Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 2 / 2021
Abonament gratuit

Cooperare Transfrontalieră Ungaria-RomâniaCJ Arad contribuie la deschiderea frontierelor României

F.A. Investiţii /

CJ Arad contribuie la deschiderea frontierelor României
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Consiliul Judeţean Arad (CJ Arad) va finaliza în această toamnă reabilitarea drumului judeţean DJ 709J Grăniceri-Sânmartin. Din localitatea Sânmartin drumul va face legătura cu localitatea Elek din Ungaria, oferind în viitor o alternativă la vama Nădlac.

    De curând CJ Arad a anunţat finalizarea unui alt proiect transfrontalier: reabilitarea drumului Dombegyház - Variaşu Mic.

    Ambele proiecte sunt finanţate prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România, ce beneficiază de o alocare de 248 milioane de Euro pentru perioada 2007-2013.

    Petru Nicolae Ioţcu, preşedintele CJ Arad, ne-a declarat:

    "Existenţa fondurilor transfrontaliere a fost o oportunitate pentru noi deoarece, în absenţa acestor bani, ar fi trebuit găsite alte surse de finanţare. Vorbim despre bani mulţi, bani care ar fi trebuit luaţi de la alte investiţii."

    Proiectele transfrontaliere, o nouă şansă pentru localităţile de graniţă

    Investiţiile în dezvoltarea conexiunilor dintre România şi ţările vecine au demarat înainte ca ţara noastră să devină membră a Uniunii Europene.

    Localităţile de graniţă sunt transformate prin aceste proiecte din puncte terminus în punţi de legătură între state. Astfel, pentru aceste localităţi se deschid noi posibilităţi de dezvoltare.

    Petru Nicolae Ioţcu precizează:

    "Trebuie să redefinim conceptele de «ţări distincte» sau «frontiere», mai ales în contextul în care facem parte din Uniunea Europeană. Dezvoltarea comunităţii Europene se bazează foarte mult pe dezvoltarea regiunilor, automat şi dezvoltarea conexiunilor între regiuni, indiferent dacă aceste regiuni se află într-o singură ţară sau în ţări diferite."

    Graniţa cu Ungaria va putea fi trecută şi la Curtici, Grăniceri sau Variaş

    Proiectul de reabilitare a drumului dintre Grăniceri şi Elek a demarat în 2011, bugetul alocat investiţiei fiind de 5,75 milioane Euro. Lucrările sunt realizate în cadrul unui parteneriat între Consiliul Judeţean Arad şi Compania Naţională pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Ungaria.

    Potrivit proiectului, partea română are de reabilitat 12,02 km de drum, între Grăniceri şi Sânmartin, iar partea ungurească are de construit un drum de 3,7 km. Între cele două localităţi, Grăniceri şi Elek, autorităţile intenţionează să deschidă un punct de frontieră.

    În legătură cu scopul proiectului, Petru Nicolae Ioţcu precizează:

    "Prin această investiţie dorim să creăm o legătură completă de-a lungul frontierei cu Ungaria, de la Pecica la Varşand, care să unească toate localităţile de graniţă. În plus, odată cu intrarea în spaţiul Schengen deplasarea înspre Ungaria se va putea face mai uşor, nu doar prin Nădlac, Turnu sau Varşand, ci şi prin Curtici, Grăniceri sau Variaş."

    Modernizarea drumului dintre DJ 709J Grăniceri-Sânmartin nu este un proiect nou. În 2004 CJ Arad a demarat reabilitarea unui tronson de 2,78 km între Grăniceri şi graniţa de stat. Investiţia a fost finanţată prin programul PHARE CBC RO-HU 2004. Proiectul afltat în curs de implementare îl continuă pe acesta.

    Contractul de reabilitare şi modernizare a celor 12,02 km dintre Grăniceri şi Sânmartin se ridică la 2,1 milioane Euro. Finanţarea este asigurată în proporţie de 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională, 13% din Bugetul de Stat şi 2 % din bugetul Consiliului Judeţean Arad.

    Finanţarea proiectului nu a exercitat presiune asupra bugetului CJ Arad:

    "Nu au existat dificultăţi financiare în implementarea celor două proiecte. Consiliul Judeţean Arad are un buget sustenabil, care poate face faţă acestor genuri de proiecte, în care contribuţia noastră este de doar două procente.", ne-a asigurat Petru Nicolae Ioţcu.

    Drumul aflat în curs de reabilitare are o lăţime a platformei de nouă metri, din care partea carosabilă este de 2 x 3 m. Investiţia include amenajarea podeţelor de pe traseu, a drumurilor laterale pe o lungime de 15 metri şi dotarea trecerii la nivel de cale ferată cu elemente cauciucate.

