Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 3 / 2020
Abonament gratuit

Mircea Albutiu, director general Harsco Infrastructure

F.A. Companii /

Mircea Albutiu, director general Harsco Infrastructure

Mircea Albutiu, director general Harsco Infrastructure

Profil de manager - Mircea Albuţiu, director general

În plină criză economică o companie din sectorul construcţiilor lucrează în profit. Este o raritate, nu? Mai mult, managerul său nu este nicidecum deprimat. Bineînţeles că am încercat să aflăm secretul acestui succes.

\"Afacerile noastre sunt gândite pe termen lung şi nu luăm decizii care să favorizeze firma numai pe termen scurt\", mărturiseşte Mircea Albuţiu, directorul general al Harsco Infrastructure România.

Sesizăm aici influenţa germană în firmă. Dealtfel, domnul Albuţiu e născut şi crescut într-o zonă de nemţi, a urmat şcoala la secţia germană, a făcut afaceri cu nemţii timp de 20 de ani, având practic o mentalitate de german. Ori, acest lucru a favorizat colaborarea extrem de bună pe care o are cu nemţii.

Harsco Infrastructure înglobează trei companii Harsco cu tradiţie: SGB şi Hünnebeck ce activează în Europa, Orientul Mijlociu şi Îndepărtat şi Patent consacrată pe pieţele din America de Nord şi de Sud.

Influenţa domnului Albuţiu în formarea echipei Harsco România a fost determinantă pentru că se implică personal în selectarea fiecărui angajat.

\"Îi văd personal pe fiecare şi niciodată nu m-am grăbit\", spune domnul Albuţiu. Aşa se face că a format o echipa de circa 50 de specialişti, angajaţi permanenţi, extrem de stabili. O echipă care face ca Harsco România să fie cea mai mare firmă de profil de pe piaţa noastră. Pe lângă angajaţii stabili, Harsco mai lucrează şi în sistem de leasing pentru servicii în subantrepriză, cu firme care îi pun la dispoziţie personal pe perioade determinate.

Echipa este foarte importantă pentru domnul Albuţiu pentru că, spune domnia sa, \"filozofia unei companii vine în primul rând de la oamenii săi\".

În managementul firmelor sunt persoane care au o anumită modalitate de gândire iar angajaţii se pliază pe această mentalitate. Ori, climatul de lucru din firma Harsco România este total occidental, influenţat de experienţa lucrului în străinătate a domnului Albuţiu ca şi de mentalitatea sa filogermană.

De aceea secretul succesului Harsco în România este în fapt filozofia de lucru a companiei, profesionalismul angajaţilor şi mentalitatea lor. \"Pe noi ne interesează cum îi merge clientului nostru, pe care îl considerăm partener. Nu ne interesează să jupuim pielea de pe el. Vrem să îi fim parteneri de lungă durată. Nu căutăm avantaje pe termen scurt\", menţionează domnul Albuţiu.

Ca urmare, firma mamă din Germania vede că echipa din România are o gândire naturală, orientată către evoluţie, antreprenorială, cu o filozofie compatibilă cu a nemţilor, orientată pe business de lungă durată.

Harsco a intrat pe piaţa românească în 2003 dar abia în 2008 au fost făcute închirieri, atunci practic a început treaba serioasă. A făcut însă profit de la înfiinţare, iar în toţi anii aceştia niciodată nu a fost pe minus.

\"Până în 2008 am făcut doar vânzări, tatonare de piaţă. Deşi am intrat pe piaţă în plină criză, am intrat exact pe segmentul pe care trebuia şi anume pe infrastructură - singurul în care s-a mişcat ceva - şi acolo nici un competitor nu era pregătit pentru că nu existaseră înainte investiţii\", subliniază domnul Albuţiu.

Piaţa închirierilor de echipamente s-a dezvoltat în ultimii ani pentru că este dificil pentru clienţi să îşi doteze firmele cu echipamente care să fie atât de specifice unor lucrări pe care le au la un moment dat. Nu pot să îşi asume riscul să cumpere echipamente pe care să le folosească la o singură lucrare sau la un interval de timp prea lung.

Criza nu a intimidat managementul Harsco, ci a deschis noi direcţii de acţiune

Fiind o perioadă de criză economică sunt puţine şi proiectele de investiţii, mai ales cele ample de infrastructură, care necesită specializarea Harsco.

Dar, din fericire pentru Harsco, segmentul de construcţii a devenit numai o parte a businessului său. \"Lucrăm în prezent şi în servicii industriale şi oferim diferitelor industrii gen petrochimie, chimie, siderurgie, şantiere navale, etc servicii de montare şi demontare de schelă cu echipe specializate. Anul trecut am lucrat pe două contracte mari, unul cu Rafinăria Midia Navodari şi celălalt cu Petrom la Brazi. Acum acest segment reprezintă circa 20% pondere în cifra totală de afaceri\", ne-a precizat domnul Albuţiu.

