Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2021
Abonament gratuit

"Piaţa mobilei va creşte cu 10-12%"

Mobilier /

"Piaţa mobilei va creşte cu 10-12%"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Piaţa mobilei ar urma să crească, anul acesta, cu circa 10-12%, după cum ne-a spus Iuliu Moldoveanu, preşedintele Asociaţiei Clubul Român de Mobilă (ACRM), în cadrul unui interviu.

    Domnia sa ne-a declarat: "Partea de construcţii şi imobiliare a început să se dezmorţească, antrenând şi sectorul nostru. Partea de export merge destul de bine, există cifre încurajatoare care să ne arate că mobila noastră, cel puţin cea din lemn masiv, este apreciată pe pieţele externe".

    În prezent, sectorul mobilei se ridică la o valoare de 2,2 miliarde euro. Potrivit reprezentantului ACRM, în 2008 această valoare era mai mică, însă faptul că au fost închise anumite firme a condus la o mai bună organizare a sectorului.

    "Dacă în 2008 valoarea pieţei era de 1 miliard şi ceva de euro, acum, prin scăderea numărului de firme, dar prin tehnologizare şi servicii, a crescut cifra de afaceri", a adăugat domnul Moldoveanu, subliniind că în industria mobilei lucrează aproximativ 55.000-57.000 de oameni, de la 100.000 de persoane - numărul lucrătorilor în domeniu, în anul 2008.

    (Interviu cu Iuliu Moldoveanu, preşedintele Asociaţiei Clubul Român de Mobilă)

    Reporter: Care este ideea înfiinţării ACRM, în condiţiile în care există, de mulţi ani, o asociaţie a producătorilor de mobilă pe piaţa noastră?

    Iuliu Moldoveanu: Noi am mers în varianta în care ne cunoaştem foarte bine între noi - cei mai mulţi am fost colegi de şcoală - şi lucrăm împreună de patru ani. Suntem 42 de membri şi colaborăm pe orizontală, în sensul în care, dacă o companie realizează cu succes un produs, o altă companie face bine un alt produs. Unii produc dresinguri bine, unii fac livinguri bine, alţii se pricep să facă aşa cum trebuie canapele, alţii bucătării etc.

    Facem achiziţii împreună, avem o flotă auto, am negociat împreună pentru curentul electric, acum ne ocupăm de gazele naturale, de curierat, materii prime şi materiale - toate sunt achiziţionate la comun. Mergem împreună la licitaţii, scădem costurile atunci când există un volum mai mare de produse pe care îl oferim furnizorilor, iar discounturile sunt pe măsură.

    Reporter: Sunteţi prezenţi şi la export?

    Iuliu Moldoveanu: Unii dintre producători exportă. Este un ţel al nostru să putem ridica nivelul exporturilor. Ne facem cunoscuţi în afara ţării când participăm la târguri şi prin diverşi parteneri de-ai noştri. În ceea ce priveşte promovarea, nu suntem foarte consolidaţi, dar acest lucru nu ne împiedică să avem legături bune cu industria de profil.

    Reporter: Există şi programul de promovare a exporturilor desfăşurat de stat. În ce măsură vă ajută acesta?

    Iuliu Moldoveanu: În cadrul Ministerului Economiei se desfăşoară un program al direcţiei externe de promovare pentru toate industriile. Banii se împart pe domenii în funcţie de aportul pe care fiecare sector îl aduce la export. Industria mobilei este destul de bine reprezentată la export, pentru că, dintr-un total de 36 milioane lei, circa 4-5 milioane lei sunt dedicaţi promovării mobilei. Nu este mult, într-adevăr, întrucât numărul târgurilor de profil este destul de mare; la fel şi numărul celor care vor să exporte.

    Trebuie subliniat că nici prezenţa nu este întotdeauna de bun augur, în cadrul diverselor târguri, pentru că standurile nu se ridică la acelaşi nivel calitativ cu cele ale concurenţilor noştri din vest.

    Reporter: Care sunt ţările unde companiile din cadrul ACRM exportă?

    Iuliu Moldoveanu: Exportăm în Germania, Italia, Franţa, Belgia şi mai puţin pe piaţa rusă. Acolo s-au pierdut foarte multe contacte, nu atât din cauza ultimelor evenimente geopolitice, ci ca urmare a faptului că după 1989 relaţia cu Rusia nu a mai fost cultivată ca înainte. Embargoul rusesc pentru produsele europene durează de doi ani, dar relaţiile noastre cu Rusia au fost întrerupte din "89, acestea crescând destul de puţin, pentru că acea piaţă a fost neglijată. Încercăm acum să câştigăm din nou piaţa rusească, şi cu ajutorul APMR (n.r. Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România).

    Reporter: În ce măsură priviţi către piaţa extraeuropeană?

    Iuliu Moldoveanu: Dacă folosim termeni "fotbalistici", este destul de greu să joci în deplasare fără să ai susţinerea fanilor. Logistica ne poate pune piedici destul de mari în exportul către piaţa extra-UE.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa mobilei, în ultimii ani?