    Lucrările se desfăşoară conform graficului, finalizarea execuţiei fiind preconizată pentru această toamnă înainte de termenul limită stabilit, finele anului 2013.

    Drumul Arad - Variaşu Mic, finalizat de asemenea în avans

    Programate spre finalizare la sfârşitul anului erau şi lucrările la drumul Arad - Variaşu Mic, însa proiectul a fost deja încheiat.

    Investiţia a presupus realizarea unei legături rutiere între localitatea ungurească Dombegyház şi localitatea românească Variaşu Mic.

    Pentru realizarea proiectului a fost alocat un buget de şase milioane de euro. Investiţiile pe partea română s-au ridicat la 1,1 milioane Euro. Contribuţia judeţului Arad a fost de 2%, respectiv 22.130 euro.

    Partenerul ungur, Compania Naţională pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Ungaria, a construit un drum cu lungimea 8,2 Km, iar CJ Arad a reabilitat 11,246 km din DJ 709 C, între localităţile Arad şi Variaşu Mic.

    Economii de peste 800.000 de euro în implementarea proiectelor

    Costurile investiţiilor din România pot creşte şi cu 50% faţă de valoarea contractată în urma procedurilor de atribuire prin încheierea de acte adiţionale.

    Există însă şi licitaţii în urma cărora rezultă o reducere semnificativă a costurilor preconizate. CJ Arad a economisit 860.000 de euro faţă de estimările iniţiale în implementarea celor două proiecte transfrontaliere de drumuri. În cadrul proiectului de reabilitare a drumului Grăniceri-Sânmartin s-au economisit 550.000 de euro, iar în cadrul celui de reabilitare a drumului Arad-Variaşu Mic 310.000 de euro.

    În urma solicitării făcute de CJ Arad, Autoritatea de Management pentru Programe de Cooperare Internaţională din Ungaria a aprobat realocarea economiilor realizate pentru reabilitarea drumurilor judeţene DJ 709J, Variaşu Mic-Iratoşu şi DJ 709 J Dorobanţi-Macea.

    Peste 200 milioane euro fonduri europene atrase de Judeţul Arad

    Aradul a ştiut să profite de fondurile europene alocate României. Judeţul se află pe locul patru pe ţară din punctul de vedere al atractivităţii investiţionale datorită infrastructurii.

    "Ne-am adaptat contextului şi am demarat o activitate susţinută pentru întocmirea şi depunerea de proiecte pentru atragerea de fonduri europene nerambursabile", a precizat Petru Nicolae Ioţcu.

    CJ Arad a atras fonduri europene în valoare de peste 200 de milioane de euro, la care se adaugă proiectele obţinute de către primăriile din judeţ.

    Astfel, pentru proiecte de apă şi canalizare au fost accesate 139,5 milioane de euro, pentru proiectul de gestionare a deşeurilor 30 de milioane de euro, iar pentru drumul Juliţa-Mădrigeşti, 14 milioane de euro, iar acestea sunt doar proiectele majore ale judeţului.

    Alte proiecte de cooperare transfrontalieră sunt în plan

    Dezvoltarea reţelei de transport reprezintă baza dezvoltării infrastructurii de legătură dintre judeţul Arad şi Ungaria. Proiectele implementate până acum şi cele aflate în implementare deschid şi mai mult porţile României către vest.

    "Dacă acum câţiva ani aveam două puncte de trecere a frontierei - Varşand şi Nădlac - ulterior fiind deschisă şi a treia, la Turnu, pentru autoturisme şi maşini de tonaj mic, acum există alternative. Odată cu intrarea în spatiul Schengen putem vorbi de alte câteva variante: Grăniceri-Elek, Variaşu Mic-Dömbegyhaza, Curtici-Lököshaza (odată cu finalizarea acvaductului spre Ungaria, un alt proiect transfrontalier ambiţios), Zerind-Bekescsaba (drum finalizat pe un proiect al administraţiei locale din Zerind) şi, bineînţeles, tranzitarea frontierei pe autostrada aflată în curs de construire.", a precizat Petru Nicolae Ioţcu.

    Investiţiile vor continua. CJ Arad a conturat deja o strategie de dezvoltare transfrontalieră pentru următoarea perioadă de finanţare, 2014-2010.

    În parteneriat cu Ungaria, CJ Arad intenţionează să acceseze fonduri europene pentru reabilitarea şi modernizarea următoarelor drumuri: Pilu-Zerind, drum comunal ce a fost preluat deja de către CJ Arad, drumul Sânmartin-Şimand-Olari-Caporal Alexa, drumul dintre Socodor şi Grăniceri şi drumul Turnu-Pecica.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Mobilier

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Licitaţii

    Bursa Construcţiilor 2 / 2021

    Câştigătorii licitaţiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice

    Investiţii

    Perspective

    Legea

    Companii

    Internaţional