Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2020
Abonament gratuit

STUDIO AE:"Clădirile inteligente cu tehnologie integrată care se pot adapta în funcţie de nevoi vor fi tot mai prezente"

Smart City /

"Clădirile inteligente cu tehnologie integrată care se pot adapta în funcţie de nevoi vor fi tot mai prezente"

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Sectorul construcţiilor şi arhitectura se adaptează noilor schimbări impuse de pandemia de coronavirus.

    De la modalitatea de lucru care s-a dus tot mai mult către digitalizare şi până la modul în care spaţiile de birou, dar şi cele în care locuim, toate au fost supuse unor transformări şi s-au adaptat condiţiilor din actualul context.

    Elena şi Andrei Ştefănescu, fondatorii studioului de arhitectură şi design, Studio AE - architecture&evolution, ne-au acordat un interviu în care ne-au vorbit despre măsura în care a fost afectat domeniul arhitecturii de pandemia de coronavirus, de principalele provocări din piaţă, dar şi despre cum vor arăta spaţiile de birouri în actualul context.

    Reporter: În ce măsură pandemia de coronavirus a afectat domeniul arhitecturii în care acti­vaţi?

    Studio ae: În fiecare domeniu, criza a schimbat modul de lucru. Mai mult ca oricând, am devenit conştienţi de importanţa calităţii spaţiilor în care locuim, lucrăm sau petrecem timpul liber. Iar calitatea spaţiului proiectat şi construit este un factor important care contribuie la calitatea vieţii. Fiind domenii în care proiectele mari se derulează pe o perioadă mai mare de timp şi permit dis­tanţarea socială, în arhitectură şi construcţii activitatea a continuat. Şi proiectele Studio ae au continuat, avem în derulare acum opt şantiere în lucru. Pe zona de livrări de materiale şi echipamente s-au înregistrat întârzieri din cauza restricţiilor de circulaţie din perioada stării de urgenţă. Am simţit în schimb un efort susţinut din partea tuturor celor implicaţi în proiecte pentru a asigura continuitatea.

    Reporter: S-a impus stoparea proiectelor odată cu venirea pandemiei sau aţi reuşit să lucraţi şi în această perioadă?

    Studio ae: Am reuşit să asigurăm continuitatea tuturor proiectelor în lucru. Nu ne-am întrerupt activitatea, mai ales că o parte din activitatea noastră implică munca de teren, unde distranţarea socială e posibilă în mod natural, iar acolo unde s-a putut, am lucrat de acasă. Clienţii noştri s-au bazat pe noi şi noi ne-am străduit să le îndeplinim aşteptările şi să res­pectăm termenele şi cerinţele de calitate şi siguranţă. Am făcut rapid trecerea la work from home în martie, am asigurat sprijin echipei de la distanţă şi am coordonat proiectele folosind mult mai mult digitalizarea. De exemplu, am digitalizat o mai mare parte din procesele de management, am făcut multe conferinţe on line cu echipa internă, cu echipa de ingineri, cu clienţii, inclusiv cu şantierele în lucru. Proiectele în des­făşurare au continuat, iar la toamnă aşteptăm şi finalizarea acestora la termenele programate.

    Reporter: Ce impact au asupra proiectelor noile măsuri de siguranţă care se impun?

    Studio ae: Cercetarea realizată de Gensler, cea mai mare firmă de arhitectură din lume, referitoare la întoarcerea la birou în SUA, relevă că majoritatea angajaţilor se aşteaptă să se întoarcă într-un mediu de lucru diferit. O importanţă mai mare o au măsurile de prevenţie, de evitare a aglomeraţiei, reducere a densităţii în zonele de birouri, spaţiile mai mari de lucru, fără desk sharing, procedurile stricte de curăţenie şi acces. În cazul birourilor, multe spaţii se vor reorganiza ca fluxuri, distanţe între birouri, integrarea tehnologiei touchless (scanere automate de temperatură, uşi de acces cu deschidere automată, grupuri sanitare cu robineţi şi dispensere automate, etc.). Se observă necesitatea asigurării unui sprijin pentru munca la distanţă.

    De asemenea, tot din statistica Gesler, rezultă că angajaţilor le lipsesc cel mai mult socializarea, întâlnirile cu colegii faţă în faţă, sentimentul de comunitate şi conectare. Spaţiul de office post-Covid 19 va fi despre a conecta persoanele şi a crea sentimentul de apartenenţă la comunitate. Tendinţele internaţionale se vor prelua şi în România, mai întâi prin intermediul companiilor internaţionale care vor aplica strategiile stabilite la nivel de grup. Astfel, birourile vor fi mai prietenoase cu personalul, iar ideea de birou creativ, deja utilizată de marile companii, va fi din ce în ce mai prezentă şi la celelalte firme.

    Reporter: Credeţi că putem vorbi de o reconfigurare pe termen lung a spaţiilor de birou sau clienţii văd necesitatea unui spaţiu de lucru în propriile case?