Specializarea pe servicii industriale vine din partea unei alte firme din componenţa originală Harsco, şi anume din partea SGB - companie engleză de servicii pentru schelă. Ei au făcut majoritatea reabilitărilor de rafinării în Orientul Mijlociu. De acolo vine experienţa Harsco România în acest domeniu în care lucrează în strânsă legătură cu colegii de la filiala din Olanda.

În cazul serviciilor industriale, Harsco execută montare şi demontare schele, realizează izolarea conductelor şi, în cazul reabilitării unei rafinării, realizează operaţiile de demontare şi montare de izolaţii plus lucrări de vopsitorie.

Consultanţa şi livrarea de consumabile au completat serviciile oferite

Au existat şi alte modalităţi pentru a mări interesul clienţilor faţă de oferta de servicii a Harsco. Una dintre acestea a fost consultanţa acordată antreprenorilor care astfel au înţeles că se pot baza experienţa şi profesionalismul specialiştilor Harsco. \"Ne-am sfătuit clienţii în probleme legate de armături de exemplu sau am oferit soluţii speciale care s-au dovedit a fi mai bune decât chiar cele ale proiectantului\", menţionează domnul Albuţiu.

De asemenea, a fost dezvoltată partea de consumabile care iarăşi a făcut să se păstreze legătura foarte bună, zi de zi, cu clientul. Consumabile în cazul cofrajelor înseamnă distanţiere de armături, tablă expandată, decofrol - ulei pentru ungerea cofrajelor, şi multe alte materiale practice pentru care Harsco are un catalog de produse.

Sunt lucrări la care soluţia contează mai mult decât preţul minim

Mulţi manageri din piaţa materialelor de construcţii se plâng că produsele de slabă calitate le fac concurenţă neloială. În ceea ce priveşte Harsco, Mircea Albuţiu spune că această situaţie se adevereşte numai în jumătate dintre proiectele la care ofertează. \"Din fericire sunt lucrări pentru care nu se încadrează furnizorii foarte ieftini care nu au soluţii pentru proiecte cum este de exemplu un pod de 500 m lungime, cu şase deschideri. Multe firme pot construi o cabană la Sinaia dar cu siguranţă foarte puţine au soluţii pentru poduri\", subliniază domnul Albuţiu.

Mulţi dintre antreprenorii mici nici nu cunosc diferenţa dintre scânduri şi cofraje moderne. \"Dacă speli de mână nici nu ştii cât de eficient este să speli cu maşina de spălat\", zâmbeşte Mircea Albuţiu.

Harsco România are o întreagă echipă de ingineri specialişti care fac calcule, verificări, avizează etc. Este dealtfel o echipă prea specializată şi ar fi prea scump să fie folosită pentru a se concentra pe construcţii gen cabană.

Totuşi, există oferte mai mici dar la lucrările ample, unde Harsco se întâlneşte cu firme din aceeaşi ligă, cu echipamente similare. Aici câştigă datorită celorlalte elemente din ofertă, pe care concurenţa nu le are - suficientă dotare tehnică, personal stabil şi instruit pentru a oferi soluţii.

În cazul lucrărilor complexe la care ofertează numai firmele mari există unele presiuni pe preţ, dar nu prea contează diferenţe de circa 20% la preţul din contract dacă şi diferenţa de servicii este de aşa manieră.

Preţul acesta pe care clientul îl plăteşte pentru serviciile Harsco se reflectă în durata de folosire a investiţiei respective şi în calitatea acesteia. Marii antreprenori acordă la rândul lor garanţii care, dacă intră în vigoare, înseamnă costuri foarte mari pentru ei şi atunci sunt foarte atenţi şi nu folosesc produse prea ieftine.

Sunt multe exemple pe infrastructură unde a intrat un furnizor important oferind un preţ mic şi a fost forţat să iasă pentru că nu a fost suficient de pregătit să dea soluţiile corecte, a dat numai un preţ mic. Clientul s-a bucurat inţial că şi-a luat un echipament mai ieftin dar apoi a văzut că nu poate să îşi facă treaba cu el, spune Mircea Albuţiu.

Domnia sa subliniază că sunt exemple în care o culee de pod se făcea cu Harsco şi cealaltă cu alt furnizor. Cea făcută cu echipamente Harsco era turnată şi finisată în timp ce la cealaltă încă mai strângeau piuliţele pe tiranţi.

