Încă nu a fost atins pragul de jos în ceea ce priveşte preţurile pe piaţa imobiliară. Acesta ar putea fi însă atins la jumătatea anului 2011, după care vor creşte uşor toţi parametrii pieţei. "Potenţialul este mare, dar revenirea se va face la un nivel moderat" a declarat domnul Daniel Fuchs, international managing director în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Spiegelfeld cu ocazia seminarului "Tendinţe ale comerţului românesc cu amănuntul", organizat de Secţia comercială a Ambasadei Asutriei la Bucureşti.
Domnia sa motivează această afirmaţie pornind de la premisa că revenirea pieţei imobiliare din România este dependentă de situaţia din Europa de Vest. Odată cu îmbunătăţirea condiţiilor în această zonă, vor fi alocate fonduri şi către Europa de Est.
"Pentru piaţa imobiliară ultimii doi ani au fost foarte duri. A fost o cădere dramatică în 2009. Nu văd de ce au crezut oamenii că în 2010 se va atinge pragul de jos. 80% dintre investitori şi-au oprit investiţiile şi îşi reorganizează activitatea. Credem că scăderea chiriilor şi negocierile vor continua şi la începutul lui 2011, după care piaţa îşi va reveni uşor, dar oricum va fi nevoie de cel puţin 10 ani pentru a ajunge la nivelul din 2007-2010. Puterea de cumpărare a consumatorului este acum la nivelul din 2006", atrage atenţia domnul Fuchs.
Potrivit sursei citate, segmentul imobiliar cel mai afectat de criză a fost cel de locuinţe, iar cel mai bine a mers segmentul de retail. Expansiunea retailerilor a început în 2009, pe fondul ieftinirii terenurilor. Preţurile terenurilor premium ajungeau în 2008 până la un maxim de 4.500 euro pe mp, iar acum nu depăşesc 2.700 euro pe mp. Astfel, în 2010 s-au deschis în jur de 50 de hypermarketuri şi supermarketuri. "De la o piaţă a vânzătorului s-a ajuns la o piaţă a cumpărătorului. Acum se poate negocia orice, oamenii sunt mai deschişi", apreciază reprezentantul Spiegelfeld.
De asemenea, chiriile sunt acum cu până la 50% mai mici faţă de 2008. În jur de 80% din retaileri preferă să închirieze spaţii decât să cumpere deoarece nu au interesul să blocheze bani. Sunt excepţii, de exemplu unele lanţuri de bricolaj, adaugă sursa citată.
În opinia domnului Daniel Fuchs "Mall-urile o duc relativ bine faţă de spaţiile stradale. Proprietarii lor, nefiind presaţi, nu vor să vândă la un preţ de criză fondurilor de investiţii. }n general o duc bine extremele: sectorul de lux şi cel de discount. Nu sunt atât de multe active în dificultate şi oricum nu în locuri bune, băncile le păstrează şi le sprijină. Cererea este mare din partea lanţurilor internaţionale, sunt aşteptate dezvoltări noi sau extinderi în cazul celor prezente. Retailerii se axează mai ales pe oraşe de 30.000-80.000 locuitori."
Conform reprezentantului Spiegelfeld, stocul de retail modern din România totalizează 2,2 milioane mp. De asemenea, sunt planificaţi 780.000 mp, dar din care dezvoltarea a peste 600.000 mp a fost oprită în ultimii doi ani, astfel încât sunt în construcţie în jur de 123.000 mp. Pe de o parte consturile de construire sunt mai mici, dar pe de altă parte, sunt dificultăţi de finanţare la dobânzi mari, iar planurile urbanistice zonale şi autorizaţiile sunt mai stricte, mai ales în Bucureşti şi oraşele mari.
Însă, sunt prevăzute numeroase proiecte de mall-uri şi centre comerciale: patru în Arad, două în Bacău, două în Bistriţa, câte unul în Botoşani şi Brăila, cinci în Braşov, două în Cluj-Napoca, unul în Constanţa, cinci în Craiova, trei în Drobeta-Turnu Severin, patru în Iaşi, cinci în Ploieşti. În Bucureşti sunt anunţate 8 proiecte. În prezent, randamentul pe zona de retail este în jur de 8,5%, mai spune domnul Daniel Fuchs.
Conform unui studiu realizat de GFK România, în 2010 retailul modern avea o acoperire de 45% din piaţă, din care hypermarketurile 21%, supermarketurile 12%, discounterii 10%, iar magazinele cash & carry 2%. Pentru 2015 este preconizat ca retailul modern să acopere 54% din piaţă: 26% hypermarketurile, 11% supermarketurile, 16% discounterii, respectiv 1% magazinele cash & carry, a precizat domnul Andi Dumitrescu, managing director GFK România.