Proiect în derulare de 750 milioane lei pentru dezvoltare şi modernizare
Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti (AIHCB), cel mai mare aeroport al ţării, beneficiază de un amplu proiect - Faza a III-a a obiectivului de investiţii "Dezvoltare şi modernizare AIHCB", aflat în derulare. Valoarea totală a Fazei a III-a este de aproximativ 750,56 milioane lei, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi credite bancare interne şi externe rambursate din sursele proprii ale companiei, fără garanţie guvernamentală, ne-au precizat reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului au fost aprobaţi prin HG nr. 852/2009. Antreprenorul general al lucrării este "ROMAIRPORT" a.r.l, un joint-venture format din societaţile italiene "ItalStrade", "ItalAirport", "CEI MILANO" şi societatea românească "C.C.C.F" SA.
Principalele lucrări din cadrul proiectului sunt:
- Extindere Finger până la 14 burdufuri, fluidizare circulaţie, conexiune cu cele două terminale, inclusiv realizarea fluxurilor Schengen.
- Extindere Aerogară Plecări Internaţionale şi Schengen, lucrări conexe de sistematizare exterioară latura Est şi drumuri de acces.
- Amenajare Aerogară Sosiri Internaţionale şi Schengen.
- Parcare.
La finalizarea lucrărilor aeroportul va asigura o capacitate anuală de 6 milioane de pasageri, argumentează oficialii MTI.
În 2014 ar putea începe un proiect de dezvoltare de 450 milioane euro
În paralel, CN "Aeroporturi Bucureşti" are în curs de elaborare şi aprobare documentaţia aferentă vitorului obiectiv major de investiţii, respectiv "Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la AIHCB, pentru orizontul de timp 2020".
Obiectivul este aprobat prin OG nr. 64/1999, cu modificările şi completările ulterioare.
Valoarea estimată a proiectului este de 450 milioane euro, fonduri ce vor fi asigurate din surse proprii, fonduri nerambursabile, credite bancare, forme legale de participare a capitalului privat, fonduri publice obţinute în condiţiile legii, alte surse legal constituite.
Principalele obiective sunt:
- Terminal de pasageri modular - 4 module x 5 milioane pasageri pe an;
- Platforme de parcare aeronave
- Căi de rulare
- Parcări supraetajate, capacitate aproximativ 20.000 locuri
- Drumuri de incintă - 10 km
- Platformă multimodală cargo
- Parc tehnologic "high-tech"
- Conexiuni cu alte moduri de transport.
Scopul proiectului este asigurarea capacităţii aeroportuare pentru un trafic de 20 milioane pasageri pe an şi diversificarea surselor de venituri ale aeroportului.
Începerea lucrărilor efective este estimată pentru anul 2014.
În domeniul aeroportuar, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii nu a aplicat până în prezent modelul parteneriatului public-privat, dar "se analizează această soluţie de finanţare a lucrărilor de dezvoltare şi modernizare necesare cât şi pentru asigurarea unui management superior al aeroporturilor", spun oficialii MTI.