Asta înseamnă că Harsco are o investiţie enormă în pregătirea specialiştilor săi, inginerii săi sunt foarte atenţi la detalii, la cum îmbină echipamentele şi materialele Harsco astfel încât odată amplasate în şantier să asigure eficienţă maximă. Este un câştig pentru ambele părţi. Inclusiv filozofia firmei numită insight-onsite înseamnă acest profesionalism din interior, bazat pe experienţa Harsco de zeci de ani, către clienţii săi. Dacă în România echipa nu poate să rezolve o problemă tehnică imediat intervin colegii din Germania, Olanda, sau din alte ţări cu tradiţie în domeniul respectiv.

Ţinte pentru viitor

În primul rând Harsco Infrastructure România doreşte să îşi păstreze şi să îşi consolideze titlul de lider de piaţă în domeniul soluţiilor de cofrare. De asemenea, doreşte o creştere a numărului de contracte în domeniul serviciilor industriale, unde a realizat primele lucrări mari la rafinăriile Petrobrazi şi Petromidia în anul 2011.

Principalele direcţii de investiţii ale companiei în 2012 vizează întinerirea parcului de echipamente pentru închiriere, venind în întâmpinarea constructorilor cu soluţii tehnice optime pentru problemele cu care se confruntă aceştia în şantier. Dealtfel, departa­mentul de dezvoltare tehnică din Grupul Harsco investeşte constant în dezvoltarea de noi echipamente, răspunzând provocărilor tehnice şi arhitecturale din domeniu.

Investiţiile principale ale firmei sunt în echipamentele ce sunt puse la dispoziţie clientului.

Firma acordă clienţilor săi consultanţă prin directori zonali de vânzări aflaţi la Bucureşti, Constanţa, Timişoara, Braşov, Cluj şi Suceava.

Anul acesta a devenit funcţional depozitul din Ploieşti al firmei, care are ca obiectiv principal să deservească zona Bucureştiului şi partea de sud şi sud-est a ţării.

Incertitudinea nu face deloc bine pieţei

În ceea ce priveşte estimările pentru anul acesta, domnul Albuţiu nu vede cum ar putea să fie un an mai bun decât cel precedent având în vedere că Guvernul nu a deblocat fondurile pentru investiţiile de infrastructură. Faţă de 2011 se remarcă o încetinire a încasărilor creanţelor de la constructori, în general motivată de climatul politic incert.

Până la acest moment domnul Albuţiu constată că prima jumătate de an a fost mai slabă decât cea de anul trecut. Lucrări s-au contractat cu firme care au ştiut să le pornească şi să le finanţeze cu banii lor. Guvernul nu a făcut pasul pe care trebuia să îl facă în martie cel târziu.

\"În condiţiile acestea strategia este să rezistăm şi nimeni nu poate să îşi facă planuri de extindere. Şi asta pentru că piaţa potenţială este bună. Harsco crede în România, de asta a rămas\", menţionează domnul Albuţiu.

Infrastructura este într-o fază foarte primitivă în România.

Mircea Albuţiu crede că Guvernul României are obligaţia să găsească soluţii pentru dezvoltarea întregii infrastructuri (drumuri, autostrăzi, spitale, şcoli, staţii de tratare şi epurare a apelor). Domnia sa menţionează: \"Nu cred că ne permitem să pierdem în continuare timpul, s-a stagnat foarte mult în perioada 1990-2010. \"

Cu toate că este optimist ca persoană, domnul Albuţiu nu are prea mare încredere într-un viitor luminos al afacerilor în România. Se declară dezamăgit de lipsa de profesionalism a guvernanţilor. Domnia sa consideră că oamenii trebuie să fie oneşti, cu cinste şi corectitudine se ajunge mai departe decât cu înşelăciune. \"Dacă eu la locul meu de muncă pot să îmi văd de treabă, alţii la locul lor de muncă de ce nu pot, fie cei din guvern fie cei din companii ?\", se întreabă Mircea Albuţiu.

Mesajul că suntem în criză, repetat într-una în mass media, este de natură să îi determine pe oameni să se comporte ca atare. Însă, domnul Albuţiu recomandă managerilor să se poarte normal, să se relaxeze, să aibă mintea deschisă.

Firma Harsco Infrastructure România este principalul furnizor pe coridorul IV Paneuropean Nădlac- Constanţa. Firma livrează soluţii complete (proiect, echipament, consultanţă de specialitate) către antrepenorii generali şi către subantreprenorii acestora de pe fiecare tronson de autostradă.

Un alt proiect important este Promenada Mall, parte a ansamblului Floreasca City Center, proiect distins cu certificat de nivel Gold de către DGNB şi OGNI. Acest ansamblu dezvoltat de Raiffeisen Evolution şi construit de către Grupul Strabag, beneficiază începând din luna aprilie 2012 de aportul adus de sistemul TOPMAX, creat de Grupul HARSCO.

Prezentă în 39 de ţări, Harsco Infrastructure este specializată în două sectoare de piaţă: furnizarea de servicii pentru construcţii şi servicii de întreţinere în sectorul industrial.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Consilier

Companii

Internaţional