Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2020
Abonament gratuit

COLLIERS INTERNATIONAL: Prima jumătate a anului - cea mai dificilă pentru jucătorii din retail

Piaţa Imobiliară /

Prima jumătate a anului - cea mai dificilă pentru jucătorii din retail
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Prima jumătate a "anu­lui pandemic" a fost cea mai dificilă pentru jucătorii din retail, având în vedere blocajul din perioada stării de urgenţă, însă revenirea din ultimele luni a fost peste aşteptările iniţiale ale celor mai mulţi jucători din piaţă, potrivit raportului de piaţă al Colliers International pentru primul semestru din 2020. În zona spaţiilor industriale şi logistice, activitatea s-a desfăşurat în parametri normali în timpul pandemiei, cu anumiţi jucători înregistrând chiar vârfuri în activitate, dar o serie de dezvoltări speculative şi competitivitatea pieţei în contextul actual înclină balanţa în favoarea chiriaşilor, subliniază sursa citată.

    Conform Raportului, în prima jumătate a anului a fost inaugurat un singur parc de retail, în Miercurea Ciuc, cu puţin sub 12.000 de metri pătraţi. În timp ce mai multe proiecte de retail au fost întârziate pe fondul stării de urgenţă, altele au continuat să avanseze, cum este Shopping City Târgu Mureş al NEPI (aproape 40.000 mp), finalizat în iulie, iar AFI Braşov (45.000 mp) şi Dâmboviţa Mall al Prime Kapital (33.000 mp) vor fi încheiate doar cu mici întârzieri, în toamnă. În ansamblu, suprafaţa de 200.000 de metri pătraţi în dezvoltare anul acesta nu este departe de estimările anterioare Covid-19 avansate de consultanţii Colliers International (aproximativ 246.000 mp), iar experţii se aşteaptă la o recuperare rapidă pe parcursul următoarelor 12 luni, România având potenţialul de a depăşi 4 milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale noi la sfârşitul acestui an sau începutul anului următor.

    "Până în martie, retailul din România a performat foarte bine, cu lansări constante de noi branduri, unele chiar în primele două luni ale anului, printre care Armani Beauty, Breitling sau Movenpick. În contextul clarităţii limitate pe termen scurt şi mediu, interesul s-a mai redus, dar continuăm să vedem o cerere solidă din partea retailerilor alimentari, inclusiv magazine de tip discount, DIY/ home deco, precum şi din partea brandurilor de îmbrăcăminte sau încălţăminte. Pentru a evalua puterea pieţei de retail, este important de menţionat că marile centre de retail din principalele oraşe ale ţării nu au aproape deloc spaţii disponibile şi au lis­te de aşteptare pentru mărcile care caută să deschidă magazine în spaţiile operate", spune Simina Niculiţă, Partner & Head of Retail Agency în cadrul Colliers International.

    Traficul a revenit treptat la 80% din nivelurile normale pentru această perioadă a anului, după redeschiderea mall-urilor în iunie, pe baza informaţiilor pe care consultanţii Colliers International le-au primit de la proprietarii importanţi, în timp ce pentru unele parcuri de retail, în special în anumite părţi ale ţării, vânzările sunt deja peste nivelurile din 2019. Indicatorii Google de mobilitate la nivelul Capitalei arată că traficul din toate zonele de retail şi de divertis­ment este cu aproximativ 25% sub indicele de referinţă stabilit pe baza cifrelor din primele două luni ale anului, perioadă care tinde să fie mult mai aglomerată decât lunile de vară, când oamenii merg mai degrabă în concediu decât la cumpărături. Cu toate acestea, vânzările din primul semestru rămân chiar la jumătate faţă de perioada similară a anului trecut în anumite segmente, cum ar fi restaurantele şi cafenelele sau zona de fashion, ceea ce arată că intenţiile de cumpărare nu au revenit pe deplin la nivelurile anterioare.

    În plus, revenirea în formă de V a consumului a continuat puternic în iunie, vânzările din retail recuperând trei sferturi din declinul înregistrat în martie şi aprilie şi vânzările în ansamblu revenind pe plus. În timp ce revenirea din perioada următoare depinde de evoluţia pandemiei, precum şi de dinamica pieţei muncii, este clar că lucrurile se mişcă mult mai repede decât în recesiunea anteri­oară, când retailul a revenit, în termeni reali, la nivelul din vara anului 2008 de-abia la jumătatea anului 2015.

    Vremurile actuale nu sunt uşoare nici pentru chiriaşi şi nici pentru proprietarii din retail, aceştia abordând pas cu pas negocierea de reduceri temporare ale chiriilor, după o analiză la nivel lunar a performanţei activităţii, mai spun specilialiştii Colliers.

    Simina Niculiţă arată: "Interesul pentru centrele comerciale dominante va ţine pasul în segmentul retailului de destinaţie, deşi ne aşteptăm la un interes mai ridicat pentru parcurile de retail, care antrenează cheltuieli de capital mai reduse, axat pe oraşe mici şi mijlocii, încă nesaturate din perspectiva retailului. De asemenea, e de aşteptat ca proiectele rezidenţiale noi să acorde o atenţie mai mare locaţiilor stradale. Cu toate aces­tea, avantajul de a avea mai multe branduri într-un singur loc ar putea să nu convingă prea mulţi să ofere o şansă prea mare retailului stradal".

    În ceea ce priveşte spaţiile de retail modern, am asistat la livrarea Shopping City Târgu Mureş (40.000 mp), în timp ce două livrări importante aşteptate pentru prima parte a anului (AFI Palace Braşov şi Dâmboviţa Mall) au fost amânate pentru al doilea semes­tru, Dâmboviţa Mall fiind ulterior deschis în data de 20 august, au subliniat specialiştii de la Echinox.

    Aceştia ne-au precizat că valorile chiriilor de referinţă din principalele centre comerciale din Bucureşti pentru un spaţiu de 100 mp sunt de aproximativ 80-85 euro/lună/mp, în oraşele secundare (cu o populaţie de peste 250.000 de locuitori) de 45.00- 55.00 euro/lună/mp şi în cele terţiare (150.000-250.000 de locuitori) de 35.00-40.00 euro/lună/mp.

    Conform specialiştilor de la JLL, stocul modern de spaţii de retail din Bucureşti a rămas la 1,154 milioane mp, la sfârşitul celui de-al doilea trimestru.

    Pe de altă parte, în afara Bucureştiului, a fost livrat un singur proiect de retail, de 12.000 mp - NEST Miercurea Ciuc, dezvoltat de către RC Europe.

    Supermarketurile şi discounterii au continuat să deschidă noi unităţi de sine stătătoare în toată ţara.

    Stocul la nivel national nu s-a modificat nici el semnificativ în pri­ma jumătate a anului, ajun­gând la aproape 3,4 milioane de metri pătraţi.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Licitaţii

    Bursa Construcţiilor 6 / 2020 /

    Câştigătorii licitaţiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice

    Investiţii

    Perspective

    Internaţional