    Studio ae: Conform statisticii institutului Gensler, doar 12% din angajaţii din SUA vor să lucreze de acasă full time, generaţia tânără este mai puţin productivă lucrând de acasă, iar oamenii se aşteptă să se întoarcă la birou într-un loc diferit, într-un mediu de lucru sigur. Probabil că o soluţie de tranziţie va fi de a lucra şi de la birou şi de acasă, iar fiecare companie va decide proporţia şi modul de împărţire în funcţie de modul de lucru. Multe spaţii de birouri se vor reorganiza pentru a corespunde noilor măsuri de siguranţă. În România, statistic, aproximativ 60% din angajaţi îşi doresc să lucreze 1-2 zile de acasă fără a se renunţa la prezenţa la birou. Implicit, am realizat de ce mergem la birou.

    Criza cauzată de pandemia Covid-19 a dus la tranziţia spaţiului de lucru spre casă, persoanele resimţind nevoia să amenajeze un loc dedicat pentru birou. Este des­tul de challenging de lucrat de acasă din mai multe motive: existenţa (sau nu) a unui spaţiu dedicat şi adecvat lucrului, asigurarea conectării la internet şi a securităţii datelor, existenţa dotărilor tehnice necesare (imprimante, plotere, etc), şi delimitarea dintre timpul de lucru şi cel personal.

    Reporter: Cum se va reflecta pandemia asupra felului în care vor arăta spaţiile în următoarea perioadă?

    Studio ae: Work From Home -chiar şi parţială-implică petrecerea unui timp mai mare acasă, ceea ce va conduce la redefinirea conceptului de locuinţă. Se va merge către o mai mare integrare a naturii prin grădini, terase, grădini interioare. Creşte atenţia pentru sistemele de ventilaţie, lumină naturală, dedicarea si echiparea unor spaţii pentru birou/birouri pentru părinţi şi copii.

    Dacă vorbim de office, vom observa o densitate mai mică de utilizare a spaţiilor şi o mai puternică importanţă acordată culturii organizaţionale şi comunităţii. Există companii, multe internaţionale, care au deja acest mod de lucru şi pe care criza le-a găsit pregătite.

    Indiferent de destinaţia spaţiilor, importantă va fi flexibilitatea şi posibilitatea de a se adapta repede la schimbare: pereţi amovibili, mobilier multifuncţional, dotări tehnice, etc.

    Reporter: Putem vorbi de oportunităţi în piaţa de arhitectură în această perioadă, având în vedere că este nevoie de noi măsuri de siguranţă şi mulţi se gândesc la o reconfigurare?

    Studio ae: Cred că în primul rând vorbim despre o digitalizare accentuată de la proiectare, interacţiunea în timpul proiectului, până la mentenanţa în timp a clădirilor. Vom vorbi de clădiri inteligente cu tehnologie integrată care se pot adapta în funcţie de nevoi şi acestea vor fi tot mai prezente. Inteligenţa Artificială (AI) în zona de construcţii face primii paşi şi la noi. De exemplu, pe perioada cât o clădire este neocupată, ea poate fi controlată de la distanţă şi se reglează automat consumul: temperatura, ventilaţia, iluminatul. De asemenea, automat se pot urmări câte persoane se află simultan într-un spaţiu, timpul de ocupare al unui birou, etc. Putem vorbi de următorul nivel de integrare în care datele dintr-o clădire sunt colectate, sortate, analizate prin algoritmi pentru ca apoi automat să se facă reglajele necesare sau să se ia decizii pe bază de date. De exemplu, dacă se observă că o zonă este neutilizată într-un spaţiu, atunci ori se poate folosi pentru acel spaţiu altceva sau se poate curăţa mai rar. Iar dacă un spaţiu este folosit intens, atunci este necesar să se facă mai des curăţenie. Este vorba de a avea date despre utilizarea unei clădiri şi de a le folosi pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa celor care le utilizează.

    Desigur, reconfigurarea reprezintă o oportunitate în piaţa de arhitectură, dar şi echiparea clădirilor cu sisteme inteligente precum cele menţionate mai sus poate fi o oportunitate pentru piaţa de proiectare şi construcţii în general.

    Reporter: Cu ce soluţii veniţi în abordarea spaţiilor în actualul context, este nevoie de noi soluţii?

    Studio ae: Pe de o parte va fi integrarea tehnologiei în viaţa clădirilor, prin care să se poată controla în timp real factorii care contribuie la confortul şi siguranţa persoanelor. Ca soluţii, putem vorbi despre transformarea spaţiilor neutilizare, soluţii flexibile şi spaţii care se adaptează uşor, realizarea importanţei componentei de sustenabilitate în domeniul construcţiilor. Calitatea spaţiilor este necesar să crească. Este nevoie de mai mult spaţiu acordat fiecărei persoane, circulaţii generoase (mai mari), ventilaţie naturală, lumină naturală, igienizarea de mai multe ori pe zi a spaţiilor comune şi a zonei de lucru. Atenţie trebuie acordată şi pentru crearea mai multor zone de luat masa pentru evitarea aglomeraţiei, separării în zone mai mici a open space-ului, programului de lucru diferit pentru echipe. În concluzie, o mai bună monitorizare şi mentenanţă a spaţiilor.