    Iuliu Moldoveanu: Dacă în 2008, în industria mobilei lucrau 100.000 de persoane, acum mai sunt circa 55.000-57.000 de oameni în acest sector. În 2009, erau şi mai puţini - circa 47.000.

    Institutul Naţional de Statistică ne arată că avem o creştere faţă de anul trecut, de aproximativ 10,3%, dar aceasta este strict raportată la companiile mari. De remarcat este că cele 40 de firme mari, cu un număr de peste 250 de salariaţi fiecare, au o cifră de afaceri care reprezintă circa 60% din cifră totală a industriei. Deci, primii 40 fac aproape cât restul de 4.000 de producători.

    Reporter: Care este valoarea pieţei de mobilă?

    Iuliu Moldoveanu: 2,2 miliarde euro. În 2008 era mai mică, dar faptul că au fost închise anumite firme a făcut bine industriei, pentru că acum este mai bine organizată. Dacă în 2008 valoarea pieţei era de 1 miliard şi ceva de euro, acum, prin scăderea numărului de firme, dar prin tehnologizare şi servicii, a crescut cifra de afaceri.

    Reporter: Aţi afirmat că încercaţi să vă extindeţi la export cu ajutorul APMR. Cum colaboraţi cu această asociaţie?

    Iuliu Moldoveanu: În industrie sunt patru sau cinci organizaţii de profil, care reprezintă diferite interese zonale sau naţionale. APMR are o acoperire naţională şi tradiţie în piaţă, în 2011 ne-am înfiinţat noi, după care au mai luat fiinţă unele clustere, în ţară. Aceste organizaţii acţionează destul de bine în zonele respective, modelele sunt simple şi foarte precise. Ideea unui cluster este să pui împreună forţele de afaceri, competenţele, când participi la diferite târguri şi expoziţii, când faci anumite afaceri, să depui proiecte la comun.

    Reporter: Cum stăm cu forţa de muncă şi cu specialiştii din acest domeniu?

    Iuliu Moldoveanu: Forţa de muncă s-a împuţinat, întrucât este plătită destul de prost, dar tehnologia s-a dezvoltat foarte mult. Concurăm cu piaţa vestică din acest punct de vedere, majoritatea utilajelor fiind exact ca acelea din vest. Sunt operate, însă, de oameni care nu au pregătire suficientă şi se înregistrează un decalaj, din acest punct de vedere.

    Este o prăpastie între instituţiile de specialitate care formează acest gen de profesionişti (în speţă facultatea de inginerie a lemnului de la Braşov şi facultăţile de arhitectură de interior de la Bucureşti, Timişoara, Cluj) şi firmele producătoare de mobilă. Ceea ce se predă la facultate nu se poate aplica în totalitate în acest domeniu, iar numărul persoanelor care termină facultatea la Braşov este foarte mic în raport cu cerinţa pieţei. De aceea, nu găsim ingineri, proiectanţi, tehnologi care să ne ajute.

    Reporter: Ce fac companiile pentru remedierea acestei situaţii?

    Iuliu Moldoveanu: Putem să îi ducem pe studenţi în fabricile noastre, arătându-le tot ceea ce este necesar - ce fac inginerii noştri -, pentru a-i învăţa. Ei folosesc cărţi mai vechi şi se blochează în faţa tehnologiei moderne. Am reuşit să facem câţiva paşi în acest sens, colaborând cu colectivul profesoral de la Facultatea de Ingineria Lemnului Braşov, iar pe această cale adresez mulţumiri domnului profesor doctor inginer Mihai Ispas - decanul FIL - pentru suport. Am făcut relocări, i-am luat pe cei mai buni şi i-am angajat etc.

    Reporter: Ce alte probleme întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră?

    Iuliu Moldoveanu: Nu ne ajută deloc legislaţia. Codul silvic, foarte important pentru industria mobilei, a fost dezbătut timp de doi ani în Parlament. De fiecare dată de câte ori mergeam la discuţii la Ministerul Economiei, discutam cu alt ministru pe această temă.

    De asemenea, nu există, la nivel naţional, date exacte despre numărul de firme din prelucrarea lemnului, despre numărul de firme din industria mobilei, ce fel de coduri CAEN folosesc etc. Existenţa unor astfel de statistici ar ajuta şi ministerul să poată da legi mai corecte.

    Reporter: Cum estimaţi că va evolua piaţa mobilei?

    Iuliu Moldoveanu: Anul acesta se estimează că va creşte piaţa, cu circa 10-12%. Partea de construcţii şi imobiliare a început să se dezmorţească, antrenând şi sectorul nostru. Partea de export merge destul de bine, există cifre încurajatoare care să ne arate că mobila noastră, cel puţin cea din lemn masiv, este apreciată pe pieţele externe. Producătorii încearcă să depăşească relaţiile cu partenerii tradiţionali din UE, îndreptându-se şi către Arabia Saudită şi zona Golfului, asumându-şi riscurile de rigoare.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Investiţii

    Perspective

    Companii