe data de 14 decembrie.
Podul peste Dunăre de la Giurgiu a intrat în lucrări de reabilitare la sfârşitul lunii iunie, fiind primele lucrări de reparaţie efectuate de la darea în folosinţă la 20 iunie 1954.
Lucrările constau în schimbarea integrală a sistemului rutier (plăci betonate şi straturi asfaltice), iar reprezentanţii CNADNR au precizat că, odată cu demararea lucrărilor de reabilitare, circulaţia se va desfăşura pe o singură bandă, sub supravegherea antreprenorului. Pentru evitarea unor blocaje în trafic, CNADNR a recomandat conducătorilor auto ca, pentru trecerea în Bulgaria, să folosească şi punctele alternative de trecere a frontierei: Calafat (rutier), Bechet (trecere cu bacul), Zimnicea (trecere cu bacul), Călăraşi (trecere cu bacul), Negru Vodă (rutier) şi Vama Veche (rutier).
"Podul Prieteniei", amplasat pe DN5, leagă oraşele Giurgiu şi Ruse, fiind construit pentru trafic mixt, având o cale ferată simplă în partea inferioară şi o şosea cu două benzi de circulaţie la partea superioară.
Podul are o lungime totală de circa 2,22 kilometri, dintre care 1,1 km pe partea română.
Contractul de reabilitare a Podului peste Dunăre în sensul Giurgiu - Ruse a fost atribuit în luna octombrie 2014 Asocierii Collini Lavori S.p.A. - Tecnic Consulting Engineering, iar în luna noiembrie 2014 s-a dat ordinul de începere a lucrărilor. Contractul are o perioadă de 16 luni, investiţia fiind finanţată din Fondul European de Dezvoltare Regională prin POS-T 2007 - 2013. Din totalul de 16 luni, două luni reprezintă perioada de proiectare, care s-a încheiat în luna ianuarie, lucrările de reabilitare urmând să fie finalizate în primele trei luni de anul viitor.