    Reporter: S-a simţit o creştere pentru reamenajare/reconfigurare?

    Studio ae: În primul rând, am observat o creştere a numărului de solicitări pentru case individuale.

    Referitor la birouri, firmele au continuat cu proiectele pe care le aveau ca obiectiv anul acesta. Acum, de exemplu, lucrăm la un proiect de relocare a unei firme într-o clădire monument, unde fiecare birou are maximum 4 persoane/cameră, inclusiv accesele sunt separate pentru fiecare etaj şi departament. Practic, geometria clădirii permite o separare a persoanelor care lucrează în aceeaşi companie.

    Pentru siturile mari care acum sunt în analiză şi concept vorbim de o mixitate funcţională între retail, birouri, locuinţe, producţie de mici dimensiuni astfel încât la nivel urban acestea să funcţioneze împreună şi să creeze centre care funcţionează ca o comunitate.

    Reporter: Ce proiecte des­făşuraţi în prezent?

    Studio ae: Cele mai multe şantiere pe care le desfăşurăm în prezent sunt în zona de retail şi au termen de finalizare toamna aces­tui an. De asemenea, avem şi proiecte în zona de office care se vor finaliza în toamnă.

    Urmează să începem şantierul efectiv pentru prima casă pasivă în Dumbrava Vlăsiei. Am observat un mai mare interes referitor la clădirile pasive şi la utilizare BIM (Building Information Model) în procesul de proiectare. Studio ae utilizează BIM pentru toate proiectele din prezent de mai bine de 4 ani.

    În faza de concept, avem mai multe proiecte pe baza cărora se fac analizele şi studiile de fezabilitate de către dezvoltatori. De exemplu, lucrăm la conceptul pentru un nou centru comercial în Voluntari, în zona autostrăzii A3. Este vorba de o dezvoltare pe un teren de aproximativ 20.000 mp, cu aproximativ 6.000 mp de spaţii pentru retail, restaurante, birouri şi servicii medicale.

    Un interes mai mare se mani­festă şi pentru soluţiile pentru reconversia siturilor industriale care, odată cu extinderea oraşelor, au devenit parte din acestea. Sunt proiecte care necesită o viziune pe termen lung şi o abordare sustenabilă. În domeniul clădirilor existente avem o experienţă care ne ajută să integrăm armonios fondul construit existent şi să dezvoltăm privind către viitor cu respect faţă de trecut.

    Reporter: Tot mai multe companii au descoperit beneficiile telemuncii. Credeţi că va scădea cererea din piaţă a spaţiilor de birou, iar companiile se vor axa mai mult pe telemuncă?

    Studio ae: Statisticile din SUA arată că majoritatea angajaţilor doresc să se întoarcă la birou. Doar 12% din angajaţii din US vor Work From Home full time.

    Pe plan local, într-o primă fază, din toamnă mai multe companii mari analizează să se întoarcă la muncă treptat. O parte din angajaţi vor lucra 2-3 zile de acasă şi restul de la birou. O altă variantă este să lucreze alternativ, o săptămână de acasă şi o săptămână de la birou. Lucrul de acasă va face parte mai mult din viaţa angajaţilor, dar cred că nu va înlocui nevoia interacţiunii umane. Cultura organizaţională rămâne un liant important la nivelul fiecărei companii, iar sediul joacă un rol important în păstrarea acesteia.

    Reporter: Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinaţi în piaţă?

    Studio ae: Incertitudinea este un factor greu de cuantificat şi anticipat. Este necesară o digitalizare mai mare în administraţie pentru a asigura continuitatea proiectelor.

    Integrarea cerinţelor şi nevoilor referitoare la sănătatea publică şi personală, mobilitate, transport, cerinţe care deocamdată nu sunt foarte bine definite.

    Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale domeniului în care activaţi în actualul context?

    Studio ae: Vor conta din ce în ce mai mult digitalizarea şi integrarea serviciilor de calitate în domeniul construcţiilor. Virtual, suntem mai conectaţi ca oricând, iar acest fapt deschide oportunităţi de colaborare la distanţă şi în afara României.

    În continuare, Studio ae lucrează la îmbunătăţirea sistemului de management astfel încât să fim competitivi, să digitalizăm şi să venim către clienţii noştri cu cele mai bune soluţii pentru noul context şi pentru viitor. Următorul pas este să livrăm proiecte BIM pe toate specialităţile, inclusiv pentru instalaţii. Recent, am obţinut certificarea TUV Austria pentru Proiectare generală în domeniul construcţiilor civile şi industriale.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Preţuri medii ale materialelor de construcţii

    Bursa Construcţiilor 8 / 2020

    Preţul mediu al materialelor de construcţie a fost calculat pe baza ofertelor valabile la jumătatea lunii octombrie 2020. Comercianţii menţionează că preţurile pot fi negociate în funcţie de cantitatea achiziţionată, modalitatea de plată, termenul de plată, iar transportul este inclus în preţ pentru valori mai mari ale facturii.

    Finanţare

    Licitaţii

    Bursa Construcţiilor 8 / 2020

    Câştigătorii licitaţiilor deschise organizate pentru lucrări din fonduri publice

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional